Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
DO betyder diskrimineringsombudsmannen, det var greendanger som ville anmäla mig tror jag? För att jag vill ha en blommig kniv? Eller för att han inte får någon? Något skadestånd får han i varje fall inte.
80 mm kort vid köksbestyr? Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan. Hur lätt som helst.
Någon nämnde att WM1 är en fin kniv. Instämmer helt, den är underbar.
Bara väl dyr för en skalkniv.

Aha då förstår jag. Alla dessa förkortningar.:)
Ja det är ju som man tycker är bäst. Japp WM1:an är fin

Seved
 
Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan.
Som vanligt så gäller inte frågan vad som "går", utan vilket som är det mest optimala. Jag kan skära min limpa med en 20 tums Tramontina-machete men liksom i fallet med din kniv så är inte heller den här knivtypen den mest optimala i sammanhanget.

~Paul~
 
Japp det kan du få:). He he det är väl inte så konstruktivt, jag tycker mest att skaftdelen är ful så gillar jag inte parerstång. Bladformen är bra och praktisk tycker jag.

Seved
Fast det finns ju väldigt många varianter på bushies, både med och utan parerstång, samt med olika utformning på handtaget. Det enda som förenar dem är den där typiska bladformen (traditionell bushie vill säga).

~Paul~
 
Fast det finns ju väldigt många varianter på bushies, både med och utan parerstång, samt med olika utformning på handtaget. Det enda som förenar dem är den där typiska bladformen (traditionell bushie vill säga).

~Paul~

Ja det finns ju en uppsjö av olika modeller:). Så sant den bladformen funkar ju bra. Det enda är väl att den blir lite sämre till jakt kanske.

Det ser ut som om den skulle passa fler om man kortade bladet lite.

Seved
 
1. Det enda är väl att den blir lite sämre till jakt kanske.

2. Det ser ut som om den skulle passa fler om man kortade bladet lite.
1. Nja. Jag har testat min mora Clipper och liknande konstruktioner och de funkar alldeles utmärkt till fiske. Till jakt däremot så är den medelmåttig.

2. Tycker du verkligen det?!? Bladet på den aktuella Bark River-kniven är 9,6 cm långt ;). Vill du verkligen korta längden ännu mer? Personligen så föredrar jag en längd på ca 12 cm i samband med den här knivtypen eftersom jag anser att den då tangerar den bästa kompromissen och är därmed mest allround.

~Paul~
 
1. Nja. Jag har testat min mora Clipper och liknande konstruktioner och de funkar alldeles utmärkt till fiske. Till jakt däremot så är den medelmåttig.

2. Tycker du verkligen det?!? Bladet på den aktuella Bark River-kniven är 9,6 cm långt ;). Vill du verkligen korta längden ännu mer? Personligen så föredrar jag en längd på ca 12 cm i samband med den här knivtypen eftersom jag anser att den då tangerar den bästa kompromissen och är därmed mest allround.

~Paul~

Nej inte mer än bushy bladet. Jag menar än dom modellerna jag fotade. Kanske 100-120 mm. Själv skulle jag vilja ha 150-160 mm lågnt. Ja till fiske funkar formen bra.

Seved
 
Aha då förstår jag. Alla dessa förkortningar.:)
Ja det är ju som man tycker är bäst. Japp WM1:an är fin

Seved

kan du inte göra en WM1 look a like (snarlik) i enklaste tänkbara utförande, för ett bra pris, sen får dom som vill uppgradera allt efter tycke, plånbok och behov.

btw har dom patent på det där VG stålet (heter det så?) eller är det ngt som du kan köpa loss från annat ställe?
 
kan du inte göra en WM1 look a like (snarlik) i enklaste tänkbara utförande, för ett bra pris, sen får dom som vill uppgradera allt efter tycke, plånbok och behov.

btw har dom patent på det där VG stålet (heter det så?) eller är det ngt som du kan köpa loss från annat ställe?

Jo det skulle gå. Vill man uppgradera så får man beställa speciellt. Men min budgethunter har jag gjort så billigt det bara går. Så priset kommer nog att hamna nånstans där. DVS kring 1200:-

Det är med VG stålet har depaul nog koll på. Men jag tror inte att fällkniven har patent på det. Det är nog japanerna som har. Mej veterligt så är det bara dom som säljer det.

Seved
 
DO betyder diskrimineringsombudsmannen, det var greendanger som ville anmäla mig tror jag? För att jag vill ha en blommig kniv? Eller för att han inte får någon? Något skadestånd får han i varje fall inte.
80 mm kort vid köksbestyr? Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan. Hur lätt som helst.
Någon nämnde att WM1 är en fin kniv. Instämmer helt, den är underbar.
Bara väl dyr för en skalkniv.

Min avsikt var snarare att göra mig sarkastisk över att kvinnligt förutses ska vara rosa och blommor.
Skulle någon göra liknande drag ute när det gäller jobbet så hamnar man hos DO...

Jag anser fortfarande att WM1 (trotts att den från början marknadsfördes som en kvinnokniv) är allt man behöver i knivväg ute (förutom en Victorinox), behövs något större för att hugga så passar yxa bättre!
 
Jojo, greendanger. Lite roligt är det där med rosa blommor... Bortsett från den LILLA detaljen att när man ska sätta första kniven i handen på små tjejer är de ofta i värsta princessåldern. Därav vår vurm för rosa blommor! (Vurmen startade f.ö. halvt på skämt i en annan tråd, just om tjej-optimerade knivar)
F.ö håller jag med om att 65 mm inte är den bästa längden för att skära limpa. Funkar dock hyggligt, när nu familjen är så sjåpig att de kräver rena matknivar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...