Hur spara på gasen?

Blanda O'boy och kaffepulver så funkar det bättre kallt, blanda det med frukostflingorna eller ät det som det är...
Om jag inte får rejält betalt eller att något gått riktigt illa så kommer jag fortsätta planera för kaffe och te vid utevistelse, att bära gas för att loka upp 1 l vatten/dag är helt klart värt det. Uppkoket renar samtidigt vattnet.
 
Med tanke på egen vikten av tryckkokare, hur stort sällskap måste man vara för att extravikten av tryckkokaren skall löna sig i minskad bränsleförbrukning?

go tur
 
Kaffepanna eller liknande

En low tech-lösning för den som känner sig trygg med att göra upp brasor kan ju vara att ta med kokkärl som funkar över öppen eld:) Bara vetskapen att det finns alternativ kanske gör att man vågar skippa att ta med extra bränsle för säkerhets skull.
 
Back-up

En low tech-lösning för den som känner sig trygg med att göra upp brasor kan ju vara att ta med kokkärl som funkar över öppen eld:) Bara vetskapen att det finns alternativ kanske gör att man vågar skippa att ta med extra bränsle för säkerhets skull.
Om man vll ha lite redundans men inte är så duktig på brasor, eller mest rör sig på höjder där det inte växer mycket till bränsle, kanske man kan slänga med några metatabletter och ett 11 grams "kök". Eller en lite mer mångsidig "multifuel"-variant (sprit är lite mer energieffektivt än tabletter). Jag har kvar något liknande, som jag experimenterade med under övergångstiden från komplett Trangia-spritkök till gas.

Numera går så mycket av min mat att äta eller "tillaga" utan något kök alls, att jag funderat på att skippa det helt. Men en värmekälla är också en fråga om säkerhet. I den rollen är det lilla tablett/sprit-"köket" trots allt en pålitligare back-up än (hoppet om att kunna fixa till) en brasa.
 
Man kan argumentera på olika sätt men jag är 100% säker på att tryckkokare kräver betydligt mindre energi än annat!
Brukar göra 1.5kg stek genom att koka upp tills det blir tryck och sedan stänga av plattan och lämna kastrullen 6-8h. Sen är steken färdig och lagom temperatur att äta.
Öht så är det få saker som kräver värme i mer än 5 min i min tryckkokare. Plus att potatis blir kokt på under 5 min från rå till färdig.
Inomhus alltså.
 
...

Numera går så mycket av min mat att äta eller "tillaga" utan något kök alls, att jag funderat på att skippa det helt. Men en värmekälla är också en fråga om säkerhet. I den rollen är det lilla tablett/sprit-"köket" trots allt en pålitligare back-up än (hoppet om att kunna fixa till) en brasa.

Det här med att en värmekälla (läs kök) är en fråga om säkerhet har jag hört många gånger från olika håll.
Har funderat en hel del på det men inte riktigt fattat varför. Kan du utveckla?
 
Det här med att en värmekälla (läs kök) är en fråga om säkerhet har jag hört många gånger från olika håll.
Har funderat en hel del på det men inte riktigt fattat varför. Kan du utveckla?
Beror naturligtvis på person och omständigheter. Jag vandrar oftast högt, spårlöst, ensam och långt in på hösten, samtidigt som jag vet att jag är mer än normalt känslig för nedkylning vid stillastående. Då tycker jag att det är rimligt att rusta mig för att klara några dagars nödstopp p g a skada/sjukdom/busväder, ett trasigt/sönderblåst tält, ett tillbud (tänk vadning) med viktiga klädesplagg nerblötta, och andra små förtretligheter, där en värmekälla kan vara hela skillnaden.

Men den riskvärderingen gäller ju inte alla andras turer, och inte ens alla av mina egna. I varmare/torrare/mer "befolkade" berg har jag många gånger lämnat köket hemma.
 
