Vägkartor och vägkvalité

Hej, vi håller på att planera en resa från Nairobi till Nambia/Sydafrika. Rutten är dock inte spikade. Men kanske Nairobi-Pemba-Malawi- Zambia- Botswana- Nambia- Sydafrika.

Är det någon som har tips på bra cykelkartor/vägkartor? Hur är vägarnas kvalité? Vi kommer cykla nov-feb/mars. Det kommer ju vara blöttare än vanligt, hur påverkar det grus/sandvägarna?

Andra tips om rutt och allmänna tips, mottages gärna.

Mvh
Emil
 
Kul!

En klassisk Nairobi - Kapstaden. Det är en bra resa. Ena veckan glassigt öldrickande med backpackers vid Malawisjön och i nästa stigcykling i kattdjursrevir i norra Kafue. Ni kan verkligen lägga ribban där ni känner för stunden.

Jag har funderat länge vad jag ska skriva men egentligen inte kommit fram till något, frågan är för bred...

Cykelkartor finns såklart inte. Köp nån övergripande karta likt Michelin 746 eller nån från Reise Know-How, samt kanske nån landkarta där ni tänkt lägga lite mer tid. Undvik ITM-kartorna. Sen är det tydligen nya tider nu och alla kör med appar, maps.me är bra. Turistkontoret i Windhoek har bra kartor över Namibia, men sen hittar du nog inte mycket längs vägen. Här kanske du hittar något: http://www.lib.utexas.edu/maps/imw/index_africa.html

Vägarna. Tja, om jag ska sammanfatta halva kontinentens vägar i ett par meningar så får det nog bli att asfaltsvägarna är bra och vägarna som inte är asfalt är det inte. Sen finns det variation där emellan. Har du otur så blir sandvägarna tre decimeter gyttja. Har du tur så går det cykla på den likt på de flesta grusvägar i Sverige. Olika från väg till väg.

Stressa inte, ha gott om tid.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...