Nybörjare gör bort sig.

Jag tog en kus i trädklättring föregående helg. Det var kul men i praktiken bara en introduktion. Jag fattade att jag var tvungen att öve, och tänkte ut ett övningsprogram. Jag skall lära mig saker i ordning A B C tills jag faktiskt kan klättra.

Tre dagar i rad har jag gått till ett visst ställe i Hässleholm för att öva. Första dagen satte jag upp cambium savern och övade på det. Inte svårt, men varje moment måste sitta. Igår gick jag dit och satte upp repet i cambium savern och övade på att göra räddningsknopen i ankringsändan av repet. Idag var det dags att öva på att klättra lite.

Jag tänkte använda metoden med prussik-knutar, för det är en enklare klätteretod som inte kräver så mycket teknologi och är lättare att lära sig. På vägen ner använder man en firnings-åtta, en sorts metallögla. Problemet är att instruktören på kursen var en galen dansk som hatar byråkrater och tycker att den svenska skolan är värdelös. All inlärning skall vara praktisk, teoretisk inlärning är kass tycker dansken. Så vi fick inte ut något skrivet material. Och jag var inte helt säker på hur man tog sig NER med en firnings-åtta.

Youtube hjälpte mig, jag hittade en video som visade hur man gjorde. Vad jag glömt var var man satte fast den i systemet. Såg bara halva videon, kanske skulle jag sett hela?
Beväpnad med denna kunskapen tog jag mina klättringsprylar och gick till stället där jag övar.

Upp med kastlinan över en gren. Hissa upp cambium savern. Upp med repet. Knyt räddningssknopen. Knyt BFKn i slutet på klätterändan av repet. Knyt fast de två prussik-slingorna. På med klätterselen. Dags att klättra.

Jag sätter foten i fotslingan och häver mig upp. Säkrar den övre prussik-slingan i selen med en karbinhake. Sen börjar jag dra mig upp. Medveten om att det kan gå snett har jag mobilen i fickan och klättrar bara en meter upp. Nu ner igen. Häver mig upp och sätter firnings-åttan i repet. Öglar andra ändan i selen. Nu ska jag bara ta bort den övre prussik-slingan och sedan börja fira mig ner. Då inser jag att jag hänger med hela min vikt i den slingan, och prussik-knopar kan inte lossas eller dras under last. Jag kommer alltså inte loss.

Prövar alla knep, men jag komer ingenstanns. Slingan sitter som klistad på repet. Bara en meter upp, men jag har ingen kniv och kan inte skära mig ner. Måste jag ringa någon som kan komma och ta ner mig med räddningsknopen? Blir pinsammt i så fall.

Sen inser jag att björken jag hänger i lutar. Jag svingar mig runt och hamnar på andra sidan. Klättrar som en koalabjörn någon decimeter och hakar loss selen från repet. Med bara en meters höjd kan jag hoppa ner.

Sedan kommer jag på att med en ascender och en 120-slinga i bältet hade jag enkelt löst problemet.

Slutsatser:
1: Med rope access-metoden som innebär att repet alltid är spänt händer inga olyckor, bara pinsamheter.
2: Det lönar sig att veta sina begränsningar. Genom att vara bara en meter upp var jag aldrig i fara även om jag klättrade ensam. Hade jag klättrat upp i toppen hade jag haft problem.
3: Hade jag haft fler prylar i bältet hade jag haft fler möjligheter att lösa problemet. En ascender med en 120-slinga tex.
4: Klättra i träd är kul!
5: "Learning by fucking up" stod det på den galne danske instruktörens t-shirt. Det är helt rätt.
 
Medan du ändå tränar på detta kan du rigga upp ett extra rep. Har du två rep och råkar göra bort dig liknande igen så kan du alltid fira dig på det andra repet. Mer valmöjligheter. Har du bara ett rep är det kanske långt nog att vika på mitten och få två ändar.

Fler prussikslingor eller en ascender hade hjälpt dig. Även vanliga slingor går att prussikklättra med vid nödsituationer.

Jag hade försökt använda fotprussiken för att avlasta den övre, alternativt hade jag knutit en knut i repet jag hade kunnat stå i för att avlasta.

Finns många sätt. Men jag diggar koala-metoden!

Lycka till!
 
När man hänger där uppe tänker man bara "hur var det nu?". Inte direkt att allt man lärt sig ligger färskt i minnet då eller att man tänker särskilt effektivt.

Nu i efterhand kommer jag på flera metoder att ta sig ner. Men det är ju lätt här i soffan.

Fortsätter att öva på en meters höjd ett tag till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
samuelm Vad gör ni nu när vintern kommer? Klättring allmänt 30
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
Mezzner Vad gör en led eller tur fin, eller värd ***? Klättring allmänt 10
Elmfeldt Länsförsäkringar avtalat bort klättring Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...