Bruksknivar d v s inga skåpsdrottningar

Hemma i hushållet brukar ni väl oftast olika knivar till olika bruk, renskniv, skalare, allkniv, kockkniv, förskärare, brödkniv, stekkniv och filekniv.

Men ute till friluftslivet och dem ni måste bryna upp igen blir det färre. Till 90% tror jag de flesta klarar sig med en liten fällkniv.
De som slöjdar vill ha en liten låg vass slöjdkniv. De som eldar mycket vill ha en spånkniv. Att bereda maten ute kan tarva en rejälare fällkniv, en som klarar limpa.
Till buschcraft kan en vanlig Mora räcka länge, lite exklusivare finska och norska finns oxså.
Jagar man och behöver sticka så kan en fastbladare med lite längre blad vara på sin plats och vill man batonga ut sina vedklabbar krävs en lite större kniv med blad långt nog att kunna slå på.
I vårt klimat är det få som har behov av en machete, med vid stig och skidspårsröjning kan den vara riktigt praktisk.

De här ovan är ungefär vad jag brukat mest, men det vore trevligt att höra hur ni minmerat knivmedförandet.

go tur
 
Matlagning på övernattningspaddling. Filékniv från Morakniv i plastslida.

Stugtur på skidor. Kraftig fällkniv Eka 88 för tändved till stugkaminer. Alternativt samekniv. (Brukar också ha med skruvmejsel till skidbindning och ståltråd på dessa veckolånga turer.)

Dagstur utan planerad eldning. Bara en Victorinox Rambler eller Manager på nyckelknippan.

Thure
 
Victorinox Huntsman och en Mora 2000 är väl det som vanligen följer med ut på vandring. Fixar både veden, grillpinnen, elden och maten.
 
Några gamla och slitna moraknivar i garaget när man vill ha något att skrapa eller skära med vid mek. En Mora bushcraft för friluftsliv (skulle nog klara allt med en fällkniv egentligen) och en Marttiini filėkniv för fisket.
 
Intressant tråd.

Några klassiska Mora i olika storlekar, bla den långbladiga, perfekt till bröd.
En gammal kraftig fulltånge att batonga och småklyva med.
Ett par finska Janne Marttiini Lynx Lumberjack kol och rostfritt.
Späntkniv.
Eka fällkniv med tio cm blad.
Liten Viktoryknox med bl.a sax
En machete för lätt ersättning av yxa vid kvistning eller hugga slanor.
Filékniv.


Beroende på aktivitet så får vissa hänga med med ut ibland.
 
Mora Eldris

är den som oftast kommer med nu, i helgen använde jag den till att göra tändved och till att ta ur tjäder.
 
Hemma i garaget otaliga moraknivar samt diverse billiga kopior.

Morakniv 120 till enklare träsniderier såsom smörknivar, kåsor etc ( :) )

På tur, oavsett om det är dagstur eller flera nätters tältning på fjället, har jag numer endast en liten Gerber Paraframe mini. Släpade under många år med mig en rejäl Vicorinox multiverktyg med allehande grejer på. Men efter att jag insåg att varken tält eller ryggsäck har några skruvar som kräver en skruvmejsel så fick den stanna hemma. Har aldrig saknat den på tur heller, utan min lilla Gerber räcker bra.
 
I genomsnitt:

Vid jakt: Omskaftad Mora/Frosts Lammflåkniv och hopfällbar buköppnare Outdoor Edge.

Skogsturer: Peltonen M95 och Victorinox Alpineer.

Vardags: Victorinox Rambler.
 
Vid jakt, ett handhamrat damaskblad från Gotland, skaftat av mig med älghorn och näver. Bladlängd på ca 85 mm
Friluftsliv, specialbeställt blad från Ingemar Nordell, skaftat av mig med masurbjörk och näver. Bladlängd ca 95 mm.
 
Mina vardagsval för att öppna plast och paket en liten Sprydeco Dragonfly, i skogen mest en fastblad Semp kortbladare. När det skall slöjdas med Mora slöjdknivar.

Skulle jag behöva en kniv lång nog för skidskrapning så har jag några att välja på.

Universalverktyg som Leatherman och Swiss finns och brukar få följa med i nessesären, de behövs sällan, men en långbladig polsk fällkniv är bra då den klarar limpa o skinka. Till fisk filleing har jag en EKA.

Till slakt har jag några gamla Jernbolagets och Bacho.

Av mina mansheter är det mest en gammal Sheffield som jag fick på någon kurs som jag brukat, stort bra grepp.

Strömeng var bra när man undervisade i vinterfjällssäkerhet, Peltonen och en kort röjyxa var bra vid överlevnadsutbildning.

Mora nr 2 o 3 fungerar till det mesta och spånkniv är ovärderlig vid bras eldandet

Brynen ett grovt och medel diamant fickbryne ute.

Hemma efter behov finhuggen fil, slipmaskin, våtslip, bandslip och arkansasbryne/våtslippapper som toppning.

Till vad brukar ni era bruksknivar?

go tur
 
Följande används mest...men så jobbar jag på sjukhus inom nutrition. Flår tyvärr inga älgar eller tar ur harar å sånt..
EDC kniv Benchmade 940-2
82 g, stål: S30V
Slipas med hjälp av Hapstone R1 och Spyderco Sharpmaker.
 

Bilagor

  • 16C66EE1-7942-4A9D-BE64-4DDD507B32B8.jpg
    16C66EE1-7942-4A9D-BE64-4DDD507B32B8.jpg
    115.1 KB · Visningar: 1,261
  • 24B8C8A7-B435-4B98-906B-EF3C89A6F739.jpg
    24B8C8A7-B435-4B98-906B-EF3C89A6F739.jpg
    117.9 KB · Visningar: 1,264
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.