Urberg 1-person UL

Jag är också intresserad av svaren. Extra nyfiken på hur det skulle fungera att sova utan innertält. På filmen ser det ganska luftigt ut så kondensen borde väl inte bli alltför svår?
 
Ser det som ett intressent alternativ till det mycket dyrare hilleberg enan.

Men är det inte konstigt att tältstången inte är rak? På filmen ser man att den redan är "formad". Påverkar inte det hållbarheten?
 
Har inte sett detta tält live men de jag har sett från Urberg var enkla men vettiga tält och som byggde på standard ideer som har funkat i många år. Det prisvärda är nog mest då de är gjorda i enklare och med det tyngre material. Enklare sömmar samt billigare producerat osv
Men är absolut vettiga
Mina tankar till särskild detta tält är att det absolut verkar som ett bra alternativ till de dyrare tält och vill man inte satsa så mkt och är en genomsnittlig frilufsare så lär man kunna ha det rätt länge och vara nöjd. Den lär även klara lite hårdare vind när den är utspänd på rätt sätt. Dock inget jag skulle vilja använda om jag ofta är i sämre väder eller på vintern. Men enstaka turer lär inte vara problem.

Positiva saker jag ser är:
- bra sitthöjd (vilket den "raka" mittstången hjälper till med. Rent efter känslan skulle jag alltid spänna stormlinorna för att spara på stången vilket jag inte gör på andra tält i liknande stil med rund mittstång)
- bra höjd vid ändarna
- okej space sammanlagt
- ser ut som att den i allmänhet är enkel att sätta upp
- okej material för det priset
- vattenpelare räcker gott och väl
- okej packstorlek i allmämhet dock lite större jämfört med dyrare
- bra pris där på rea

Negativa saker jag ser är:
- vikten, att kalla ett 1,4kg enmans tält för UL borde ju nästan straffas.... :)
- Mittstången lär ta lite extra tid att spänna upp då den ska träs igenom uppe-mitten och sedan vid marken och sedan klickas in överallt. Med lite vana går det nog snabbt men i tråkig väder när man är trött kan sådant irritera. Jag föredrar hela stångkanaler
- Fast det är enkelt byggd så är det lite för många markpinnar för ett litet tält för min smak. Kan ta tid att hitta en plats där man kan spänna ut ordentlig när man är i vissa landskap. Finns 1 mans tält som klarar sig på 2 eller 4 pinnar i det allmänna
- ventilationen ser inte så himla funktionellt ut. På dyrare tält är oftast den undre kanten sydd så att den släpper in lite luft med flit. Övre delen är typ som alla gör vilket för mindre utrymmen generellt alltid är i minsta laget. Kan bli en del kondens vid typiska värderförhållanden

Lite allmänna tankar kring tält i denna form:
- är man inte van med mindre tält och har mkt prylar och en stor rygga samt stövlar osv så kan det kännas trångt. Det är dock både en vanesak, en smasak samt att man lär sig hur man ska lägga allting samt vad man kan lämna hemma så det bli bra. Men särskild utrymmet för ryggan kan bli lite tajt om man använder en större rygga
- Detta tält är likt många andra sydd på ett sätt så man helst alltid har huvudet åt ett håll (på bilderna till höger) Vill man ha utsikten över sjön men det luta åt fel håll eller så kan det bli irriterande. Vänder man sig i tältet har man snabbt taket ansiktet då den sidan var tänkt till fötterna. Just detta tält verkar dock vara lite högre vid vänstra sidan än andra tält i jämförelse


Mitt Facit är:
Okej tält och jag tror (som sagt har inte sett det live ens) att man kan bli nöjd med denna om man i allmänhet vandra under de varmare tider och inte väldigt mkt varje år. Vårdar man tältet bra lär det hålla i många år framåt.
Vill man dock utveckla sitt sätt att hålla på med utelivet kan det vara bra att satsa på ett bättre tält på en gång om man har den möjligheten.
Jag själv skulle inte vilja använda detta då det är för stor i packning, alldeles för tungt, och jag tror inte att det skulle tycka om den mängd nätter och kraven i den naturen/värderförhållanden är använder tält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.