Sailrite symaskin

Min är köpt direkt från USA (det blev visst inte billigare/bättre att ta den från Storholmen) och det här köpet har jag aldrig ångrat.

En blå (dvs både raksöm och zigzag) som jag så här långt aldrig fått att storkna på för tjockt material. Deras slogan stämmer, det som ryms under pressarfoten stansar nålen sig igenom. Kontrollerat och upprepat...

Lasta på med så mycket tillbehör du bara kan tillsammans med maskinen - frakten gör det dyrt att komplettera i efterhand... Speciellt om du missar att ta med the Monster Wheel redan från början.
 
En Sailrite verkar ju kunna sy det mesta men en ganska rejäl begränsning är att det inte har en "free arm" symaskin.

Nej. Det är inte en rejäl begränsning. En begränsning, ja, men inte särskilt rejäl. Man kan sy det mesta på en flatbäddsmaskin. Och det heter cylinderbädd, inte free arm. Varför införa massa töntiga anglicismer när det inte behövs?
 
En Sailrite verkar ju kunna sy det mesta
men en ganska rejäl begränsning är att den inte har en friarm.
Nej, det är ingen större begränsning - jag syr det mesta på min blå Sailrite. Man måste
bara tänka sig för i vilken ordning man gör sömmarna (och lära sig tänka ut-och-in-vänt!)
så att man (som ett övertydligt exempel) inte gör den längsgående ärmsömmen innan
man sytt fast manschetten och armbågens förstärkningsmaterial... :)

Fördelarna med att kunna sy 5-10mm tjocka multilager överväger definitivt bristen på en smal friarm. IMHO
 
Missförstå mig rätt, vid reparationer som att stoppa strumpor och sockor så behövs det friarm. Även en del småfix på ryggsäckar blir lättare med friarm.

När det gäller tjockare material och trånga förutsättningar som att reparera sömmar på kängor då behövs en skomakarmaskin som har mkt smalare friarm.
Där vi bor finns en bra skomakare så såna reparationer lämnar jag till honom. Bagarmossens "de Niro".

Thure
 
Nu, något år senare, har jag bestämt mig för att min blå SailRite LSZ-1 inte längre behöver
vara ständigt flytt-/transporterbar (som standard). Det har inte blivit många utflykter sedan
jag tog över den där lådan - så nu blir det kittet med arbetsbord och servomotor...
Jag har en hel villa att breda ut mig i - så bordet ska nog få ett vettigt eget hörn, t.ex. bredvid
där de två Husqvarna-maskinerna står, en CI21 och en CI21A ... Ska bli riktigt spännande
att få hem grejerna. Och det går ju enkelt att lyfta loss symaskinshuvudet, återmontera den
ordinarie motorn och Monstersvänghjulet - och ställa den i transportboxen igen om den är i
behov av en resa någonannanstans... ;-)
/Odd
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...