Knivtillverkning som hobby!

Det rör sig framåt i sakta gemak. Härdad och grovslipad, polering av slipyta och bryning återstår, så även etsning för att kunna få en jämnare sliplinje. Har lagt några timmar på att rikta bladet så det blev perfekt. Påbörjat handtag, med ”dowelinfästning”, av lindvril, koppar och ebenholts, ska justera så änden av det ser likadant ut som i fronten. Funderar på att fila ner kopparsegmenten lite för intressantare struktur. Handtaget ska sedan slipas lite tunnare, få noggranna linjer, få mosaic pins, sandpappras och förstås oljas/vaxas. Phuuuu
 

Bilagor

  • 93E44015-E1F3-484F-A1FB-F5A991ACE674.jpg
    93E44015-E1F3-484F-A1FB-F5A991ACE674.jpg
    185 KB · Visningar: 313
Snyggt! Ja tunna ut skaftet lite så blir det perfa. Är inte övertygad om att du ska göra något åt baksidan, men det är ju en smaksak. Precis, lite rakare och striktare linjer längs med slipfasen så blir den riktigt kaxig!
 
Snyggt! Ja tunna ut skaftet lite så blir det perfa. Är inte övertygad om att du ska göra något åt baksidan, men det är ju en smaksak. Precis, lite rakare och striktare linjer längs med slipfasen så blir den riktigt kaxig!

Handtaget beror lite på om jag ska ge bort den eller ha den själv. För mig, som använder pinch grip, är längden fullt tillräcklig. Annars är det i kortaste laget, jag gillar inte handtag som gräver in i mjukdelarna under lillfingret.

Hur går det med härdugnen, behöver du vänta länge till?
 
Ok. Ja sen är det ju rätt poppis med lååånga Wa-handtag också. Ibland undrar man om folk håller med två händer..
Ugnen är inne på lagning fortfarande. Men det är ok att vänta lite. Har profilerat tre blad som väntar. Även hunnit spana en del på ny pelarborrmaskin också. Sjukt sugen på en Strands S25.
 
Ok. Ja sen är det ju rätt poppis med lååånga Wa-handtag också. Ibland undrar man om folk håller med två händer..
Ugnen är inne på lagning fortfarande. Men det är ok att vänta lite. Har profilerat tre blad som väntar. Även hunnit spana en del på ny pelarborrmaskin också. Sjukt sugen på en Strands S25.

Jag förstår precis. Jag hade otur när jag köpte min bordspelarborr från bosch, tror jag. Det är ett spel som är litet men oacceptabelt och enormt irriterande. Borde lämnat tillbaks, men försent nu 👎
 
Varje bänk eller bordsborrmaskin som har dubbla koniska rullager duger utmärkt, t ex en gammal Arboga. Kraftig pelare och koordinatbord under gör det inte sämre.

go tur
 
Ja kugghjulsdrift och växellåda ska det vara. Begagnatpriserna på Arboga etc ärdäremot helt hutlöst omotiveradeoch jag fattar inte hur folk tänker. En 20 år gammal som gått i industrin går ofta för 2/3 nypris. Äldre e100 etc går ofta för 10-15000 kr. Lycka till att hitta reservdelar när det behövs. Nej då köper jag hellre nytt alla dagar i veckan. Numera är förresten Arboga, Strands och Solberga samma maskin. De tillverkas av MSCAB i Rosenfors. Det enda som skiljer är logotyp och RAL nummer.
 
Jag förstår precis. Jag hade otur när jag köpte min bordspelarborr från bosch, tror jag. Det är ett spel som är litet men oacceptabelt och enormt irriterande. Borde lämnat tillbaks, men försent nu 👎

Min Bosch har inte spel, men man märker ju att det flexar lite när man trycker den genom rostfri plåt med 10 mm borr.
 
Handtaget beror lite på om jag ska ge bort den eller ha den själv. För mig, som använder pinch grip, är längden fullt tillräcklig. Annars är det i kortaste laget, jag gillar inte handtag som gräver in i mjukdelarna under lillfingret.

Hur går det med härdugnen, behöver du vänta länge till?

Fick precis besked att ugnen kommer på onsdag, nice. Det positiva i det hela är att jag kunde passa på att uppgradera styrningen till en mer avancerad. Den nya har hela 30 segment, jfr med 2 i den gamla. Dvs man kan ge sig på lite andra stål i framtiden med gott samvete. Typ elmax, m390 etc the sky is the limit...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...