Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
För vinterskaft krävs isolerande skaft runtom, fånglinehål är ett måste. Den översta ligger mest i den nordiska traditionen........
Behöver man hugga vill jag nog ha något än länge och helst lite tyngre i överändan.......
Vi späntade tändved med en 40 mm kniv för att visa att visst går det, brasan värmde lika bra för det....
Men en allround nordisk dolk med ett tillräckligt långt blad för att skära limpa kan brukas till bra mycket, klyvkil är bara en sak, det finns många fler...... Min handsmidda är lång och har ett största t på 4 och rygg t är 3.

Min röst ligger på nummer 1.

He he vi kanske inte ska gå in på det där igen.
Japp fångline hål blir det. (även om jag inte kan med det riktigt. Men det verkar jag vara rätt ensam om he he.)
Japp frågan är om den ska vara nordisk eller mera åt fulltånge hållet.
Ja idealet vore lite längre. Men då blir det kanske lite på bekostnad av smidigheten. Jag gillar lite längre blad men inte alla kanske. Svårt fall.
Håller helt med.
Tackar då vet jag.

Seved
 
1. Om det är så kallt att vi kallar det vinterbruk så är snarare storleken på handtaget avgörande. Man vill nämligen kunna hantera kniven med handskarna . I alla andra fall är denna punkt ganska meningslös eftersom den på sätt och vis begränsar användningsområdena.

Jag vet att det här är din käpphäst J.! Men ett bra skaft av G-10 eller djupt reliefad Micarta slår de flesta naturmaterialen i praktisk användning.

2. Absolut!!

3. Håller med.

4. Håller med igen. Balansen blir bättre.

5. Visst, du kan spänta med en liten Solingen-sax. Men för den delen är det inte det mest optimala verktyget ;).

6. Självklart.

7. Där ser man. Trots att vi är överens om så pass många punkter så har vi helt olika åsikter om vilken av dessa knivar bör representera vårt forum.

Min åsikt är att vi har tillräckligt många morakopior därute och att det skulle kunna vara trevligt att skapa en kniv som är totalt olik allt annat.

Min röst går således inte till någon av dessa alster. Jag anser att dessa fortfarande besitter för många felakigheter.

~Paul~

He he ja moror är ju ingen favis direkt. Men bladformen på dom gamla långa med rött träskaft. tycker jag om. Annars har jag svårt att känna nåt för dom. Dom har ingen själ tycker jag, men det är väl för att man är knivmakare.
Låt höra hur vill du ha den.:)

Seved
 
för egen del är jag full-tankad med knivar just nu. men man kanske kan tycka ändå..!?

ska det bli en riktig "utsidan-kniv" som således bör spegla och tilltala genomsnittet här inne lägger jag min röst åt nåt mindre:

-dels skulle jag vilja se ett pris på 395, 495 eller max 595:- kanske samma kniv i grunden men olika materialval ger olika pris.
-sen tror jag den "breda massan" har mer användning av något i stil med F1;an eller likn.

Japp absolut, tyck på bara:)

Ja det är lite kruxit det där med bladlägnden. I början blir det en bladlägnd men sen kanske man kan ha två olika lägnder.
Ja skaft material kan det nog bli några olika kanske. Jag är rädd att priset kommer att bli minst det dubbla iaf, beronde på vad det blir för modell. TRÅKIGT men det är så svårt att göra dom för mindre.:(

Seved
 
Nummer 3, men med ett blad på max 100 mm längd och 3-3.5 mm i tjocklek, fånglina är nästan ett krav att den ska kunna ha. Stål där har nog De Paul bra ideer...
Skaft, micarta eller ben/horn enligt personlig önskan (trä, det vete f*n).
Slida, jag gillar läder, men kan se fördelar med syntet i funktion men inte i känsla och utseende.
 
1. Aha jag förstår:). Får man vara fiken å fråga vilket. Alltid kul att kolla in om det finns nya.

2. Nej kolstål är ju alltid lite bättre för huggning. Men som sagt vill man ha en rostfri så är AEB-L ett bra alternativ i mitt tycke. Japp jag håller med. Nu tänkte jag mer generellt om det skulle vara en sticktånge eller fulltånge.

3. Japp håller helt med. Kruxet är att få ett stål som passar både huggning och täljning och som är skapligt i pris.
1. http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=79

2. Sant. AEB-L är ett mycket bra kompromisstål.

3. Hm, då är 26C avsevärt mer allround än 15LM! Avsevärt mer tåligt mot abrassiv nötning. 15LM är dock slagsegare. Med tanke på huggarens ringa storlek så skulle jag trots allt välja 26C.

~Paul~
 
He he ja moror är ju ingen favis direkt. Men bladformen på dom gamla långa med rött träskaft. tycker jag om. Annars har jag svårt att känna nåt för dom. Dom har ingen själ tycker jag, men det är väl för att man är knivmakare.
Låt höra hur vill du ha den.:)

Seved
Alltså, jag har inget emot moror men när det handlar om en forumkniv så väljer jag gärna en annan modell. Av denna anledning plus en del andra (;)) går förslag nummer 1 bort för min del.

