Spindelkök

Jag sitter och velar kring vilket spindelkök vi ska ta med oss på vår fjällvandring (Treriksröset-Grövelsjön med start 2 augusti). Har tidigare lagat mat mest på trangia (sprit och gas) och med toppmonterade gaskök men vill ha ett lite mer stabilt kök som inte väger för mkt och har kommit fram till att det får bli ett spindelkök av något slag. Vi kommer vilja laga lite olika mat under vandringen, inte bara värma vatten. Vi har 2 trangia 1L UL-kastruller.

Köksfunderingarna går mellan MSR windpro och Primus express spider i första hand men jag har hört folk nämna andra kök som kan vara både lättare och billigare. Jag köper hellre ett kök som går att använda till många olika turer, så att det funkar på vintern är bra, likaså att det går att använda med olika bränsle. Men det är inte prio 1, utan stabilt, pålitligt och lätt är det jag väljer utifrån nu. Har kollat på Joannas olika kökslösningar (TACK!) och tänkte fixa något lätt vindskydd till köket.

Tar tacksamt emot alla tankar kring det här!
 
Optimus Vega.
Jag är mycket nöjd med det köket. Lätt, mycket stabilt, även med stora kastruller. Går bara på gas, men funkar med "gas i vätskeform" med uppochnervänd tub när det är kallt. Minus är väl att det saknar piezotändare, men det är lätt att leva utan.
Rekommenderas.
 
Optimus Polaris.
Klarar alla bränslen (utom alkohol) på ett och samma munstycke.

Kräver avsevärt mindre förvärmning än Primus motsvarigheter på vätskebränsle

och kör utan minsta problem flytande gasol från inverterad gastub

och när du tröttnat på spindellösningen - så är det bara att köra det i ditt Trangia istället...
 
Optimus Polaris.
Klarar alla bränslen (utom alkohol) på ett och samma munstycke.

Kräver avsevärt mindre förvärmning än Primus motsvarigheter på vätskebränsle

och kör utan minsta problem flytande gasol från inverterad gastub

och när du tröttnat på spindellösningen - så är det bara att köra det i ditt Trangia istället...
Funkar Polaris med gasol även om man inte inverterar tuben och kör flytande?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Fire Maple FMS 117T eller, om du räknar med att behöva köra mycket vätskematat och därmed behöver brännare med förvärmningsslinga - FMS 118.
Jag har mest använt 117T; läxan är väl att jag inte behövt förvärmningsslingan/vätskematningen så ofta som jag inbillat mig att jag skulle.
Bägge brännarna är bredstrålande och lätta att finreglera lågan på, ner till minimalt sjudnings/varmhållningsläge. Båda egenskaperna bra om man vill syssla med lite mer seriös "matlagning" än värmning av vatten.
 
Tack för alla svar! Har kollat på Fire maple med, har du koll på något ställe i Sverige som säljer? Inte jättelång tid kvar tills vi drar så måste i så fall få ihop det tills dess.
 
Tack för alla svar! Har kollat på Fire maple med, har du koll på något ställe i Sverige som säljer? Inte jättelång tid kvar tills vi drar så måste i så fall få ihop det tills dess.
Kolla på Biltema, där no logo-upplagan av FMS 117T verkar dyka upp till och från. Packalätt har haft alla modellerna, men verkar ha slutat med det. Kanske lönt att maila dem och fråga efter restlager?
Brittiska Ultralight Outdoor Gear skickar fraktfritt och förvånansvärt snabbt till Sverige - 4 till 5 enligt min egen erfarenhet.
 
Jag har ett optimus vega som jag är mycket nöjd med. Fungerar lika bra oavsett temperatur, och är lågt och stadigt. Medföljande folie fungerar bra som vindskydd.


Enda minuset är reglaget. Optimus reglage är inte lika bra som tex primus. Man får vara litet lättare på handen när man finjusterar.
 
Fire Maple FMS 117T eller, om du räknar med att behöva köra mycket vätskematat och därmed behöver brännare med förvärmningsslinga - FMS 118.
Jag har mest använt 117T; läxan är väl att jag inte behövt förvärmningsslingan/vätskematningen så ofta som jag inbillat mig att jag skulle.
Bägge brännarna är bredstrålande och lätta att finreglera lågan på, ner till minimalt sjudnings/varmhållningsläge. Båda egenskaperna bra om man vill syssla med lite mer seriös "matlagning" än värmning av vatten.

Varför är FMS 118, som ju verkar mer avancerat, billigare? Eller är det bara prissättningen på UOG som är konstig, produkterna har ju utgått där nu.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...