Köpa tält

Hej!
Är sugen börja gå längre vandringar med övernattning i tält men har än så länge inte bland det viktigaste för det, just ett tält. Sist jag ägde ett tält va väl när man va liten och hade ett från Rusta förr 200kr så vet inte riktigt vilka som är bra/prisvärda eller ej.
Har kollat lite på Robens, är det någon som har erfarenhet av det märket? Vill inte lägga allt för mycket pengar på det, typ 2000 i prisklass. Vilket är bäst av tunnel och kupol, vad är för/nackdelar? Tänkte man kanske kan göra något fynd nu på black friday om man vet vad man ska köpa:)

Tacksam för svar / Emelie
 
Bergans billigare tält började jag med när jag gjorde mina första fjällturer. Då hette de Compact LIght, idag heter de Trollhetta och finns bl.a. på XXL. Ett 2-mannatält kostar runt 3000 kr. Jag köpte mitt Berganstält 2011 och det har varit med lite varstans, idag används det av min mor och det håller bra.

Kupol är ju bra i och med att det står för sig själv. Tunneltält är väl generellt lite lättare och enkla att sätta upp (även om ett kupoltält endast är marginellt svårare).
 
Jämför du två likvärdiga välj det lättare. Tro inte för att ni ibland är 4 att du skall ha ett 4 manna. Två 2manna är klokare.
Kvalitet kostar alltid men det finns en stor begagnadmarknad.

go tur
 
Tack för svar!:) vad är skillnaden på ett året runt tält eller eller ett vår-hösttält? Som sagt, aldrig varit ägare till ett eget tält förut^^ bor i Skåne så vi får ju oftast inte så kallt här men det kan ju vara blött och jävligt. Men någon gång vill man kanske ta sig högre upp i landet och då blir det ju lite kyligare...
 
Tack för svar!:) vad är skillnaden på ett året runt tält eller eller ett vår-hösttält? Som sagt, aldrig varit ägare till ett eget tält förut^^ bor i Skåne så vi får ju oftast inte så kallt här men det kan ju vara blött och jävligt. Men någon gång vill man kanske ta sig högre upp i landet och då blir det ju lite kyligare...
Det som oftast skiljer är vävens tjocklek, tältstängernas bärkraft och innertältets utförande. Beträffande innertältet så tycker jag att du skall ha med tygväggar upp till minst hälften av höjden om du skall använda tältet i Sverige. Har man väggar av nät (mesh) så blåser det rakt genom tältet och blir onödigt kallt, speciellt i öppna landskap. För övrigt finns det inga "varma" tält, det är ungefär samma temperatur inne i tältet som utanför ( om du inte har kamin). För 3-säsongs bruk så finns väldigt många alternativ men tänk på att vikten är en faktor som betyder en hel del om du skall ut och vandra.
 
Outnorth har sitt egna märke Urberg, helt OK tält för en billig peng ifall man är ny i friluftsvärlden och vill testa sig fram lite grand. Visst, ingenting man ger sig ut i snö och storm med, men för "klassiska" sommarturer duger de gott och väl.

Jag började där. :)
 
Outnorth har sitt egna märke Urberg, helt OK tält för en billig peng ifall man är ny i friluftsvärlden och vill testa sig fram lite grand. Visst, ingenting man ger sig ut i snö och storm med, men för "klassiska" sommarturer duger de gott och väl.

Jag började där. :)

Jag har ett Urberg tunneltält sedan ett antal år som jag är mycket nöjd med. Har använt det på flertalet fjällvandringar i både hällande regn och hårda vindar. Kan inte på något sätt se att det har uppfört sig sämre än min kompis Fjällräven tunneltält. Som en första tält är Urberg inget dumt köp. De finns dessutom ofta på rea så det kan vara smart att hålla koll på deras hemsida.
Anmäler man sig till deras nyhetsbrev brukar man dessutom få 10% rabatt på första köpet.

