Powerbank

Har uppgraderat min strömförsörjning för (längre) vistelse i skogen, en lösning som passar mig.
Varje väska väger ca 1,5 kg / st ink sladdar & laddplatta för Qi-laddning som nödladdning om t.ex usb-porten går sönder eller blir blöt

Har valt 4 st av denna modell som jag är mycket nöjd med:
https://www.kjell.com/se/produkter/...uick-charge-3.0-och-usb-c-pd-20000-mah-p99182

Sladdar:
Ikea Lillhult, både usb-c & micro-usb.
1,5 m & 0,4 m.
https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=lillhult
Samt några adaptrar, kortare sladdar & några sladdar med usb-c to usb-c (ej ikea).

Qi-platta:
Ikea Livboj, 2 st. En i vardera väska.
https://www.ikea.com/se/sv/p/livboj-tradloes-laddare-svart-40447051/

Väskmodell för strömförsörjning:
VIEWPOINT CS 60.
https://www.lowepro.com/us-en/viewpoint-cs-60-lp36914-pww/

Väskmodell för mobilrouter:
VIEWPOINT CS 40.
https://www.lowepro.com/us-en/viewpoint-cs-40-lp36915-pww/
Klarar lättare regn & snöfall, routern håller insidan fuktfri.

Har (ganska) mycket teknikprylar med mig ut så behöver strömförsörjning därefter.
Har 3 st mobiler*, 1 st mobilrouter** (kan placeras högt i t.ex sly, hängas på en gren osv för att få bättre mottagning) & pannlampor med usb-laddning.
* En används enbart för att spåra mig med appen Wikiloc.
** Mobilerna drar mindre på flygplansläge med WiFi aktiverat.

Bilder:
3bd9709e87d108a53b033f0101424cf5.jpg
842aac4c42f14eff31c4091b097ed36f.jpg
9bebbe9d15477e37682cdef3455c94f1.jpg

10c59c23d84e2bd58396a133cb7a60f5.jpg
 
Senast ändrad:
Fråga från en okunnig; vad är det för skillnad på sladdar? Jag brukar köpa den billigaste/den med finast färg/med lämplig längd. Har alltid trott det var samma så länge den passar min telefon och har usb?
Har en iPhone.
 
Fråga från en okunnig; vad är det för skillnad på sladdar? Jag brukar köpa den billigaste/den med finast färg/med lämplig längd. Har alltid trott det var samma så länge den passar min telefon och har usb?
Har en iPhone.

Stor skillnad på vintern, jag har varit med om att både laddkabel och kabeln till pannlampan går av, men det har hänt i -30. Då funkar det bäst med sladdar i silikon.
 
Det finns många skillnader på sladdarna.

Den främsta skillnaden är tjockleken på de elektriska trådarna i sladden. Tunnare trådar gör (enkelt sett) att man inte kan köra lika mycket ström genom sladden. Så även om både telefon och laddare klarar 2 A så kanske den klena sladden gör att det bara blir 0,5 A laddström.

(Den krångliga förklaringen heter: Spänningsfall.)

Sen kan som sagt var sladdens isolering påverkar hur flexibel den är, det är dock oftast mest en komfortfråga om sladden blir för styv.

Slutligen kan det ju vara olika bra kvalitet på kontakterna. Även om de passar så kan det vara skillnad hur bra de sitter och om de glappar lätt eller inte.
 
Fråga från en okunnig; vad är det för skillnad på sladdar? Jag brukar köpa den billigaste/den med finast färg/med lämplig längd. Har alltid trott det var samma så länge den passar min telefon och har usb?
Har en iPhone.

Gör det enkelt för dig själv. Till I-phone använd orginalsladd från Apple.

Det är numer intelligens inbyggd i sladdarna.
Det går oftast inte att se på utsidan om sladden håller för att ladda en telefon med.
Om sladden "svarar" rätt och är klen, kan det ta mycket lång tid att ladda telefonen.
Om sladden "svarar" fel, så kan laddaren trycka på med så mycket ström (egentligen spänning) att sladden börjar brinna.

Brand orsakad av usb-laddare är en av de allra vanligaste brandorsakerna numera.

Byt ut sladdar som börjar se slitna ut. Och dra inte i sladden för att lossa den, ta i kontakten.

/John
 
Det är möjligt att Apples sladdar har inbyggd elektronik i sig, men vanliga USB-C eller micro-USB har det inte. Däremot sitter det elektronik i själva laddaren, som telefonen kommunicerar med.

Men eftersom det finns så många standarder där så har de flesta telefoner gått över till att prova sig fram till hur mycket ström de kan dra. Telefonen ökar alltså strömmen ett steg i taget, när laddaren stänger ner (eller spänningsfallet i sladden blir för högt) så har den kommit fram till vad som är max och börjar om.

Till Android finns det en rätt bra app som heter Ampere, som just visar vilken ström telefonen laddar med (den visar också vilken ström telefonen drar när den inte laddas). När man kopplar in en laddare så kan man där se hur telefonen provar sig fram till hur mycket ström den kan dra (i alla fall på min telefon).

Men min gamla Xperia Sola funkar inte med vilken laddare som helst, bara Sonys original som den laddar från (den enda av min mobiler som varit kräsen på det viset).
 
Jag läste detta:
"Type C cables can also tell an attached device what kind of cable they are. So, for example, your system will know if you have a 3.0A standard cable or a 5.0A high power cable, and charge accordingly. If you connect a Type C to DisplayPort cable (to a Type C connector on your computer that supports the DisplayPort alternate mode), the system will see that cable and automatically switch to DisplayPort. If you connect a Lightning 3.0 cable to two Type C devices that support Lightning, the system will again automatically switch to Lightning mode between the devices, even faster than USB 3.1 Gen 2."



https://www.quora.com/topic/Universal-Serial-Bus-USB

Det är möjligt att det är fel eller att jag inte förstår det rätt.

/John
 
Mophie Powerstation 10000 mAh USB-C - Grå / Svart

Mophie Powerstation 10000 mAh USB-C - Grå / Svart 221 gr
Tidigare provat Trust och GP båda fått fel på elektroniken kort efter garanti tid.
Denna laddar snabbt med usb -c.
Den är ju dessutom snygg när den ligger framme hemma.
Ska man köpa för ute anv så kolla om det finns någon med ip klassning
som är tätad mot fukt.
Solceller passar nog bäst för husvagn och basläger och ej för den som vandrar ev på kajakdäck?
 
Någon som testa denna
Är då tänkt att ha på Fäboden under en veckas jakt för att kunna ladda telefoner, radios och GPS
Kodak PPS100 Pro Powerstation Li-Ion 717-851679

Den är säkert bra och smidig, men det är 2000 kr för 85Wh.
För att sätta det i relation så har en powerbank på 20000mAh 74Wh energi (om vi pratar om en sån där vanlig som man köper till sin mobil eller surfplatta). En sådan kostar mindre än 500 kr.

Behöver du ha både USB, USB-C PD, 220V, och en DC-utgång?
Är det långt att gå dit du ska? Om du har ett ledigt bilbatteri hemma så har det ganska hög kapacitet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...