Hjälm för fritidsbruk

Går och funderar på att införskaffa en hjälm, måste vara god förebild åt systersonen, och skulle vilja ha en allround hjälm för fritidsbruk.
Dvs en hjälm som kan användas till långfärdsskridskor, klättring, forskajak, alpint etc. Bör vara användbar året runt och ha gärna ha fäst möjligheter för kamera/pannlampa och goggles.
Är det någon som har några tips?
 
Reglerbar storlek är ett måste då vinterhuvudbonader gör att storeken varierar mot sommarbruk utan något på huvudet först.
Själv har jag olika hjälmar för vinter och sommarbruk av just det skälet.
Eget val och smak varierar men min sommarhjälm har gott om ventilationshål och vintermodellen minimalt med dylika.

go tur
 
Forskajak har lite andra förutsättningar men det finns en del klätter/alpinhjälmar som är både lätta och hyfsat allround med löstagbar del för att värma ock skydda över öronen.

En jag nyligen köpte för långfärdsskridsko och utförsåkning på skidor är Salomons Mountain lab https://www.snowinn.com/skidor/salo...jRHvSkTJxtsiRr1Jj3zcw45ThGC8NCBRoCYUkQAvD_BwE

Det utvecklas hjälmar med bättre skydd för rotationsvåld t ex MIPS. Det har inte Salomonhjälmen men det har den hjälm jag använder när jag cyklar. Det är på gång andra skydd för rotationsvåld. Hjälm skyddar främst mot skallfrakturer och svåra hjärnblödningar. Tveksamt om de skyddar mot hjärnskakning. Det kan vara värdefullt att avbryta aktiviteten helt om man får en hjärnskakning praktisera hjärnvila för effektivare rehabilitering.

Thure
 
Tror det blir svårt med att hitta en åretrunthjälm av värme-komfortskäl. Skidor utför i smällkalla vintern kräver en varmare hjälm än cykling på sommaren.
Jag har cykelhjälm för cykling och skidhjälm för vinteraktiviteter, båda med MIPS.
Magkänslan säger mig att MIPS-funktionen kan påverkas av om man har något på sig under hjälmen.
Vill du ha den till forspaddling tillkommer vattentålig och då går nog flera skidhjälmar med stopping bort.
En ventilerande cykelhjälm med hål i är ju inte lämplig för klättring med fallande småstenar.

Ingen enkel kompromiss du efterfrågar, välj själv vad som är viktigt för dig och vad du kan göra avkall på.

/Patrik
 
Vet inte hur det funkar där men kolla också att hjälmen ifråga är godkänd för de aktiviteter du vill ha den till. Det kan vara svårt att hitta en hjälm som funkar/ är godkänd för allt. Man faller på olika sätt i olika sporter och riskerna för krockar och slag kan också inverka. Bara en tanke. Personligen har jag olika hjälmar för olika bruk eftersom (som redan påpekats) årstiden och temperaturen också ställer olika krav.
 
Vad gäller stoppning kan jag vara utan, brukar köra med balaclava under hjälmen. Det bygger inte så mycket. Salomon hjälmen såg bra ut.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...