Tältkåta

Ber om ursäkt för bilder som är ställda på sidan ovan.

Nedan ser du hur mkt av rökröret som sticker upp ovanför kåtan. Rökröret/skorstenen har en egen kanal bredvid kåtans topphatt där den vanliga ventilationen med myggnät finns.

Var tvungen att förkovra mig lite innan jag förstod era frågor ovan. Brännkammaren är inte så komplicerad all ved brinner samtidigt alltså ingen underbränning eller omvänd förbränning. Nog rätt tung kamin om man skall få till omvänd förbränning. Men vore önskvärt att rökgaserna var mindre varma i toppen av skorstenen samtidigt med mer fullständig förbränning. http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html

Thure
 

Bilagor

  • 20191012_152501.jpg
    20191012_152501.jpg
    118 KB · Visningar: 1,189
Senast ändrad:
Detaljbilder av rörfördelningen. Röret ovanpå kaninen sitter bra med bajonettfattning i "locket" topplattan på kaminen som ses nere t v i bild övriga rör instuckna i varandra. Översta grövre röret har en ände med dubbel vägg där de tunnare rören inne i det perforerade röret som skyddar tältduken vidtar.

Thure
 

Bilagor

  • 2019-10-12 17.22.00.jpg
    2019-10-12 17.22.00.jpg
    244 KB · Visningar: 1,139
  • 20191012_160117.jpg
    20191012_160117.jpg
    69 KB · Visningar: 1,109
Jotunheimen,Norge

Sommarens fjälltur,kaminen och ved var med,men behövde aldrig användas då det var högsommar på kalfjället.
 

Bilagor

  • 20190710_174357.jpg
    20190710_174357.jpg
    54 KB · Visningar: 1,143
Tänkte köpa en kamin till min tentipi Zirkon 7 bp. Jag väljer mellan Eldfell och Gstove XL med fönster. Utan att ens ha sett nån av dem live tycker jag gstove verkar finurlig och fin, medan Eldfell ger ett otroligt gediget intryck. Någon som har erfarenhet av båda eller den ena som kan råda mig i valet?
 
Vill bara tipsa om att Outnorth säljer sina "Urberg" tältkåtor för 995 just nu. Har ingen aning om hur bra de är (och de går inte att elda i) men tyckte det såg oförskämt billigt ut.
 
Varanger

Har nu plöjt igenom nästan alla sidor i tråden.
Jag tänker införskaffa en kåta,
Den jag kommit fram till är nog en Helsport varanger,
Eller en Helsport Finnmark.
Varangern har ju separata delar ytter/innerlår å golv.
Finnmarks verkar som att innertält och golv sitter ihop.
Den kommer nog främst att användas under vårvintern april maj i fjälls
På pimpelturer med skoter.
Men även under sommarens fisketurer å då ska den ju även orkas bäras typ nån mil eller så.
Där av kanske varangern är bättre så man kan välja vilka delar man vill ta med sig, varmt på sommaren så kansle bara yttertält plus ev golv.
Men den främsta undran är nog vilken storlek man ska köpa,
Vi kommer vara 2 vuxna oftast å upp till 4nångång
Vill ev kanske sova på tältsängar främst vintertid, å då även kansle få plats med ett litet bord och kanske ett par små pallar att sitta på.
Gissar att varanger 4-6 blir lite för liten och måste upp på 8-10.
Finnmarken är ju 6-8 så den kanske ändå känns rättare i storlek?
Nån slags värmare vill man ju ha med sig vintertid
Jag är verkligen i valet och kvalet.
 
Hej

Jag vill också ha en kåta!! Någon som har tips till mig?

Den ska passa till 4 personer + hund + packning osv. 3 säsonger. Har ingen bil och gillar att vandra så det får inte bli en tung lösning! 4-6kg inkl mittstång, pinnar osv är rimligt.

Kommer att användas i både skog och på fjället. Har ingen lust att uppleva helt galet fjällväder så kollar väderrapporterna och befinner mig max en dagsmarch från fjällstuga/civilisation så söker inte tält för fullfjädrad storm även om det måste tåla normalt fjällväder och inte vara livsfarligt.

Vill inte ha golv. Troligtvis inte innertält men gärna kamin!

Har ni några tips till mig?
Har någon erfarenhet av Nortent Lavvo 6? Seek Outside blir för dyrt för mig..
Skulle gärna köpa begagnat men utbudet av begagnade lättviktskåtor är ju inte enormt direkt.. Men har du en lättviktskåta som samlar damm, hör av dig!!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...