Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat?

Jag lägger ogärna mer än 3k på tält, vad hade ni köpt för dom pengarna?

Ett litet tvåmans.

Jag köpte det här som solotält efter lång granskning: Quesha Quickhiker UL 2 Ligger som du ser långt under budget, men det verkar bra. Kanske är 1.9 kg för mycket, du har inte varit så tydlig med önskemålen där. Jag valde aktivt ett tält med lite tjockare vävar (dvs tyngre) eftersom jag är en slarver och inte kan se mig själv rensa varenda liten pinne och kotte när jag slår upp tältet. Ville ha tåligare botten.

I övrigt valde jag det för att:
- Det trots allt har relativt låg vikt (I vikten 2.05 ingår två packpåsar, har för mig att jag vägde det till 1.95 eller något strax under 2 kg med en påse)
- Billigt
- Helt ok absid
- Bra vattenpelare 4000/5000
- Bra ventilation
- Sitthöjd
- DAC-stänger
- Tältduk en bra bit upp på innertältet för att hindra blåst och stänk (istället för mesh)
- Rymligt nog för två om det kniper, eller med helt ok plats för att ta med någon av mina töser
- Mycket bra recensioner (kolla sidan jag länkade)

Enda nackdelarna hittills efter endast tre regniga men lugna nätter:
- Lite ovanlig lösning med två raka dragkedjor till innertältet istället för en lång böjd. Funkar iofs men jag hade föredragit en.
- Två dörrar är lite onödigt när man bor solo, hade hellre sparat vikt.
- Klena "spikar". Bra kvalitet men för korta enligt min smak. De är utbytta.

Som sagt, jag har ingen stor erfarenhet av detta tält, men jag är nöjd så långt.

Var också riktigt nyfiken på Salewa Litetrek 2 som är en tusing dyrare, en gnutta tyngre men kanske bättre? Helt självstagande vilket är guld värt när man lyfter runt det och prövar ut bästa stället. Finns också som en lättare variant.

Ett par konkreta tips!

//A
 
XXL har januarirea på en del tält, ex Helsport Ringstind Pro 2 (3500kr) eller det större Bergans Romsdal 3 (2500kr)...bara några tips. Båda tälten med kopplade inner- och yttertält vilket är smidigt i vårt klimat samt yttertältsväv i silikoniserad väv (ej PU-belagd väv som i många billigare tält) vilket ger längre livslängd och lättare tält att bära när det är vått.
 
Jag har två tält, tar dem som exempel. Bägge finns i enpersonsvarianter som är lite billigare och lättare.

Köpte för övrigt det billigaste först och köpte det dyrare när jag visste mer vad jag ville ha. Så har jag gjort med all utrustning och har därmed grejer att låna ut till kompisar som följer med. Folk frågar ibland om de kan låna det ena och det andra, och mina dyra ömtåliga lättviktsprylar kan jag behålla för mig själv med gott samvete för jag har robusta, bra, billiga grejer de kan låna istället.

Gossamer 2, 2200g, 1500kr
Meshinnertält som reses först
+ Kan använda enbart meshtältet under tarp eller för sig själv
+ Låg vikt utan att kompromissa med hållbarhet
+ Väldigt bra ventilation
+ Enkelt och smidigt
- Skyddar inte mot snö+vind
- Omöjligt att använda yttertältet utan innertältet
- Måste resa innertältet utan regnskydd (det tar dock bara en halv minut så hinner inte bli så blött som man tror)

Ej sitthöjd
- Jobbigt så fort man vill sitta i tältet, men har gått förvånansvärt bra tycker jag!

PU-belagd ytterduk
- Inte så bra hållbarhet, tiden tär på tältet även när man inte använder det
+ Lätt att hantera

Duken går inte ner till marken
+ Bra ventilation
- Kan bli dragit och blåsa in snö/sand

Är i allmänhet väldigt robust och enkelt att hantera. Lånar gärna ut det till oerfarna tältare.
Pris 1500kr vikt 2200g

Ringstind 2 Vikt 2200g Pris 5000kr
Innertält i väv som hakas på efter att man rest yttertältet
+ Skyddar mot snö och vind, även i kombination
+ Lite varmare än mesh
+ Möjlighet att resa endast yttertält för att få ett större regnsäkert utrymme. Även möjigt att haka av halva innertältet för att få lite mer plats i absiden.
- Tyngre än mesh
- Sämre utsikt
- Mindre luft

Silnylon
+ Hållbart över tid
+ Lätt
- Halt och jobbigt att hantera.

