Tält-Vinterjacka-Regnjacka

Eftersom du nu har ett tält och inte ska ut förrän nästa år, så varför inte prova?

Det är väl bara att tälta i trädgården några busnätter i höst, samt ta några övernattningsturer med cykeln i samma väder, så kommer du både skaffa dig erfarenhet av att sätta upp/ta ner tältet och se om det håller.

Eftersom du ska cykla antar jag vidare att du kommer att tälta ganska nära civilisationen, så ett läckande tält borde kunna lösas under resans gång. Inte som att du kommer stå i väglöst land med ett sönderblåst tält, så jag skulle aldrig nånsin köpt ett nytt hilleberg bara "för säkerhets skull" i ditt läge.

Roligare än så kan man ha för sina pengar...
 
Tält som matchar Hilleberg Nammatj är Fjällräven Keb Endurance eller Akka Endurance (dessa har alltid rejäl absid. På nammatj finns stor absid i GT modellen). Bra ifall du gillar blå färg, finns även som grönt.

Regnbyxor med hel dragkedja utmed byxbenet för lätt påtagning även med rejäl känga. Även goda ventilationsmöjligheter som kan justeras beroende på hur mycket av dragkedjan som lämnas öppen - bra vid cykling när man inte vill stanna vid omväxlande väder. Förslag: https://www.xxl.se/berghaus-light-hike-hydroshell-overtrouser-regnbyxa-herr/p/1117906_1_style
 
Jacka är Arcteryx SV och Bergans Storen (Slingsby serien) väldigt bra.
Bergans jacka går ned lite över ryggen/rumpan också och har Dermizax NX som andas extremt bra och är helt tätt.
 
Eftersom du nu har ett tält och inte ska ut förrän nästa år, så varför inte prova?

Det är väl bara att tälta i trädgården några busnätter i höst, samt ta några övernattningsturer med cykeln i samma väder, så kommer du både skaffa dig erfarenhet av att sätta upp/ta ner tältet och se om det håller.

Eftersom du ska cykla antar jag vidare att du kommer att tälta ganska nära civilisationen, så ett läckande tält borde kunna lösas under resans gång. Inte som att du kommer stå i väglöst land med ett sönderblåst tält, så jag skulle aldrig nånsin köpt ett nytt hilleberg bara "för säkerhets skull" i ditt läge.

Roligare än så kan man ha för sina pengar...

Hej!
tack för tips.
kan bli så att det går att komma i väg på en 3-4veckors tur snart, så tänkte det är kanske bättre med ett rejält tält då än det hag har.
 
Hej!
tack för tips.
kan bli så att det går att komma i väg på en 3-4veckors tur snart, så tänkte det är kanske bättre med ett rejält tält då än det hag har.
Jag har ingen aning om kvalitén på just ditt tält, så det är fullt möjligt att det är för dåligt, men tro inte att du måste köpa ett hilleberg för 10 papp för en låglandstur på några veckor! Seriöst, hb gör fina tält, men sett till prislappen upplever jag inte att de är nog bättre än andra alternativ för att riktigt motivera kostnaden.

Så, har du 10 000 som du inte känner att du behöver, så visst, men hb-tält kan också gå sönder, så det är ingen bombsäker försäkring mot problem. Annars skulle jag om jag var du bara testa tältet du har och se om det duger.

Herregud, jag har bott under en presenning under sommar/vår-camping, och vaknat med sovsäcken i en vattenpöl. Så djävla kinkigt är det faktiskt inte, det värsta som lär hända är att du får en blöt natt, sedan får du väl ta in på nåt vandrarhem nån dag och torka upp lite... Om du faktiskt råkar ut för en snöstorm så kan det nog iaf vara en ganska trevlig sak att göra efter en dag på cykeln :).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.