Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt?

Vad gäller solförmörkelser är ju dessa kända långt in i framtiden, så det var en skitdålig jämförelse.

Om vädret vore garanterat klart under alla solförmörkelser skulle du ha rätt. Men dessvärre är vädret under de kritiska delarna av solförmörkelsen INTE känt långt i förväg, utan kräver planering. De som vill vara riktigt alerta ser till att vara mobila för att, vid behov, kunna förflytta sig strax innan förmörkelsen för att t.ex. jaga eventuella hål i molntäcket.

Av de fyra totala solförmörkelser jag själv har sett var vädret helklart vid två, små spridda moln vid en, och helmulet vid en (men även om det är mulet blir det ändå mörkt som på natten). Dessutom åkte jag och såg en ringformig förmörkelse hösten 2005 och även där var vädret klart. Men spänningen brukar vara stor innan man vet hur vädret blir.
 
Hyr först om du är osäker !

Tjena !
Det låter som att det du ska göra är att hyra utrustning först..du vet ju inte om du gillar det...
Det finns flera ställen att hyra kompletta utrustningar ( Ryggsäck med linfångare & karbin + dubbla lårslingor + räddningslina + isdubbar brukar ingå när du hyr & dubbelpikar ) för att kunna följa med på turer med någon organisation som har erfarna ledare.
Eller så åker du på säkra isar till en början...det tror jag kan vara en bra start på din karriär som långfärdsskridskoåkare..

Med kyla i sikte hälsar Matte
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...