Längdåkningspjäxa???

l95_sgr@l.kth.se (Jesper)

Gäst
Finns det någon nackdel med att köpa ett par långfärdsskridskor med skidbindning?
Tänkte införskaffa mig mina första skridskor och det kan ju vara bra att kunna använda samma pjäxa till skidåkningen (skate) som skridskoåkningen, eller?
 
Bra till halvbra.

Hej.


En skatepjäxa med SNS-bindning ger en lätt och stabil lösning men problemet är när man behöver ta av sig skridskorna och promenera. (Inte helt ovanligt). Dels sliter det på skorna som inte är gjorda för promenader och dels så kan det vara otroligt halt och svårt att promenera med längpjäxor.


Mvh Ulf
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
OK med vissa nackdelar.

Instämmer med tidigare inlägg.
Det finns dock skor för SNS som är relativt bra att gå med t ex en känga som Salomon kallade Cross Country 4 eller något liknande.
Att åka med lös häl ger inte riktigt lika bra kontroll när man bromsar eller saxar eller på annat sätt svänger plötsligt, men ger en åkstil som är enklare att lära sig och som sannolikt är snabbare när man lärt sig den.
Ytterligare en detalj att se upp med är att bilkörning eller cykling kan bli svårare med vissa av SNS-sulorna då man halkar på pedalerna.


Thure
 

Pär

Gäst
Skatingskidor.

Hej.


Om man åker skridskor i SNS-skor kan man använda ett par korta och lätta skatingskidor för att ta sej över snötäckta isar. Två skatingskidor är lättare än en skredstång och går mycket fortare att ta sej fram på.
En annan fördel med SNS-bindningar på skridskorna är att om man åker på isar med partier med sammanblåst snö,så riskerar man inte att slita av sej hälsenan om det plötsligt tar stopp i ett snöparti som man trodde man kunde åka igenom. Då viker sej bindningen och inte fotleden.
Att gå i Salomons skatingpjäxa är värdelöst, jag har nött sönder mina på två säsonger,jag skall kolla in de nya, grövre modellerna som sägs vara bättre att gå i.


Pär.
 

clas.florgard@lpul.slu.se (Clas Florgård)

Gäst
Country-4-skor

Hej!


Jag har åkt med Salomon Country-4-skor i tre säsonger, de två första med fast häl, den senaste med skidskatingbindning och lös häl. Vid val av sko jämförde jag med flera fabrikat tävlingsskor för skating. Det visade det sig, att denna cross-country- och telemarksko - förutom att vara avsevärt billigare - konstigt nog är lättare än tävlingsskorna. Det är en förhållandevis mjuk sko. Country nr 7 är betydligt stabilare, samtidigt tyngre och dyrare. Båda dessa modeller tål att gå i terräng med, och har ganska bra fäste både på barmark och snö. Det som slits mest är stål"pinnen" som fäster i bindningen, men den verkar ändå klara övriga skons livslängd.


Clas Florgård
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...