Jag har alltid bara haft tunneltält så jag kan inte uttala mig om fördelar/nackdelar jämfört med kupoltält. Jag gillar rejäl absid som det går att sitta i samtidigt som ryggsäcken får plats, så därför har jag tunneltält. Min uppfattning är att absiderna är mindre på kupoltält. Jag måste dock erkänna att jag har aldrig gjort någon större undersökning här så jag kan ju förstås ha helt fel.

Och som vanligt, om det är ok för dig att köpa begagnat så dyker det upp fina tält både här på Utsidan som på rena köp/sälj-forum.
 
Hur många personer ska använda det? Bra att veta om man ska tipsa.

Det finns en rad "köpa tält-guider" på nätet där man kan läsa om olika konstruktioners för- och nackdelar, om 3 vs 4-säsong och annat trevligt. Här är addnatures t ex, här berättar Friluftsfrämjandet om tält, och här är det Alewalds.

Orkar/hinner du inte läsa på, lägg ut konkreta länkar till tält du funderar på så får du nog tips.

Jag har ett Robens familjetält som håller god kvalitet, så märket är nog ok. Men lite tungt kanske? Jag har också ett 4-mans Fjällräven Vålå för familjens äventyr och ett Quesha Quickhiker UL för 1-2 pers (bra och billigt). Det är bra att tänka igenom användningsområdet så man landar någorlunda rätt.

Men det är klart du ska ut och tälta!

//A

PS. begagnat är också ett alternativ, fina grejer till bra priser.
 
Senast ändrad:
Tro inte för att ni ibland är 4 att du skall ha ett 4 manna. Två 2manna är klokare.

Det där är ju en åsikt man kan ha, men inte en sanning. Vi sover helst tillsammans som famil och tycker upplevelsen blir bättre så. Plus att större tält ofta har större absider vilket brukar göra att matlagning blir lättare. Men det är ju en åsikt det med!

Nu kanske det är helt irrelevant, vi vet ju inte vad Emelie söker för storlek på tältet.
 
Det finns gott om tält för två-tre personer i duglig kvalitet för de pengarna. Jag själv äger två tunneltält - bägge använda på både fjällturer (främst sommartid) och vid vandring i mer låglänt terräng.Ett från Urberg och ett från ett märke som jag - om jag minns rätt - heter True North (jag tror modellen kan ha hetat "Arctic" - men jag är inte hemma nu och kan kontrollera namnet i förrådet - attans).

De har bägge tjänat mig väl - med ungefär ett 20-30-tal nätter i vardera. Det håller definitivt - i alla fall för _mitt_ användande.

Vad det gäller kupoltält ägde jag ett "Marmot Thor II" i ungefär 20 år och det drogs runt på flera kontinenter på diverse klätterresor/expeditioner i sin - och min - ungdom. :) Det som är fördel med kupoltält är dels att takhöjden blir bra, tältet blir vindstabilt och det är lättare att få "sträckt" och således bättre vattenavstötning på. Nackdelen är - utan tvekan - vikten.

Bägge mina tunneltält har förlängd absid. Det tycker jag är praktiskt. Dels för att ha utrustningen i och dels i de fall det är ösregn ute, att med öppen ingång sitta och t.ex. förbereda maten i, eller annat pyssel när man behöver vara torr.
 
Nej jag har inte erfarenhet av Robens tält. Men du hittar säkert omdömen om du googlar på review och respektive modell.

Alla tält är kompromisser. Sitthöjd, ligglängd och höjd vid ingången är värt att fundera på. Är du liten och smidig kan du vara nöjd med mindre mått och på så sätt komma ner i vikt på tältet.

Om det är tvåmanstält du är ute efter är varsin ingång och varsin absid värt att prioritera.

Att yttertält och innertält sitter ihop är praktiskt vid regnväder. Också bra om man kan resa yttertältet separat vid t ex rast. Vid varmt väder kan å andra sida ett innertält som kan användas utan yttertält vara utmärkt.

Det perfekta tältet finns nog inte.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa tält i grupp Bo och sova 277
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.