Kåppasjåkk - Karta

Goappasjohka

Jåå, jag hadd nån...fast nu veit int ja var ja la dom??
(Men alltså, ner i första rektangelformade håle, ner till botten, ta till vänster, med baken ut ner i grottsalen Silversalen', nersteg o hålla sig fast tills fot nått stenstå.
Ja sen ner i salen å gröta på i botten, ta till vänster, forsande vatten, gå i slalomgången med 'Krokodilen' och gå barre rakt på ej åt höger nåt. Så kom man neråt bäcken med forsar å gojja.
Man kan fortsätta i djupet av grottgångarna, om man håller sig till Vänster på en skivterass och in i en tyst rundgång.
Resten är en jvla långan väg in till slutpunkt via ett 'Falskt vattenlås' till Jättegrytan.
Men nog så najsigt enbart följa bäcken ner till vattenfall pluddret.
Nya gången in till grann-hålet är i början, 8meter utspolad en gång i tidn.
Då in i Hajen som har förbindelser genom sandbäddarna ut i jåkken utomhus neråt fanders mot järnvägen. Efter färgprover undersökt.
Etcetera etcetera..
Isberg som ägare av fjällstationen, är en Ribbing. Adelsgubb. (skum som ..)
(Vi ä som litt upptagne 4 år med allt jäla dret rullandes och vevandes hit och dit. Om hä ä någe, så skrik till..)
 
Kåppasjokka

Är du fortfarande intresserad av grottkartan eller har du fått tag på den?
Jag har ett ex du kan få per mail. Har teliamail på eget namn.
Rabbe
 
Grottgrävanden som ännu icke hunnit digitalisera nåt..synd. Men:

Kontakta Herr fjällräddare alpinist Micke OJA, Ringvägen, Kiruna.
Eller Naturum Abisko...om kanske.
Eller lymmeln Peter Benson, Kiruna.
(Hoppas jag kan i en framtid börja färdas i regionen Tjeggelvas(Pite Lappmark) - Råsto, igen..
Med bas veten nånstans i mittan..).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...