Inga problem....

Några reflektioner kring att bada med torrdräkt..
Det ser inte ut som om du har någon flytväst på dig utan att du flyter med hjälp av luft i dräkten?
Jag antar att du har funderat över risken med att hamna med huvudet före i vattnet? Då hamnar antagligen luften i benen och det blir, enligt egen erfarenhet, väldigt svårt att hålla huvudet över ytan.

Det andra problemet är vad som händer om du råkar få hål på dräkten, vilket känns som en stor risk med vassa skridskor på fötterna. Även iskanten kan vara vass nog.
Även det med iskanten har jag egen erfarenhet från efter en vår då jag och några kompisar "jumpade" isflak i Mälaren iförda torrdräkter. Det var inte så värst roligt längre när dräkten gick sönder. Kunde nätt och simma, att ta sig upp av egen kraft var helt omöjligt.

Edit: Den näst sista bilden är rolig. Undra vad räddningstjänsten skulle säga när de kom på plats? ;-)
 
Flytväst och torrdräkt är en helkass kombination och som gammal dykare så är inte luft i benen något problem, det är ju bara att sträcka ut sig och flyta på rygg så fördelar sig luften så fint.

Hål på en modern torris är nästan omöjligt, har du testat hur mycket den tål? Jag har det och den jag har, en GUL ION är segare än en gammal dokusåpa och att krascha den mot en iskant är omöjligt. Tom. en halvslö morakniv får man jobba duktigt med innan den är igenom tyget. Tar du vinkelslipen och kapar en 5x25 plattjärnsbit, sätter den upprätt i skruvstycket kan du lägga väven över den med råegg kapade plattjärnsbiten och HÄNGA dig med hela din tyngd på väven utan att få hål på den.

Få hål på den med skridskor, nää, det klarar man inte ens om man försöker.
 
Flytväst och torrdräkt är en helkass kombination och som gammal dykare så är inte luft i benen något problem, det är ju bara att sträcka ut sig och flyta på rygg så fördelar sig luften så fint.

Hål på en modern torris är nästan omöjligt, har du testat hur mycket den tål? Jag har det och den jag har, en GUL ION är segare än en gammal dokusåpa och att krascha den mot en iskant är omöjligt. Tom. en halvslö morakniv får man jobba duktigt med innan den är igenom tyget. Tar du vinkelslipen och kapar en 5x25 plattjärnsbit, sätter den upprätt i skruvstycket kan du lägga väven över den med råegg kapade plattjärnsbiten och HÄNGA dig med hela din tyngd på väven utan att få hål på den.

Få hål på den med skridskor, nää, det klarar man inte ens om man försöker.

Intressant. Vad är det som är så kass med flytväst i kombination med torrdräkt? Som jolleseglare var det en självklar kombination under framför allt vårsäsongen. Bl a hundratals optimistjolleseglare seglar i torrdräkt och har flytväst på sig, Som optimistjolleseglare seglade vi i torrdräkt året runt. Utan flytväst blir man diskad på kappsegling.

Torrisarna kanske har kommit en bit sen dess, men den Musto jag hade var bortom räddning efter leken på isen.
Om torrdräkten är så stark som du säger och dessutom "andas" så är det imponerande. Hoppas att klädtillverkarna överför den teknologin till vanliga skalkläder... Men det är klart, gör dom det så lär väl försäljningen sjunka då man aldrig skulle behöva köpa nya kläder.
 
Flytväst kan nog vara bra om man seglar och riskerar att slås medvetslös av bom eller krock mellan båtar, isjaktssegling mm. där det går fort. Paddla kajak, isfiska eller åka skridskor går ju inte lika vilt till och då är flytvästen bara ivägen och blir en säkerhetsrisk. Flytkraften i en torris med underställ räcker gott och väl.


Mustos torrisar har jag "kännt och klämt" på och det äldre materialet håller troligtvis inte för lite allmän misshandel, hur det är med nyare material vet jag inte.. GUL ION har ju ett styvare tyg som är lite prassligt och segt så det är annorlunda uppbyggt. Hur det är med övriga nya material vet jag inte men personligen har jag hellre ett styvare tyg som håller för vad som helst än ett mjukt som riskerar att haverera om man fastnar nånstans.


Sen ska jag slå hål på en myt, den att isen är vass. Isen är ju våt och vatten smörjer, torrisen blir ju våt, alltså nysmord, dessutom smälter den "vassa" iskanten så fort det kommer vatten på den så den får en liten, men dock, radie som gör den slö på bråkdelen av en sekund om det inte är extremt kallt.
Går en torris sönder vid lek på is så var den mör från början och borde kasserats långt tidigare. Det är trots allt säkerhetsutrustning och den ska kasseras eller repareras om det är möjligt vid första antydan till brister i material, utrustningsdetaljer såsom dragkedja eller sömmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnushagg Problem med bindning, tappar skridskon Långfärdskridsko 24
rikard_wiberg_hotmail.com har ni samma problem? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.