Visa din touringcykel!

Är det varmt så är det inte trevligt!


Jag försöker alltid undvika att ha ryggsäck när jag cyklar. Dels ger det dålig balans, kan vara svettigt och inte minst pressar ner rumpan o skrevet i sadeln så du får ont i baken. Nej, ett par väskor bak är mycket bättre än rygga. Har du svårt att få på pakethållaren så kolla på thules pakethållare, har inte provat den själv men den får bara fina betyg. Fästs med remmar på vilken hoj som helst.
/Noa
 
Hur skulle en ren cykelcross funka som långfärdscykel? Jag är själv inne på t ex Merida Cyclocross 500, alt Crescent Zepto Expert. Långfärd är dock inget huvudsyfte med min cykling, utan mer allround.
 
En cykelcross kan fungera i första hand för "credit-card touring", med lättare packning eller med cykelkärra.
Som allroundcykel kan den också vara bra.
Men...
-Helst bör man har flera cyklar för olika ändamål.
Om man inte råd eller av någon annan orsak inte vill ha flera cyklar så
är väl en renodlad långfärdscykel, en cykelcross eller en trekkingcykel bästa valet.
Det beror förstås på när, var och hur du cyklar:
När: Vilka årstider? Med racerdäck eller feta dubbdäck?
Var: I Sverige, Europa eller Mongoliet för att ta några exempel?
Mest på asfalt och bättre grusvägar? På dåliga grusvägar/pister m.m?
Hur: Träna för och köra motionslopp, arbetspendling, cykelsemester med tält och allt?

Själv har jag just nu två cyklar, en Corratec cykelcross och en äldre Crescent trekkingcykel. Med cykelcrossen cyklar jag långa dagsturer eller övernattning på VH, B&B eller hotell och med bara en rel. stor styrväska.
Med min trekkingcykel cyklar jag för att handla, har stora cykelväskor, och för
att cykla på sämre grus-/skogsbilvägar.
Funderar på att även köpa en MTB för att kunna utnyttja MTB-leder som det finns gott om här i Bergslagen.
Ja, är man en cyklist i dagens samhälle bör man nog ha tre cyklar!?
(Min cykelcross får också fungera som racer)
 
Välj bättre än en REN CX

Hur skulle en ren cykelcross funka som långfärdscykel? Jag är själv inne på t ex Merida Cyclocross 500, alt Crescent Zepto Expert. Långfärd är dock inget huvudsyfte med min cykling, utan mer allround.
En REN CX skulle jag inte rekommendera vare sig för allround eller långfärdscykling.

Men det finns MÅNGA cyklar som kallas CX av tillverkarna som inte är RENa CXar och de kan mkt väl fungera bra både som allround och/eller långfärdscykel.

För att identifiera lämpliga cyklar måsta man kolla på detaljerna, både vad gäller ramgeometri, uppbyggnad och cykelns utrustning. Nackdelar med RENa CXar kan vara flera, tex;
-Inget, eller möjligtvis endast ett(1), fäste för flaskställ. Minst två bör man ha, för långfärdscykling gärna tre.
-Inga fästen för skärmar
-En geometri med för högt vevlagerhus, dvs det som brukar kallas "BB-drop" i geo-tabeller, bör vara minst 70mm.
-En geometri med för korta kedjestag (bör vara över 43cm), vilket kan bidra till att göra cykeln "nervös" (med packning) och kan samtidigt försämra komforten. Man riskera även att slå hälarna i packväskor som hänger på pakethållaren.
-En växelgrupp utan dubbel, eller allra helst trippel, vevparti, oftast är det en SRAM CX1-grupp. Kolla tex på Felt F4x
http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/cross/fx-series/F4x.aspx

Avslutningsvis några exempel på vad jag menar
-En REN CX: Ridley X-Night SL https://www.ridley-bikes.com/be/en/...-night-sl/80/x-night-sl-10-disc-xni-01bm.html
-En lämpligare CX för allround och/eller långfärdscykling: Kona Rove http://www.konaworld.com/rove_al.cfm
Kona Rove AL kostar 7465SEK här: http://www.bikester.se/465075.html

OBS
En REN CX, tex den jag länkar till ovan, kan mycket väl vara det bästa valet.
Åtminstone om det är cykla/träna/tävla i grenen CX man är ute efter.

OBS 2:
Många tillverkare av lämpliga allround och/eller långfärds-CXar kallar numer de cyklarna för "gravel bikes".
 
