Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses

Ledsen om jag postar i fel forumämne men tänker att turskidåkarna borde kunna detta med tågresor mot Narvik vid påsk bäst av alla :)

Jag hade tänkt göra en påsktur från Abisko i påskveckan men har stött på problem när det kommer till själva resan. Det är alltså nattåget norrut från Stockholm runt påsktider (helgen innan påsk och själva påskhelgen) som verkar bokas fullt lång tid i förväg (vissa resor var slutsålda redan innan jul). Jag är endast ute efter sovplats eller liggplats, helst sovplats.

Ni som är rutinerade fjällfarare kanske kan ge mig lite råd.
1. När måste man vara på tå för att få tag i en sovplatsbiljett på tåget mot Narvik i påsktider?

2. Är det vanligt att det kommer lediga platser efter ett tag trots att det tidigare varit fullbokat? Alltså, är det värt att hålla koll dagligen på eventuella avbokningar när det närmar sig påsk?

3. Övriga erfarenheter kring detta med att planera tågresor på ett smart sätt? Kan det gå att hitta biljetter från t.ex. Sundsvall och norrut även om det är fullbokat från Stockholm och norrut? Att köra bil hela vägen till Abisko är inte så lockande men en del av sträckan kanske kan vara ett alternativ, eller är en liggplats liksom "färdiganvänd" när någon kliver av och inte möjlig att boka vidare?

Känner mig oerhört orutinerad och kanske rent av lite dum som trodde att det skulle finnas platser kvar. Behöver nog lära mig ett och annat i det här ämnet! Alla tips tas tacksamt emot.
 
Ledsen om jag postar i fel forumämne men tänker att turskidåkarna borde kunna detta med tågresor mot Narvik vid påsk bäst av alla :)

Jag hade tänkt göra en påsktur från Abisko i påskveckan men har stött på problem när det kommer till själva resan. Det är alltså nattåget norrut från Stockholm runt påsktider (helgen innan påsk och själva påskhelgen) som verkar bokas fullt lång tid i förväg (vissa resor var slutsålda redan innan jul). Jag är endast ute efter sovplats eller liggplats, helst sovplats.

Ni som är rutinerade fjällfarare kanske kan ge mig lite råd.
1. När måste man vara på tå för att få tag i en sovplatsbiljett på tåget mot Narvik i påsktider?

2. Är det vanligt att det kommer lediga platser efter ett tag trots att det tidigare varit fullbokat? Alltså, är det värt att hålla koll dagligen på eventuella avbokningar när det närmar sig påsk?

3. Övriga erfarenheter kring detta med att planera tågresor på ett smart sätt? Kan det gå att hitta biljetter från t.ex. Sundsvall och norrut även om det är fullbokat från Stockholm och norrut? Att köra bil hela vägen till Abisko är inte så lockande men en del av sträckan kanske kan vara ett alternativ, eller är en liggplats liksom "färdiganvänd" när någon kliver av och inte möjlig att boka vidare?

Känner mig oerhört orutinerad och kanske rent av lite dum som trodde att det skulle finnas platser kvar. Behöver nog lära mig ett och annat i det här ämnet! Alla tips tas tacksamt emot.

Ang fråga 3:
Jag tror, men utan att veta säkert, att om en liggplats är använd del av sträckan så är den förbrukad. Tror inte det finsn personal ombård som kommer "och bäddar rent" under färd. Det görs nog bara på respektive slutstation, av personal som inte reser med tåget under färd.

Ring tågoperatören och fråga, de är deras företag som säljer resan och de har väl betalt för att veta detta och går det att få med dig får de ju in mer pengar så ni har nog delat intresse i att du om möjligt får köpa en biljett :)

/Patrik
 
Ang fråga 3:
Jag tror, men utan att veta säkert, att om en liggplats är använd del av sträckan så är den förbrukad. Tror inte det finsn personal ombård som kommer "och bäddar rent" under färd. Det görs nog bara på respektive slutstation, av personal som inte reser med tåget under färd.

Ring tågoperatören och fråga, de är deras företag som säljer resan och de har väl betalt för att veta detta och går det att få med dig får de ju in mer pengar så ni har nog delat intresse i att du om möjligt får köpa en biljett :)

/Patrik

Jag misstänker samma sak, känns lite orimligt att de ska städa och bädda rent efter någon mitt i resan med andra sovande resenärer. Tack för ditt svar!
 
Först den glädande besked.
I dagsläget verkar det finnas biljetter till nästan alla tåg för veckan innan påsk. :)
Bara resan ner på söndag och måndag ar slutsåld.

Jag tror att påsken ingår i vårperioden, men för att vara säkert kan man ju kolla tidigare.

Ibland släpps biljetter senare pga av banarbete eller annan som kan ändra tidtabeller.
Jag skall resa söderut efter min fjälltur och biljetten Stockholm - Köbenhamn den 4. April gick inte att boka innan den 5. Februari...

