Fotogenlykta i packningen

Hej, världens dummaste fråga här kanske.. Men hur brukar ni göra för att få med fotogenlyktan ut i bushen?

Jag hängde min på utsidan ryggsäcken och tänkte att det går nog bra. Gick 5 meter sen var det fotogen över halva ryggsäcken. Måste den fraktas tom och fyllas på plats?

Har en Feuerhand 276 ifall det är relevant :)

tack på förhand!
 
Jag hade fyllt på plats och låtit den vara tänd till den slocknade innan jag gick vidare.
 
Fotogenlykta som bl a mysbelysning kan vara trevligt men numera kanske batteridriven LED-lampa är lite vettigare.

På kanotturer med tältövernattning på hösten kan fotogenlykta fortfarande ha en plats men jag skulle inte ta med fotogenlykta på vandringar. Tänk också på brandrisken om du tar in fotogenlyktan i tält.

Thure
 
Annars kan jag varmt rekommendera gaslykta. Skrymmande för all del, särskilt om den ska fraktas så att glaset inte går sönder, men den är mysig och värmer fint inne i tältet. Gas spiller man heller inte så lätt.

//A
 
Jag föredrar att transportera fotogenlyktor tomma. Det är ju snabbt och enkelt att hälla tillbaka bränslet i bränsleflaskan och även om den inte är 100% torr så är det ju så lite kvar så det inte gärna rinner om man häller av ordentligt.

Sen är jag nog som flera nämnt lite lat numera och har antingen batteri eller gas som lykt-bränsle numera.

/Patrik

PS: Har man kök som går på Tröd/sprit och lykta som går på fotogen är det bra att tydligt märka upp vad som är vad. Ännu bättre att i mörker kunna känna skillnad på antingen doft eller på en droppe mellan fingrarna. Vad är oljigt och halt jämfört med torrsträvt och kylande. Jag skriver medvetet inte vad som är vad, då det numera finns många varianter av bränsle och var och en bör känna igen sina. Att välja fel bränsle kan i tråkiga fall bli en rejält tokig och farlig brasa. DS
 
Har haft min i pulka utan att det läckt nåt. Är packningen till korken fräsch?

Transportera den tom och/eller klä in den i en rejäl plastpåse. Tror inte fotogen äter upp plast speciellt fort.
 
Om korken är tät och den inte är överfull brukar det funka att hänga utanpå ryggsäcken (i alla fall har det gjort det för våra scouter).

Skvimpar det åker det ju mot sidorna, inte upp genom hålet där veken sitter. Dock kan man behöva sätta en rem som håller den någorlunda stilla.

Är den däremot mer än halvfull så kommer det lätt ut där veken sitter tyvärr.
 
Att fotogenlyktorna transporterades i plywoodlådor per pluton, var ingen slump utan praktisk erfarenhet. Sparade glaset med.
Fotogenlyktor fylls på platsen om de brukas. Transporteras helst tomma.

go tur
 
Tömmer alltid lyktan, bränslet i egen flaska. Lyktan i vanlig plastpåse, brukar strappa den i gummiband på utsidan av ryggan.

Kan tillägga att jag bara tar fotogenlykta när jag vill ha mysfaktor och oftast när jag varit ute med barnen i hängmatta och de vill ha nån lampa i närheten som är igång hela natten. :)
 
Har burit med fotogenlyktor med scouterna många gånger, det vi kom fram till bland ledarna var att det smidigaste sättet var att tömma dem och stoppa dem inuti ryggsäcken i en plastpåse. I plastpåse kan man rent av packa dem upp och ner, de är ju praktiskt kilformade, men liggande på sidan på något mjukt var nog förstavalet.

Har man dem hängande på utsidan av ryggsäcken så är det dels irriterande när de svänger och de riskerar ju att ta mycket stryk.
 
Jag tänker att fördelen med en fotogenlykta vs en gasoldriven dito är att förstnämnda lär funka i mycket lägre temperaturer.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.