Mitt tips

Mitt tips är följande:

1. Ha ett enkelt vindskydd. Jag har en tillklippt ölburk som jag hänger på min MSR Pocket Rocket 2, på två av brännarens armar. Med två små hål i ölburken så hänger den helt ok.
2. Maten du ska laga till: Säg att du ska koka någonting i ett par minuter. Glöm det säger jag. Istället ska du koka upp det som ska koka, men stäng sedan av gasen, och svep sedan grytmysaren runt kokkärlet, som naturligtvis har locket på. Se till att ha ett isolerande lock på kokkärlet också. Vänta 5-10 minuter. Jag lovar att pasta, linser mm som ska koka ett par minuter blir tillagade.
3. Ät. Maten kommer att vara varm.

Jag har Biltemas kokkärl på 0,5/0,9 liter samt brännaren MSR Pocket Rocket 2. Grytmysaren är gjord av ett liggunderlag, tillklippt såpass stor att den även fungerar som sittunderlag.

Önskas bilder på detta?

//Thomas
 
Jag pratar om att det är effektivare att tryckkoka något än att koka det under normalt tryck.

Går det snabbare att t.ex. koka pasta i tryckkokare? Så det går åt mindre gas? Jag har aldrig använt nån så det vore ju intressant med konkreta exempel som har anknytning till friluftsliv.

Att långkoka en hel köttbit är ju inget man göra ute i naturen så såna exempel är ju helt irrelevanta att dra upp.

Jag har alltid trott att den främsta poängen med tryckkokare är att man uppnår högre temperatur än 100 grader. Men själv har jag lite svårt att förstå vinsten med det efter att ha börjat använda sous vide, jag lagar mitt kött på 56-57 grader.
 
Går det snabbare att t.ex. koka pasta i tryckkokare? Så det går åt mindre gas? Jag har aldrig använt nån så det vore ju intressant med konkreta exempel som har anknytning till friluftsliv.

Att långkoka en hel köttbit är ju inget man göra ute i naturen så såna exempel är ju helt irrelevanta att dra upp.

Jag har alltid trott att den främsta poängen med tryckkokare är att man uppnår högre temperatur än 100 grader. Men själv har jag lite svårt att förstå vinsten med det efter att ha börjat använda sous vide, jag lagar mitt kött på 56-57 grader.

Irrelevant och irrelevant =) Det var ju du som undrade på vilket sätt en tryckkokare var energieffektivare, och jag förklarade med ett exempel =)

I fält så är en tryckkokare tämligen värdelös, om man nu inte ska koka svårkokade saker och dessutom göra det på väldigt hög höjd. Energibesparingen kommer ju först när trycket stiger.
Pasta kan du glömma att koka i tryckkokare. Du hinner inte vara med innan det är mos.

Hemmavid är poängen är kortad koktid. Det finns många fördelar med det. Jättegoda rotsaker tex. Morot och potatis från tryckkokaren går inte av för hackor. Att det är klart inom 15 minuter från att man slår på plattan skadar inte.
Det finns också många nackdelar. Det som lämpar sig för sous vide skulle jag hålla långt borta från tryckkokaren.
 
Trevligt att elda

I den rollen är det lilla tablett/sprit-"köket" trots allt en pålitligare back-up än (hoppet om att kunna fixa till) en brasa.

Det kan säkert vara så under vissa omständigheter. Men en kvällsbrasa när det är möjligt är ändå väldigt trivsamt. Och sparar på gasen utan något viktstraff.
 
Irrelevant och irrelevant =) Det var ju du som undrade på vilket sätt en tryckkokare var energieffektivare, och jag förklarade med ett exempel =)
Nej, du har inte förklarat hur den är energieffektivare, du har än så länge bara påstått det. Inte presenterat några konkreta siffror på energiförbrukning.

Du har presenterat siffror på tillagningstid med tryckkokare, men inte presenterat några jämförelsesiffror utan tryckkokare.

Du säger att morötterna är klara på en kvart, hur skiljer det sig från att koka upp vattnet med morötterna i och sen slå av plattan och låta dem koka klart på eftervärmen?

Det som lämpar sig för sous vide skulle jag hålla långt borta från tryckkokaren.
Och i meningen innan skriver du om t.ex. morötter. Har du provat morötter körda sous vide i 85 grader?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.