Ja, man behöver nog minst tre cyklar när det kommer till kritan. :D Långfärdscykling är egentligen inget jag ägnar mig åt, men ville få höra lite synpunkter just om CX som en sådan. Tack för tipsen! Cannondale caadx är en annan modell jag sneglar åt, men nu glider det nog lite åt OT... :)
 
Den ser riktigt fin ut, undrar om man kan provcykla en liggcykel någonstans i västsverige? Hur mycket kostade den totalt?
Mvh Noa

Hej Noa!
Jag känner bara till två säljare, en i Umeå och den andra i Småland, det finns säkert fler? Min cykel kostade 36.000 i grundutförande, såg nu att den gått upp till dryga 41.000. Jag utrustade min för ytligare 44.000 innan beställning, cykeln byggs inte för än allt är bestämt innan tillverkning, de tar 3veckor, vill man ha en egen kulör som jag valde, tar det 3veckor till. Utöver de har jag köpt ännu mer saker och bytt ut andra delar för 20.000, den sammanlagda summan är 100.000. Jag skrattar när jag tänker tanken. Det är ju galet mycket pengar för en trampcykel, jag som dessutom inte är cyklist, jag måste använda bilen till o från jobbet…
Mitt försvarar är att en husvagn blir långt mycket dyrare :) Jag har cykelsemestrat i en 10års period för 2decennier sedan. Därför vet jag att det är just cykelcamping jag helst av allt vill ägna mig åt. Priset spelar därför inte så stor roll, alla andra tänkbara allternativ blir dyrare i längden. Min cykel väger 18kg när den säljs ren, med all utrustning jag har köpt till, väger hela kalaset 34kg. Det är samma där som med priset, vikten och summan har ingen avgörande betydelse, jag satsar först o främst på kvalité, funktion och bekvämlighet. Jag har nu cyklat i två år och trivs vansinnet bra med cykeln och dess utrustning.
Trotts vikten, får jag upp den i 38km/h i en raksträcka på två kilometer. Allt hänger på vilka benmuskler man har, de här är vad jag klarar nu, annars håller jag ett snitt på 20-24km/h. På mina semestrar snittar jag 10-12km/h. Den så kallade vindkåpan köpte jag bara för att jag tyckte att cykeln blev snyggare. Kåpan minskar luftmotståndet, men vad jag har hört är det först efter 30km/h som den ger effekt. Däremot har jag märkt att den ger utmärkt skydd vid regn, både för mig och den elektronik jag monterar under skärmen.

Vill du som så många andra cykla snabbt, bör du välja en trike utan dämpare. Det finns nya bra trike från 18.000. Priset på den, har också höjts och kostar nu dryga 25.000, eller välj en KMX för 10.000, den säljs i bytik här i Stockholm.
 
:) Nej då inte alls. Allt hänger nog bara på att mina sträckor jag cyklar, är korta ganska plana och utan korsande vägar som snabbt drar ner snitthastigheten vid stopp. När jag väl sitter på cykeln vill jag ta ut allt jag har, därför går det fort när jag väl kommer upp på cykeln. När jag cyklar har jag sällan annat ärende än att bara cykla, möjligtvis till ett fik. Mina sträckor är ca:8km, i längden skulle vem som helst cykla förbi mig. När jag cyklar 36km/h kan jag inte komma upp till 37, jag håller de jag klarar av, utan att svimma och ramla av cykeln.
Jag tror att de stöd man får i ryggen på liggcyklar gör att man kan pressa lite till. Nackdelen är att man inte får något gratis, på en upprätt cykel kan pressa ner trampan med sin egna vikt, den modellen är omöjlig på en liggcykel vilket får oss på liggisar att hamna efter i uppförsbackar.
Den hastighet jag trivs bäst i är ca 10 - 12 km/h.
 
Frame size: 57 cm
Frame: Merida Speeder T2
Rear carriers: Tubus Logo
Low-rider: Tubus Ergo
Stem: Bike adjustable
Headset: Cane Creek Ahead
Brakes: Tekro V brakes
Shift lever: SHIMANO Deore XT Rapidfire levers
Brake lever: Shimano XT
Rear derailleur: Shimano Deore XT SGS top normal
Front derailleur: SHIMANO Deore XT
Rear/Front hub: SHIMANO Deore XT
Crankset: SHIMANO XT Hollowtech II Tripple 42-32-24
Bottom bracket: SHIMANO Hollowtech II SM-BB70
Cassette: SHIMANO XT , 9-speed 12-32
Pedals: SHIMANO pedals SPD-A530
Rims: Mavic A719
Spokes: DT Swiss Champion
Tyres: Schwalbe Marathon Plus Tour
Handlebars: Xtreme Butterfly with soft-grip
Saddle: Brooks B17 Classic
Seat Post: Bike
Chain: KCM X9
Bicycle lock: ABUS Granite Plus
Bottle holders: Spectra steel x 2
Helmet: Bontrager Circuit
Cycle computer: Cat Eye Adventure wireless
Pump: SKS roadrace mini
Cables: Jagwire Mountainbike
Mudguard: SKS Trekking 25 mm
 

Bilagor

  • bild 380.jpg
    bild 380.jpg
    82.2 KB · Visningar: 1,323

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...