Upphovsrätt

Hej på er!

Jag har samlat på mig en del olika rutter i GPX-formal, både egna och andras. Eftersom jag själv vet hur svårt det kan vara att hitta färdiga rutter över vissa ledel så funderar jag på att lägga ut dessa på någon hemsida eller mitt egna webbhotell.
Jag vet att man kan göra egna på datorn men ibland är det svårt att se leder på kartor osv.
Är det upphovsrätt på en gpx-fil? De jag har är nedladdade från diverse forum och annat så jag har kanske ett användarnamn på några men inte mer än så.
Går detta att genomföra utan att trampa någon på tårna eller bryta någon lag?
 
Jag är inte en expert i området, men så vitt jag vet är upphovsrätt till för att skydda resultaten av kreativt skapande. Därmed borde, tycker jag, GPS-spår loggade i en elektronisk pryl inte skyddas av upphovsrätt. Och verkligen inte om det enskilda spårets funktion redan från början är tänkt att vara en hjälp för andra att komma på samma led, eller liknande.

Det kan mycket väl finnas undantag, där tex spårskaparen har medvetet valt vissa vägar för att när man i efterhand lägger upp spåret på en karta bildas det en specifik bild/text. I sådana fall kan det tänkas att spåret skyddas av upphovsrätt, men skillnaden mellan denna typ av spår och "vanliga" torde vara uppenbar.
 
Ja detta var klurigt. Jag är själv gammal fotograf och ganska insatt men när det kommer till elektroniska spår så har jag ingen aning.

Min tanke är att tacka de jag vet vilka de är, tacka användarnamn där jag har de och tacka forum där jag vet det.

Jag får fundera på detta. Jag tror ändå att det skulle finnas ett visst intresse för ett sånt här "bibliotek".

Skulle användare här kunna tänka sig att dela med sig av sina spår tror ni? Dessa gpx-spår kommer till användning för många nybörjare och framförallt till alla tekniknördar :)
 
Ett vanligt GPS-spår kan knappast ha några restriktioner pga upphovsrätt. För detta krävs att "verket" har tillräckligt hög verkshöjd. Från Wikipedia "Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Ett verk som vem som helst skulle kunna komma på har mycket låg verkshöjd och ger inte de speciella förmåner till skaparen av verket, som ett verk av godkänd verkshöjd ger." Ett normalt GPS-spår är något som vem som helst kan framställa och är inte unikt i form, uttryck eller gestaltning. Läs mer på Wikipedia. Det är väl inte fel att ange namn på den som har tagit upp spåret men kan ingalunda vara nödvändigt.

I Sverige har vi inte Copyright utan istället upphovsrätt. Och den gäller oavsett om man har skrivit Copyright eller inte. Att skriva Copyright på ett verk i Sverige innebär inte att man automatiskt har upphovsrätt.

Jag skulle själv kunna tänka mig att bidra med GPS-spår till leder eller andra bra vandringsvägar. Helst skulle de åtföljas av bra rastplatser, tältplatser etc.
 
Tack Björn. Jah lägger ner alla tankar om upphovsrätt nu. Där möjlighet finns så lägger jag in ett tack till spårskaparen.

Kul Kjell!

Björn, jag tänker mig något mycket enklare. Detta ska tex inte ha någonting med kartor att göra, det ska vara helt gratis och min dröm är att det ska innehålla allt från Sarek-vandringar till en dags-vandringar inte långt från hemmet.

Det kommer ju bli väldigt varierade spår, en del lägger ju ut tältplatser, utsiktsplatser mm och en del har ett enkelt spår där de har gått.
Jag tänker mig att detta kan vara till hjälp för många, dels för nybörjarna som kopierar ett 15 km långt spår efter en vandringsled och dels för de som planerar en långvandring och inte använder hela spåret utan tar delar och får idéer från det.
 
Det tycks vara en mänsklig svaghet att hjulet skall återuppfinnas.
Tack Björn för ditt kloka inlägg.

go tur

Jag tycker att du har fullständigt fel. Jag ämnar att skapa ett bibliotek där även små, korta spår finns med. Dit tex en barnfamilj kan ta bilen och gå ett spår som är 4-5 km långt med en fin rastplats. Det kan ju vara ett sätt att leda in den yngre generationen i friluftslivet på ett bra sätt, eller hur tänker du?
Kommuner har ofta ganska bra kartor i pdf-format på sina hemsidor men jag tänkte att detta kunde vara ett bra komplement.

Har detta hjul uppfunnits så får du gärna visa mig det?
 
Jag ämnar att skapa ett bibliotek där även små, korta spår finns med. Dit tex en barnfamilj kan ta bilen och gå ett spår som är 4-5 km långt med en fin rastplats.

Ingen dum ide. Vad jag slås över är att jag ser personer ber om tips på löprundor när de är i en annan stad på typ tjänsteresa, för att ta en kvällsrunda istället för att sitta på hotellet. Det kanske kan vara ytterligare ett uppslag.

Att det redan finns tjänster som äär snarlika, ptja, än sen? Det gäller ju att hitta dem, och om man inte gjort det är väl ytterligare möjligheter inte så dumt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexecupen Upphovsrätt hos NASA´s satellitbilder Navigering 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...