Det lämnar oss med nr 2 och 3. Dessa två är ju fundamentalt olika och skapta för olika ändamål. Den senare är en större jaktkniv/campingkniv/allroundkniv medan nr 2 är en liten Bowie/huggare. Faktum är att för att vara huggare så är den nog trots allt lite för kort och delikat. Till denna typ av arbeten skulle jag föredra en bladlängd på runt 25 cm (minst).

Av denna anledning så börjar därför kniv nummer 3 framstå som en favorit. Jag skulle dock vilja se en del geometriska förändringar i designen. Till att börja med så är jag inte så förtjust i ankstjärten, dvs handtagsavslutet. Jag förstår att du har kikat lite på Fällkniven H1 när du tog fram det här utseendet ;). En mer rak ändbutt eller t o m något upphöjd är i mitt tycke bättre. Bra exempel på den här typen av grepp finner man hos t ex Peltonens Sissipuukko: http://www.dianova-ab.se/svenska/knivar.htm
Jag skulle dessutom vilja ha ett något längre handtag. De allra flesta knivar har av någon outgrundlig anledning alldeles för litet grepp.

När det gäller stålet så är ett rostfritt att föredra eftersom kniven kommer att användas i samband med jakt, fiske och camping och därför kommer i kontakt med en hel del fukt. Av samma anledning anser jag därför att en kydexslida är att föredra framför en läder-dito. Kydex tål ju som bekant vatten, går att bära på multipla sätt och krymper eller utvidgas ej i samband med temperaturskillnader. Helt enkelt mer praktiskt till en användarkniv.

~Paul~
 
Den där tjejkniven, då?

Men hallå! Ni har ju ännu inte producerat den där perfekta tjejkniven ni var igång om sist!
Hoppas på det där gummit, finns det i blommigt? För min del begriper jag inte vad man ska med en "huggare" till, en kniv är för min del en skärare. Därför känns en forumkniv med 17 cm blad exkluderande... Vi är nog för olika för att dela kniv!
 
1. Men hallå! Ni har ju ännu inte producerat den där perfekta tjejkniven ni var igång om sist!

2. Hoppas på det där gummit, finns det i blommigt?

3. För min del begriper jag inte vad man ska med en "huggare" till, en kniv är för min del en skärare.

4. Därför känns en forumkniv med 17 cm blad exkluderande...

5. Vi är nog för olika för att dela kniv!
1. Ledsen för det . Det blir väl säkert en sådan också till sist.

2. Knappast. Det är liksom en bommig falukorv - lika svårt att hitta.

3. Det är ju bara en av tre grundmodeller. Inget är ju bestämt ännu. Man kan dessutom skära med en huggare också ;).

4. Se förra punkten. Ett blad på runt 15 cm är mycket allround och antagligen den bästa längden för en kompromisskniv (jakt, fiske, camping, viss matlangning)

5. Hm, det återstår att se. Vi kan ju i alla fall försöka att komma fram till en grunddesign tillsammans.

~Paul~
 
Min röst skulle gå till en kniv i storlek med fällknivens WM1 (totallängd 175mm http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/468/23/fixed-blades/hunting-knives/wm1z), den är lagom stor för att få följa med överallt och är nog den storlek jag skulle föredra i de två vanligaste situationer där jag skulle ha med en kniv ut i busken:

1. fjället, då åker den oftast med ensam.
2. skogen och då tillsammans med en yxa.

Min syn på det är att ingen kniv gör allt på ett bra sätt, en kniv som man kan hugga med är per definition för stor för mycket annat och ska jag då ha med mig ett enkom huggverktyg så kan det lika gärna vara en yxa.

Ska man ha samma huggförmåga som man får med en yxa (av valfri storlek) får man bära en kniv som är så mycket tyngre att man tjänar in vikten på att bära dubbla verktyg många gånger om.

Givetvis med ett lite billigare blad, prisbilden på en kniv för utsidans medlemmar skulle nog ligga på 300-500 skulle jag tippa.
 
En riktigt gammal kniv

För 50 år sedan (!) köpte jag en kniv som jag körde med i ungefär 10 år. Sedan hade jag ett längre uppehåll i friluftslivet. När jag sedan började igen kändes den gamla kniven lite macho så jag prövade en hel del annat som olika moraknivar, fällknivar och en helikopterkniv.
Men jag var tvungen att återgå till fossilen. Den enda ändring som jag gjorde var att jag lindade skaftet med läder, något som var hur enkelt som helst.
Kniven har ett 150 mm blad, väger cirka 180 gr och har en plåtskodd slida. Jag använder den till allt (breda smörgås, peta i något äckligt, tälja, klyva vedträn och hugga sly).
Om jag skulle konstruera en kniv nu så skulle den se ut ungefär så men med rostfritt blad och läderlindat träskaft.
Helikopterkniv = en sådan som räcker om du flyger in och ut i fjällvärlden över dagen
 
Nummer 3, men med ett blad på max 100 mm längd och 3-3.5 mm i tjocklek, fånglina är nästan ett krav att den ska kunna ha. Stål där har nog De Paul bra ideer...
Skaft, micarta eller ben/horn enligt personlig önskan (trä, det vete f*n).
Slida, jag gillar läder, men kan se fördelar med syntet i funktion men inte i känsla och utseende.

Jaha micarta och G10 verkar vara ett populärt material. Jag trodde att trä skulle vara mer poppis.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...