iakttagelse och undran..

Re: Huvud,axlar,knä och tå...

Bengt F; sa:
Det är nog som så att knäskydd börjar man använda efter första fallet som orsakar mer än någon dags smärta, i mitt fall var detta många år sen... Kör en del rullskridskor också, men då utan knäskydd - kanske beroende på att jag (ännu) inte gjort någon vurpa med knäna före.
Köpte lätt och fin skidhjälm (Giro Nine) inför årets Åreresa, sitter som än smäck även på isen, så det kommer jag fortsätta med.
//Bengt

Har också börjat använda skidhjälm. Köpte den för vintercyckling då jag kommit underfund med att vintercycling nog är 10 ggr farligare än sommar. köpte en modell som går ner över öronen utan att täcka så att man fortfarande hör en CEBE, helt underbart jämfört med cyckelhjälmen som aldrig satt som man ville och mest trassla till det. Skidhjälmen kan bara sitta på ett sätt nämligen som den ska superenkelt. Ger även superbt vindskydd.

Mikael
 
Undvika knäskador

För att undvika ligament-/korsbands- och meniskskador orsakade av vridvåld mot knät när man fastnat i en spricka finns det strategier.

Lasse Lison Almkvist använder sprickmed när han vet att sprickig is kan förväntas. Dessutom så har han en bindning som tillåter att skon vrids loss och dessutom en fångrem som är så klent dimensionerad att den brister om skridskon skulle sitta kvar i isen sedan kängan lämnat skridskobindingen.

För direktvåld mot knät dvs fall mot isen, skridsko mot knät etc så torde knäskydd många gånger kunna hjälpa bra. Vid tävlingar typ Vikingarännet är det vanligt att framförvarande snubblar till och slänger upp bakspetsen på ena skridskon bakåt så att den som kommer bakom får skär och/eller krossår på knä eller underben. Både knäskydd och smalbensskydd typ fotbollsskydd är då en bra idé.

Finner det intressant hur lite många uppfattar i en mail eller forumdiskussion men det ämnet kanske bättre kan lokaliseras till allmänna forumet?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.