"Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-)

Hej Banankontakt

Jodå, visst har du rätt i att det blir förenklat här och var. Bl a använde jag exemplet Hilleberg då det diskuterats tidigare på sidan.

Estniska sömmerskor, har jag hört, skall ha en bra tradition beträffande sömnad. Sedan är frågan hur mycket skada det kommunistiska systemet ställde till med. I fallet Östtyskland (där jag har egna erfarenheter) är det en mycket klar skillnad i hur öst- och västtyskar tänker och arbetar, så i det fallet har det spelat stor roll.

Visst är det upp till Hilleberg att hålla koll på läget, men hur lätt är det från fel sida Östersjön (flygresor är inte heller gratis)? Det är tex välkänt av oss inom industrin att det är en himla fördel om det är korta vägar mellan konstruktion och produktion. För mig är det bara att springa ut till Karl-Svante i produktionen och fråga hur det fungerar så kan han visa mig på plats. När Ainars (vår lettiska marknadsdirektör) skriver så använder han gudskelov engelska, men inte är det lika lätt att från några rader bruten engelska förstå ett och annat (men det brukar gå rätt bra).

Sedan är det naturligtvis olika från fall till fall om de lägre lönerna och därmed priset kan kompensera för det onödiga trasslet.

Sifferexercisen är bara ett exempel, så siffrorna är tagna helt ur luften och visar bara på att resultatet blir helt annorlunda beroende på vad man mäter och vad man jämför med. Även jag har självklart en tendens att förvånas över den stora prisskillnanden ibland. Men förklara gärna vad du tycker är fel, så förstår jag om budskapet nått fram eller inte.

Jag håller helt med dig ill den där höstdagen (veckan) i Sarek. Problemet är väl att som människa har vi en tendens att säga att det kommer vara sol när jag är i Sarek. Och många av läsarna hamnar aldrig där heller. Sedan har vi ju det där faktumet som Strömberg är inne på - kostnaden med att göra stormsäkrare tält måste vägas mot sannolikheten att just du behöver det i det vädret.

Hoppas jag har lyckats göra det lite klarare.
 
Intressant diskussion, men frågan är ibland felställd.

När ett företag flyttar sin tillverkning till andra länder finns det ingenting som säger att detta skall komma konsumenterna till del. Priset på en produkt styrs av vad konsumenterna tycker att produkten är värd, det har ingenting att göra med produktionskostnader.

Om priset är lägre än produktionskostnaderna så försvinner produkten, om den är högre så finns den kvar.

är det mycket högre så kommer troligen någon annan att göra samma produkt, men vara smart och ta ut ett något lägre pris:)

Men kontentan är att om vi tror att det finns ett direkt samband mellan lägre produktionskostnader och lägre priser så tror vi fel. Konkurrensen skapar till viss del ett sådant samband, men det är ingen naturlag.

I mitt jobb så säljer vi programvaror till företag. Samma programvara har sålt för 1200 kr/licens eller 37.50 /licens. Det hela handlar där om vad värdet är för kunden. Var glada för att Hilleberg med flera inte tillämpar den prispolitiken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.