Erfarenheter "Surly bikes"

Hej,

Sedan min cykel blev stulen startade jakten på en ersättare. Ett märke som jag återkommit till är Surly, verkar vara rätt populär när det kommer till långfärdscykling, hållbarhet etc.
Jag cykel-pendlar 32km per dag, främst genom Göteborg, handlar med cykeln därav vill kunna slänga på väskor på den och har en önskan om cykelsemestrar. Vill ha en trogen cykel för många år framöver.

Min fråga är till er, vad är era erfarenheter?
Är märket värd sitt pris? Passar den i våra Nordiska klimat? Finns många likvärdiga i den prisklassen så vad är er avgörande faktor till att ni väljer detta märke? Bra v-bromsar?

Lite luddig frågeställning men vill få en bättre överblick över märket i sig.
 
Jag har en Surly Long Haul Trucker 700CC eller det är ju bara ramen som är Surly och komponenterna är från Shimano och hjulen från någon annan. Ramen/gaffeln/styrstången (är ingen cykeltekniker haha) är anpassad för 700CC (eller 29" hjul tror jag.) Överlag är jag nöjd, den går att lasta och "misshandla", det enda jag funderar på är om 700CC var rätt val och om jag istället skulle ha valt 26" då jag har hört att 700CC kan vara svåra att få tag på i vissa länder, man vill ju kunna fixa prylarna om man befinner sig i ett främmande land....men där kan kanske någon på forumet flika in eftersom jag är inte säker på den uppgiften.
 
Surly är säkert bra, men just vad man väljer för ram har ju inte så stor betydelse utom i riktigt extrema miljöer. Lägg pengarna på bättre rörliga komponenter i stället!
 
Jag har en Surly 26 Long Haul Trucker ram som jag köpte löst för ganska många år sedan nu. Den har varit bra till var den var konstruerad för. Baxa tunga packväskor från punkt a till b. Däremot är den ganska lång i bakänden vilket gör den lite tråkig att cykla utan packning. Även i terräng eller tjock lös snömodd är den lite jobbig på grund av bakändan. Den långa bakändan ger dock bra plats för stora väskor och tyngdpunkten blir bra med väskor, både fram och bak. Med väskor är den mycket stabilare än min gamla mtb var. Dock är ramen ganska tung jämfört med en hyfsad mtb.
Jämfört med de flesta andra cyklar jag ägt så är lacken väldigt bra och hållbar. Inga problem med rost o dyl på ramen. En stor fördel för mig med Surly LHT över min gamla mtb ram var att Surlyn är konstruerad för att fungera med dropbar. Jag fick aldrig min mtb ram tillräckligt lugn med bockstyre. Detta var antagligen huvudanledningen till att jag bytte till Surlyn.

Jag har varit nöjd med cykeln men idag skulle jag valt disc trucker istället då jag föredrar skivbromsar. Dessutom finns det numera växelreglage för bockstyre med hydrauliska bromsreglage att tillgå vilket jag antagligen skulle satsa på idag.
 
Senast ändrad:
Nu är jag ju inte någon långcyklare men det börjar synas lite när man letar delar till sin MTB att 26" är en standard som är på nedåtgående här. På lite sikt gissar jag att det nog är bättre att satsa på traditionellt 28" ändå - det mesta köper man ju på sig innan man reser ut :).

/Andreas
 
Hej!
Har en Surly LTH , med 26 tums hjul. Har inte hunnit så långt på den med full packning ännu. ca 100 mil. Hittills är jag nöjd med den. Tom. mer nöjd nu än precis i början, innan man hunnit bli vän med sin nya cykel.
För det jag ämnar använda den till så har den hittills fungerat bra: Långcyklingar, eller weekendcyklingar, eller veckocyklingar , all amed full tung packning och en +100kg kille på den.
Min tanke var att jag satsar nog hellre på lite mer styrka o stabilitet o "lastbilskänsla" bara den håller oh kan mig från start av en tur till mål på en tur, alltså från A-Ö. Man kan ju köpa en helt färdig eller själv sätta i hop den/låta sätta ihop den med delar man vill ha.
Är inte så kunnig, rent cykelmässigt, men hittills är jag nöjd med min surley long haul trucker- ram. Det är juutan tvekan den mest stabila hoj jag suttit på i mitt liv.
( men ej så kunnig om cyklar o har samma erfarenhet som andra här)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.