Ispiksförvirring

skridkostavar=lätta

Jag tycker att Ahlmgrens skridskostavar är utmärkta att känna isen med , det handlar om känsla helt enkelt.
Har åkt mer än 20 mil i Sthlms trakten på olika vatten denna vinter med mina Ahlmgrens skridkostavar och klarat mig utmärkt ,notera att jag är en sk friåkare.
Dessutom är de klart bättre/lättare än de sk pikstavar som finns att köpa på i handeln. Dock har jag inte provat Pikmakarns utbud. Men deras verkar lovande!
/Bosse.
 
Re: Modifiering av Pikmakar pikar

Iggesund28; sa:
Funderar dock att försöka få fatt på/tillverka en pikspets som går att montera på befintlig. ... Vet någon om det går att få fatt i någon bra pikspets alt. kopiera någon "hemmasnickare"...?

Lars Lison Almkvist tillverkar en egen konstruktion, kallad fälpik, som han även säljer i mindre skala. Han säljer även lösa pikspetsar som går att sätta på de flesta pikar. Många är lyriska över denna pik/spets, andra tycker den kan vara svår att vänja sig med eller för tung. Hursomhelst, få - om ens någon, är lika duktig att bedömma is med pik som Lasse.
 
Re: Re: Modifiering av Pikmakar pikar

pby; sa:
Lars Lison Almkvist tillverkar en egen konstruktion, kallad fälpik, som han även säljer i mindre skala. Han säljer även lösa pikspetsar som går att sätta på de flesta pikar. Många är lyriska över denna pik/spets, andra tycker den kan vara svår att vänja sig med eller för tung.

Jag har en sådan fälpik som jag köpte av ovanstånde inför den här säsongen. Jag är mycket nöjd, jag tycker den är väldigt lätt att kalibrera in sig med. Som stav är den väl ingen höjdare, men jag använder nästan aldrig piken som stav annat än i dålig is för att hålla balansen. Fälpiken rekommenderas varmt om man vill öka sin känslighet i istjockleksintervallet 3-7 cm (det för mig intressanta intervallet).

/Staffan
 
Pikstatus 2005

Lyckades ha sönder min pik....

Fråga vad är status 2005 på pikmodeller och
finns det någon affär som har bra pikar så man slipper
åka runt hela Sthlm...

kände lite på en pikamare men den kändes alldelse för lätt...
vill ha en pik att pika med och i nödfall staka med

Hlns
Magnus
 
Ispiken är ju inte det enda man använder för att bedöma is. Man lyssnar ju och känner sviktningar och hör olika tonlägen. Verkar opraktiskt att endast förlita sig till vad ispiken säger. Jag har en pik från pikmakarn och tycker den är perfekt för sitt syfte, man kallibrerar ju in sig varje säsong och får en känsla över hur hårt man ska slp för att det ska hålla.
 
Ispik skall ge bra känsla

Jo du har rätt Johanna jag försöker bygga
upp min erfarenhetsryggsäck och pikar mest när jag
fått indikationer att denna is är svag.....

Men åker man på isar som är svaga vill åtminstone jag ha en pik som jag kan enkelt och snabbt avgöra hur tjock isen är. En tyngre pik sägs även vara bra om man skall pika under längre sträckor....

Den pikmakar pik jag kände på var mer som en lätt stav som jag tror bara hugger genom isen utan att ge en bra känsla....

Att ha en pik för att det skall vara enkelt att staka med är lite feloptimerat i mina ögon eller kan säkert fungera om man inte kommer ut på isar som är svaga eller alltid åker längre bak i en grupp

En bra pik uppfattar jag som en enormt viktig del i säkerhetsutrustningen...

