Hur gör man med ändarna på paracord?

Hur gör man med ändarna på paracord och andra rep/snören som har ett vävt hölje? Smälta funkar inte så bra. Tejpa har jag inte ens försökt. Gör man inget kryper ju antingen de inre fibrerna in eller höljet drar sig tillbaka.

Har ett tunnt tältsnöre med ytterhöljs som iofs går att smälta, men man får ta i så pass att det blir en liten klump i änden. Antar att de olika materialen har olika smältpunkt. Med paracorden går det inte alls att få till det.
 
Har gjort rätt mycket ”Överlevnadsarmband” av paracord och aldrig haft problem att smälta ihop ändarna. Bränner dock oftast med en bruléesvets. Med tändare tar det något längre tid. När repet brinner blås ut och låt svalna.

Vad ska du göra med paracorden?
 
Tack. Får försöka igen då och vara lite ihärdigare.

Ska inte göra något speciellt. Ska bara ha det till att surra fast packning på cykeln med. Tyckte det var dags att byta ut den 35 år gamla linan jag hade till släpjollen mot något nättare. ;)
 
Inte helt ovanligt att inre trådarna blir längre än höljet när man klipper/bränner och så bli det fult. Bäst tycker jag det funkar om man kan klippa så att höljet blir längre och sen att man "bränner" det bakåt.

Kan även behöva platta till lite försiktigt med en tång så att hölje och inre trådar blandar sig och bränna i steg. Har märkt att det är rätt stor skillnad mellan olika rep men det brukar alltid gå.

Bränner man inte direkt är det bra att göra en knut innan höljet börjar hamna i osynk.

/Gustav
 
Har inte koll på paracord, om inte det är samma sak som repsnöre? Ser likt ut på bild. Repsnöre brukar bli bra att elda med tändare. Typ klätterrep är svårare, då brukar det va bra att tejpa hårt ett par varv med leukoplast eller dyl, sen kapa mitt i tejpen, och bränna lite sen.
 
Jag bränn och forma till en rundad spets med hjälp av tändaren eller annat lämpligt föremål. Billigare varianter av fallskärmslina kan vara svårare men de funkar de också.
 
Jag vet inte om det funkar på paracord, men när jag skall kapa syntetband, använder jag en större lödkolv ,där jag har en mejselformad spets som jag bara har till detta.
Svante
 
Lödkolv var jag själv inne på. Tyvärr har jag slagit sönder min stora lödkolv, men bra att veta att det funkar ifall jag nån gång kaffar en ny.

Epoxy var en kul idé. Har ingen, men ska inventera källarförådet. Kanske har jag nåt annat som skulle vara funkis.

Men först ska jag testa det enklaste, att elda bättre. Om man använder gasbrännaren till Trangian, borde det väl bli varmt nog. Är nog det enda jag har förutom tändstickor och tändare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
spajk Hur gör ni med eran karta? Utrustning allmänt 19
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
Staffan Andersson Yngve Ryd gör det igen! Utrustning allmänt 1
david.roennlund vill ha jörnkänga , hur gör jag ?? :) Utrustning allmänt 16
avslutat080903 Vem gör "fiskfjäll" på turskidor? Utrustning allmänt 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...