Knivtillverkning som hobby!

Fick precis besked att ugnen kommer på onsdag, nice. Det positiva i det hela är att jag kunde passa på att uppgradera styrningen till en mer avancerad. Den nya har hela 30 segment, jfr med 2 i den gamla. Dvs man kan ge sig på lite andra stål i framtiden med gott samvete. Typ elmax, m390 etc the sky is the limit...

Inte för att jag förstår något om segment i härdugnar, men låter ju grymt!! :) Du vill inte dela med dig av dina kommande projekt?
Jag är f.ö. så sjukt nöjd, för jag verkar ha lyckats jobba upp ett än så länge litet men vad det verkar varaktigt intresse för hantverk hos yngste sonen. Vi håller på och bankar på en mindre sak åt honom, som han får styra med som han vill. Lycka!
 
Haha nej, ett segment är en temperaturförändring över tid och en mål-håll-arbetstemperatur.
Det där låter underbart! Riktigt kul. Jo, får väl ordna lite bilder här... men det är inga superspännande grejer
 
Haha nej, ett segment är en temperaturförändring över tid och en mål-håll-arbetstemperatur.
Det där låter underbart! Riktigt kul. Jo, får väl ordna lite bilder här... men det är inga superspännande grejer

Jag förstår! Du skapar en veritabel fabrik! Även om jag blir imponerad/avis, så kämpar jag lite med det där med att ha närmast 100% kontroll över slutresultatet. Jag vet att jag ”borde” sträva mot det, och jag har eg. pengarna. Men det är någon känsla som motarbetar, en grundläggande implicit vilja att lära mig det gamla sättet och klara mig utan större maskinell hjälp. Det måste ha med personlighet att göra, tänker jag. Den rätt bottenlösa frustration jag känner när det ex.vis vid användning visar sig att en färdig produkt som man lagt 40+ timmar på överhettats och flisar ur vid täljning av korvpinne, vägs upp av den fullständiga eufori som blir när allt klaffar. Detta och den djupt tillfredställande känslan av att det uppenbarligen klaffar allt oftare, vilket borde vara ett resultat av upparbetade muskelminnen och ren taktil erfarenhet. Man kanske borde ha två helt olika uppsättningar...
 
Ja jo, det är ofta så när man blir smidesintresserad. Det är historiskt intressant, romantiskt, fyllt av känsla och myt. Men det tillför inget till prestandan hos kniven. Men jag menar inte att jag inte skulle kunna syssla med smide och tycka det var kul. Men jag är av uppfattningen att de moderna lufthärdande rosttröga stålen är mer praktiska i både bruks- och kockknivar. Dessa är 14C28N.
 

Bilagor

  • 20200222_141927.jpg
    20200222_141927.jpg
    44.8 KB · Visningar: 269
Ja jo, det är ofta så när man blir smidesintresserad. Det är historiskt intressant, romantiskt, fyllt av känsla och myt. Men det tillför inget till prestandan hos kniven. Men jag menar inte att jag inte skulle kunna syssla med smide och tycka det var kul. Men jag är av uppfattningen att de moderna lufthärdande rosttröga stålen är mer praktiska i både bruks- och kockknivar. Dessa är 14C28N.

Jättefina! Inte minst den understa kockkniven. Och absolut, håller med helt, rent funktionellt går det inte på något sätt att med gammal teknik slå ny dito, men i vissa fall kan kanske ren känsla få gå före optimal funktion (så länge det ff blir jäkligt bra).
 
Ja, det är därför man kan brinna för sin hobby ju :)
Tack. Ja den understa är lite annorlunda. Den övre kockisen är mer "standard".
 
Ja det tyder ju på ett rätt bra kontrollerat arbete. Enda jag måste göra nu är att justera mäturet lite. Visaren ligger ca 0.7 Hrc under det sanna värdet, enligt kalibreringsblocken.
Och nu till helgen får jag testa på ett nytt stål också :) 14C28N. Planen är 1070 grader 10 min sen kyla -43 och anlöpa på 175. Bör ge ca 62 Hrc. Ugnen kommer på onsdag. Sen är man back on track :)
 
Ja det tyder ju på ett rätt bra kontrollerat arbete. Enda jag måste göra nu är att justera mäturet lite. Visaren ligger ca 0.7 Hrc under det sanna värdet, enligt kalibreringsblocken.
Och nu till helgen får jag testa på ett nytt stål också :) 14C28N. Planen är 1070 grader 10 min sen kyla -43 och anlöpa på 175. Bör ge ca 62 Hrc. Ugnen kommer på onsdag. Sen är man back on track :)

Härligt!! Mitt smidesprojekt är klart. Har slipat den bladtunn bakom eggen och den håller ihop väldigt bra!
 

Bilagor

  • A8723E62-E19F-4C92-9938-0AB75BA1A2DC.jpg
    A8723E62-E19F-4C92-9938-0AB75BA1A2DC.jpg
    114.9 KB · Visningar: 245

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...