Hlns
Magnus

Lite länkar
http://www.llk.se/utrustning/dok/ispikar.htm
http://www.llk.se/iskunskap/dok/ispik.htm
http://www.utsidan.se/ddb/utrustning/guider/utrustningsguide/skridsko/235.htm
http://web.telia.com/~u13106411/langfard/isbedomning/kansel/
http://www.pikmakarn.com/


Pikmakarens websidor känns lite udda med detaljbilder på handtag istället för den del som är väsentlig ..... tittar man på funktion så verkar själva
pikningen inte vara det primära utan mer andra
 
Personligen är jag mkt nöjd med mina Lundhags dubbelpik med fyrkantsspets. Bra kraftig spets för pikning som funkar även för pikning i farten samt helt OK, om än lite tung, att staka med.

På minuskontot finns vikten (tot ca 900g med vikt, 700 utan), dvs om man gillar stakning under längre tid. De gamla skyddshattarna för spetsarna var helt kass, vet inte hur årets kraftigare modell fungerar. Dessutom har klämkopplingarna mellan stavarna en tendens att släppa taget när man pikar - irriterande.

Totalt positiv efter drygt en säsongs pikande.
oscar
 
Re: Re: Orginell lösning Pär!

pekvirk; sa:
thureb; sa:
Kul när det kommer nya lösningar. Pekkas pik skulle jag gärna titta närmare på.

Thure, jag är ganska säker på, att du vill inte titta min pik närmare. Den är 110cm lång hockeyklubbans skaft, lite plåt i spetsen. Jag åker den ena eller båda händerna bakom ryggen. Därför måste piken vara "ultra light". Tretton år utan plurrning och nästan alltid "solo".

Thure, Pekka har rätt: du vill inte se hans plåtarmerad hockeyklubba-ispik. Jag har sett den - skulle inte orka gå ut med den. Pekka är en duktig åkare som har haft tur att inte plurra - förrän senaste vinter - vad det inte så, Pekka?

Själv har jag limmat 2 st mutter ca 5 cm från spetsen av min Skyllermarks dubbelpik liksom det beskrivs här. Funkar utmärkt, är mycket lättare att bedömma istjockleken i 4-8 cm nivån än fabriksmodell.

SPR
 
Ispikspeks från skruvmejsel

Nya lösningar, del 3
En kille här i Finland har en hemmagjord ispik byggd av träskaft och en stor skruvmejsel. Mejseln har fastnats till skaften med en stycke gummirör + 2 st rörbindningar.

Länge leve kreativitet!
 
Mutter ger tvåstegsfunktion!

Använder Almgrens/Lundhags äldre version av dubbelpik med smala spetsar liknande Pikmakarens. Piksstaven var som standard försedd med en konisk aluminiumcylinder placerad cirka sex centimeter ovanför spetsen. Detta medgav en tvåstegsfunktion som jag tycker gjorde isbedömningen enklare, slog jag genom upp till distansen höll isen. Efter några år sprack aluminiumdistansen. Jag ersatte då denna med en vanlig mutter med en gängdiameter matchande rördiametern på piken. Jag rundade av gängorna med en fil före montering och fixerade muttern med lim, men annars kilar muttern fast sig själv på det koniska röret. På detta sätt bibehölls tvåstegsfunktionen. Har inte märkt att muttern skulle röra sig eller deformera röret trots flitig användning i några år.

Niklas
 
Re: Fälpik eller egen konstruktion

thureb; sa:
Lasse Almkvist 08-56030412 säljer fälpikar. Kolla tidigare piktrådar här i år för mer tips. Själv så föredrar jag min egenkonstruerade fälpik. Bildlänkar finns i inlägget från nyårsaftopn i denna tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30098

Thure


Thure B, hur tjock är isen när du pikar igenom?
Hur gör du bedömningen åkbart/ej åkbart?
Hur mycket väger piken?

Jag exprimenterar med olika pikar för att hitta en som är bra i spannet 3-5 cm fin söt kärnis. Trestegspets blir jag inte klok på, men den piken kanske var för lätt(vanlig träpik).
Tror att det bästa är att ha ett steg och lite tyngre pik.
Är det någon som kan beskriva känslan hos fälpiken(Lison)?

/Fredrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.