Tältkåta

Tack för tipset. Och för andra läsare av tråden så använde Raskesven svetsduk med luftspalt, samt brandsäkert tyg som extra säkerhet runt toppen av skorstenen.

Jag kommer nog göra liknande och köpa tillräckligt med skorstensrör för att kunna använda samma kamin i både Olivin och Nordmarkan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nordiska tyngre tältspisar bygger på nedåtriktat drag, två fördelar följer, draget för med sig askan till bottenhålet i spisen, vedvärmen tillvaratas och över rökkammaren kan man koka vatten och mat. Gnistsläckaren kan sättas i kaminen.
Låd och rörkaminer som de lätta amerikanska skulle kunna förbättras med nedåtriktat bakdrag och baffelplåt.
Enligt uppgift får de inte släppa ut aska i botten, utan måste sotas traditionellt.

De flesta värnpliktiga har minnen av tältkaminen i 20 och 12 tälten, Höörs plåt byggde och paketet väger styvt 13 kg vartill kommer tälttopp. Som i aluminiumutförande inte var så dum.
De som var jägare och spaningsmän minns säkert 8 tältet och dess mindre variant av tältkaminen.

Det har byggts många hemmabyggen både av stålplåt och titanplåt.
Men jag skulle vilja se ett funktionellt titanbygge med omvänd förbränning, kokyta samt gnistsläckare i botten av skorstenen.
Känner någon till någon prototyp eller produktionsspis?

go tur
 
Slog till på en Helsport kamin till tältkåtan nu när XXL hade 25%-kampanj.

Blev lite fundersam på hur jag ska ha gallret i kaminen. Liggandes på skenorna som ser ut att vara till gallret eller någon plåt, eller liggandes ner i botten?
Har man det på skenorna så kommer gallret för högt upp för att elda.
Hur gör ni andra?
 
Slog till på en Helsport kamin till tältkåtan nu när XXL hade 25%-kampanj.

Blev lite fundersam på hur jag ska ha gallret i kaminen. Liggandes på skenorna som ser ut att vara till gallret eller någon plåt, eller liggandes ner i botten?
Har man det på skenorna så kommer gallret för högt upp för att elda.
Hur gör ni andra?

Hejsan!
Gallret skall ligga i botten!
Helsport säger att man också kan lägga gallret på skenorna om man vill begränsa eldandet. Det ser jag ingen mening med alls.
 
Jag har precis byggt ihop min första kamin.
När jag laddar på rejält i kaminen så var det närmare 17-18 grader en bit in i tipin när det var -5 ute, är detta bra för en kamin?

Hur mycket höjer era kaminer tempen förresten?

Jag undrar över en annan sak också. När jag laddade på rätt bra så kommer eld ovanför rökröret, det kändes inte helt optimalt ur säkerhetssynpunkt.
Skall det vara så?
En tanke är att bygga en slags värmesköld, typ en vinklad plåt innan början på rökröret och att det kunde minska "eld flammorna" högst upp. Kan det hjälpa tror ni?
Tips emotses varmt!!

Här är några bilder som visar.

Kan egentligen inget om kaminer i tältkåtor så gissar mest. Kanske får din eld för lite syre efter förbränningen av veden så att de brännbara rökgaserna inte brinner inne i spisen utan istället flammar upp när syre tillförs vid skorstenens öppning. Lösningen borde vara att släppa in mera syre i luftinsläppet ovanför vedkammaren. Detta borde få gaserna att brinna inne i kaminen. Alternativt om du "fiseldar" mera borde temperaturen vid skorstenspipan sjunka så mycket att du inte antänder gaserna alls. Detta lär ju dock leda till mera ofullständig förbränning. Jag antar att många av de ultralätta kaminerna för tält inte är tänkta att bränna upp dessa gaser utan helt enkelt släpper ut dem.
 
Hej, har en budget tält på g i Nordmarka 6 men även sneglat på ett tentipi safir 5 bp. Är det helt feltänk att köpa en 5 till familj med 2 vuxna och 2 barn?
Tentipin är beg för ca 8000kr med innergolv. Tänker att det blir väl litet. Har ett keron 4 gt att använda till fjället och vandringsturer.
 
Hej, har en budget tält på g i Nordmarka 6 men även sneglat på ett tentipi safir 5 bp. Är det helt feltänk att köpa en 5 till familj med 2 vuxna och 2 barn?
Tentipin är beg för ca 8000kr med innergolv. Tänker att det blir väl litet. Har ett keron 4 gt att använda till fjället och vandringsturer.

Vänligen ignorerar felstavning och särskrivning, inlägget komponerades vid frukosten :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...