GriGri:n inom tradklättringen.

Den första repbromsen jag köpte när jag började klättra 97 var en gammal hederlig stitchbroms.
Efter att ha lagt klättringen i malpåse några år så har jag börjat igen den här sommaren.
Jag har märkt att GriGri:n har börjat användas mer och mer utomhus. Även vid tradklättring.

Jag kommer ihåg att när dom mekaniska bromsarna kom så snackades det om att man bara skulle använda dom på borrbult eller inomhus. Bromsen låser direkt som ett bilbälte och ger därmed större belastning på säkringarna.

Vad anser klätterSverige om GriGri:n idag?
Finns det belägg för att det finns en högre riskfaktor när man använder mekanisk broms vid tradklättring?
Rippas det mer säkringar vid användning av GriGri än med en vanlig ATC?
 
Jag brukar köra med grigri om det inte är långtur. Är mer rädd för misstag vid användning av hink än att säkringen kanske belastas mer. Standard är väl att en alltid har nån form av backup vid typ alla moment i klättring, utom vid säkring med hink. Men folk verkar göra olika
 
Jag vet inte vad klättersverige tycker men jag ser gärna att min säkrare använder grigri på kiltur, av samma anledning som KJ ovan.

Men i fjällen brukar jag använda ett eller två halvrep och då blir det ju knivigt med grigri.

Dessutom väger den för mycket för att vara fjällmässig?

På storvägg skiner den kanske som starkast? Av flera anledningar. Den kan användas till mycket men i grund och botten - vad föredrar du? En säkrare som sitter och somnar eller ett eventuellt lite högre fångryck?

Har läst om folk som klättrar långtur med enkelrep där en har grigri och den andra en atc/reverso för att öka säkerheten och spara vikt. Så skiftar de så att den som säkrar nedifrån alltid har grigrin och den som säkrar uppifrån använder hinken i guideläge. Sen om/när det blir dags att fira av har de en knut i repet först så att den ena kan fira med grigri på en rephalva/ ett rep och sen knyter näste person upp knuten och firar med hink som vanligt så att repet kan dras med ner..
 
Annars är ju ”Alpine Grigri” ett spännande koncept. Att säkra en ledklättrare med din vanliga repbroms i självlåsande guideläge från selen.. men jag har inte tillräcklig erfarenhet av det för att ha en åsikt om huruvida det är bra eller dåligt.
 
Inga problem med grigri. De flesta som skulle påpeka om ev. ökad fångryck har ingen koll på vad deras egna rep har för värden. Ett nytt rep med låg fångryck och grigri kan ge mindre belastning än ett gammalt stumt rep och hink broms.

Att hålla på försöka få sin säkrare att hoppa har jag aldrig förstått mig på. Ofta vid fall vill jag falla så kort sträcka som möjligt. Vill vissa dra ut på fallandet så får de väll göra det men det är inget för mig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...