Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS

Bengt Noläng, under utsidan-signaturen Örnsätrarn, har ju så förtjänstfullt gjort Lantmäteriets terräng och fjällkartor tillgängliga för oss alla i flera format för GPSer, telefoner och som bilder. Men man skulle ju också vilja få in dem i ett bra kartprogram på PCn för att planera turer och för att titta på sina GPS spår när man kommer hem. Jag har nu hittat ett ganska enkelt sätt att läsa in dem i ett väldigt kapabelt kartprogram som heter QGIS och tänkte dela med mig hur man gör.

Beskrivningen finner ni på sidan
http://lagopus.nothagen.se/qgis-nolang/

Har ni frågor eller kommentarer så skriv några rader som kommentar till detta inlägg.
 
Bengt Noläng, under utsidan-signaturen Örnsätrarn, har ju så förtjänstfullt gjort Lantmäteriets terräng och fjällkartor tillgängliga för oss alla i flera format för GPSer, telefoner och som bilder. Men man skulle ju också vilja få in dem i ett bra kartprogram på PCn för att planera turer och för att titta på sina GPS spår när man kommer hem. Jag har nu hittat ett ganska enkelt sätt att läsa in dem i ett väldigt kapabelt kartprogram som heter QGIS och tänkte dela med mig hur man gör.

Beskrivningen finner ni på sidan
http://lagopus.nothagen.se/qgis-nolang/

Har ni frågor eller kommentarer så skriv några rader som kommentar till detta inlägg.
Jag försökte logga in på denna sida http://lagopus.nothagen.se/qgis-nolang/ Men jag får meddelande om att jag ska logga in som admin på wordpress. Så hade varit glad om du kunde kontakta mig så jag får vet hur man gör
 
Låter märkligt för det funkar när jag går till sidan. Dessutom finns inte wordpress installerar på den servern.
Men det finns en lösning för det är dags att skriva att terrängkartan nu finns att ladda ner från Lantmäteriet gratis.
I rasterform och där medföljer den här filen som talar om koordinaterna. Jag har för mig det ingår fjällinformation också, fast skalan är ju även där 1:50000 mot 1:100000 på Örnsätrans kartor vilket kanske är mer praktiskt ofta.
Det finns kartor att ladda ner i vektorformat på
I olika skalor, bl.a. 1:100000 och det finns stilar till QGIS som funkar men de är lite kluriga att justera så det blir riktigt bra. Funkar rätt bra om man bara ska titta på skärmen i avsedd skala men konstrar lite vid zoomning.
 
Bra att det finns flera möjligheter. Ett alternativ för dom som kan lika litet som jag är att skaffa programmet Cartograph 2 för pc. Det hanterar bl.a. sqlite och jag har lyckats konvertera kartorna till detta format. Jag delar med mig om någon är intresserad.
 
Det beror på hur man ska använda kartan. Använder du rasterkartan är du säker på att kartan blir exakt så som Lantmäteriet gjort den. Vektorkartorna "tolkas" innan de visas. Den geografiska informationen innehåller inte information om hur det ska ritas, bara information om de olika objekten. Sedan måste man i GIS programmet applicera en stil på typ av geografiskt objekt som anger hur det ska ritas och beroende på hur väl man gör det blir det mer eller mindre bra och kan bl.a. resultera i att vissa saker visas fel eller inte alls. Tyvärr finns det ingen standard för filformat för stilar utan det måste göras nya stilar för varje GIS-program. Lantmäteriet har stil för QGIS att ladda ner till alla vektorkartor de levererar och de funkar ganska bra men har en del brister, olika för olika kartor. Främsta bristerna rör storleken på saker som i många fall är satt i millimeter i outputmediat vilket betyder att det ändrar storlek när man zoomar. Vägnumren visas konstigt i någon av kartorna: "fel" textstorlek och vissa vägnummer har ett suffix med .1, eller annan siffra, som inte finns med i rasterkartan. De går ju bra att använda hemma eller som illustration men jag skulle ju inte gärna skriva ut en sådan karta till en grupp och ge mig ut i naturen och lita på den.
Jag skriver ofta ut kartor till kajak- och vandringsgrupper jag leder för jag lagt till extra info och inte minst fågelskyddsområden som ofta saknas i Lantmäteriets kartor.
 
Bra att det finns flera möjligheter. Ett alternativ för dom som kan lika litet som jag är att skaffa programmet Cartograph 2 för pc. Det hanterar bl.a. sqlite och jag har lyckats konvertera kartorna till detta format. Jag delar med mig om någon är intresserad.
Vore intressant att veta hur du gjorde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
annokjell Använda datorns skärm som GPS Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
HMR Använda en utrangerad PC som GPS på bilsemestern? Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
chuck Så kan man oxå använda sin GPS Navigering 1
flamma Lära sig använda GPS Navigering 5
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
Vilken handdator skall jag använda Navigering 0
DoktorGlas Örnsätrarns terrängkarta Navigering 20
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...