Sov- och Liggplatser säljs endast en gang per resan.

Henning
 
Det har även hänt att SJ ökat kapaciteten och hängt på ytterligare vagnar om de märker att ett tåg blir utsålt tidigt, så det kan löna sig att kolla igen vid ett senare tillfälle.
 
Tack för era svar!

När jag kollar så är alla nattåg fulla både fredag, lördag och söndag helgen innan påsk och hemresa söderut på i slutet av påskhelgen är också slutsålt. Jag får resa måndag-lördag om jag ska få tag i nattågsbiljett och det blir lite för tajt med tid för den tur jag önskar göra.

Får helt enkelt försöka planera i bättre tid framöver :)

Nu lutar det åt att det blir bil hela vägen upp till Luleå för att sedan ta tåget därifrån till Abisko och tillbaka (har släkt i Luleå som jag ändå vill hinna hälsa på efter fjällturen).
 
Tack för era svar!

När jag kollar så är alla nattåg fulla både fredag, lördag och söndag helgen innan påsk och hemresa söderut på i slutet av påskhelgen är också slutsålt. Jag får resa måndag-lördag om jag ska få tag i nattågsbiljett och det blir lite för tajt med tid för den tur jag önskar göra.

Får helt enkelt försöka planera i bättre tid framöver :)

Nu lutar det åt att det blir bil hela vägen upp till Luleå för att sedan ta tåget därifrån till Abisko och tillbaka (har släkt i Luleå som jag ändå vill hinna hälsa på efter fjällturen).

Alternativ till att bila hela vägen vilket även innebär övernattning på sträckan kan ju vara flyg om du har rimligt med packning. Jag kollade nu och det finns flyg ARN-KRN 5/4 och retur 11/4 till rimliga priser. Finns även retur 12/4 och 13/4 till högre pris.
Väljer du flyga på Luleå och ta dagtåg därifrån finns ytterligare en möjlighet.
Sedan finns ju även dagtåg hela vägen...
 
Alternativ till att bila hela vägen vilket även innebär övernattning på sträckan kan ju vara flyg om du har rimligt med packning. Jag kollade nu och det finns flyg ARN-KRN 5/4 och retur 11/4 till rimliga priser. Finns även retur 12/4 och 13/4 till högre pris.
Väljer du flyga på Luleå och ta dagtåg därifrån finns ytterligare en möjlighet.
Sedan finns ju även dagtåg hela vägen...

Ja det är ju ett bra alternativ att flyga till Luleå. Jag reser tyvärr inte från Stockholm utan måste först ta mig med tåg från Östergötland vilket gör det lite meckigare med all packning och dessutom är det dyrt med tågbiljetter till Arlanda.

Bilen blir överlägset billigaste alternativet när vi är två personer och det brukar inte vara omöjligt att hitta fler som vill åka med längs norrlandskusten för att dela upp kostnaden ytterligare. Sen är det ett plus att bilen är ett mer utsläppsvänligt alternativ än flyget, försöker undvika dessa inrikesflygningar så mycket jag kan för klimatets skull :)

Men tack för tipset! Får se hur vi löser det i slutändan och hoppas att vi får till en fjälltur. Nästa år blir det att planera påskturen i bättre tid!
 
... dessutom är det dyrt med tågbiljetter till Arlanda.

Det höga priset söderifrån till Arlanda beror på att Arlanda Express har monopol på sträckan. Du kan byta till pendeltåg på Stockholms Central, men även där tvingas du betala en "passagebiljett" på Arlanda, och i höstas var den 120kr - också den avgiften går nog till Arlanda Express.
Definitivt billigast är att byta till Flygbussen från tåget. Bussen går från Cityterminalen intill Stckholm-C, enkel tur kostar 99kr om du köper i appen.
Ser du till packningen är nog också flygbussalternativet bra, då jag tror det kan vara enklare att släpa den över till Cityterminalen än ner i underjorden till Pendeltågen som går allra längs ner.

I Luleå är det stadsbussarna som trafikerar Kallax flygplats in till centrum och tågstationen.
 
Det höga priset söderifrån till Arlanda beror på att Arlanda Express har monopol på sträckan. Du kan byta till pendeltåg på Stockholms Central, men även där tvingas du betala en "passagebiljett" på Arlanda, och i höstas var den 120kr - också den avgiften går nog till Arlanda Express.
Definitivt billigast är att byta till Flygbussen från tåget. Bussen går från Cityterminalen intill Stockholm-C, enkel tur kostar 99kr om du köper i appen.
Ser du till packningen är nog också flygbussalternativet bra, då jag tror det kan vara enklare att släpa den över till Cityterminalen än ner i underjorden till Pendeltågen som går allra längs ner.
.

Det verkar gå direkttåg från Linköping som stannar vid Arlanda en gång per timme.
Men jag menar att du om möjligt bör välja tåg. Jag har flera gånger åkt sittvagn upp till Gällivare eller Kiruna då jag haft med hund. Det funkar det också.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...