Sitthöjd
+Skönt!!

Överlag behövs mer hjärna och erfarenhet samt bättre tältmark för att resa detta tält jämfört med Gossamer. När det väl står lär det klara en storm bättre dock!


Är Ringstind värt 3 gånger så mycket pengar som Gossamer?

Gossamer är ju helt klart inget nordiskt fjälltält. Efter ca 10 tältveckor totalt varav 5 i fjällen har jag ändå inte varit med om någon situation där Gossamer inte har fungerat.

Den stora anledningen för mig att köpa Ringstind var att jag ville kunna resa enbart yttertältet att använda som regnskydd vid raster i fjällen. I skogen funkar ju tarp, vilket är rymligare, lättare och bekvämare, men vid längre vistelser i fjällen är det skönt att kunna gå "inomhus" även iklädd skor och regnställ.
Extra plus är att kunna tälta även med risk för snö+vind, speciellt då lite längre turer där det inte funkar att bara gå hem nästa dag ifall utrustningen blivit blöt av förhållandena.

Att veta att erfaret folk anser att Helsport är dugligt även i riktigt busväder i fjällen känns tryggt att veta även om jag sluppit sånt hittills. Tryggheten är ju värd nått också.

Om några år kommer Helsporttältet vara i finfint skick medan Gossamers PU-väv kommer ha passerat bäst-före.

Ska jag tälta i skogen funkar Gossamer fint året om. På längre turer eller om jag vet att vädret ska bli dåligt så tar jag med tarp för att få regnskyddad plats med sitthöjd. Mycket bekvämare än att tränga in sig i ett tält när man är blöt! Kan även ta endast innertält + tarp. Jag kan inte se att Helsport-tältet ger några som helst mervärden jämfört med denna kombon, förutom möjligtvis längre teoretisk hållbarhet. Gossamertältet känns dock som att det håller bättre för slitage av pinnar och kottar osv.

Så svaret på din fråga om dyrare tält verkligen är bättre, svarar jag: Vissa egenskaper kostar extra mycket. Det KAN vara värt det om du tänker utnyttja egenskaperna. Men beroende på vad du önskar dig kan ett billigare tält vara bättre än ett dyrare..

Kan du inte skriva lite mer om vad du tänker göra med din utrustning?
 
Ett litet tvåmans.

Jag köpte det här som solotält efter lång granskning: Quesha Quickhiker UL 2
//A

Tack. Ser helt klart intressant ut!

XXL har januarirea på en del tält, ex Helsport Ringstind Pro 2 (3500kr) eller det större Bergans Romsdal 3 (2500kr)...bara några tips. Båda tälten med kopplade inner- och yttertält vilket är smidigt i vårt klimat samt yttertältsväv i silikoniserad väv (ej PU-belagd väv som i många billigare tält) vilket ger längre livslängd och lättare tält att bära när det är vått.
Tack, kollar upp det!


Jag har två tält, tar dem som exempel. Bägge finns i enpersonsvarianter som är lite billigare och lättare.

Tack för ditt utförliga svar. Intressanta poänger.

Jag har främst tänkt fjällvandra med utrustningen, som ensamvandrare.
Ev. kanske jag kan få med min flickvän på nån tur, så då kan det ju vara bra att ha ett tvåmanna-tält.

Köpte en Kajka 75 från min bror, bra väska, men den väger ju också relativt mycket. Så, jag tänker att jag kommer få väga upp det lite med mitt val av utrustning.
 
Jag har främst tänkt fjällvandra med utrustningen, som ensamvandrare.
Ev. kanske jag kan få med min flickvän på nån tur, så då kan det ju vara bra att ha ett tvåmanna-tält.

Här kan Ringstind Pro 2 som jag tipsade om i en annan tråd vara ett exempel. Pro versionen har två separata ingångar som underlättar när man är två personer.
Innertältets bredd på 110cm funkar bra med två liggunderlag av 55cm bredd, vill man använda bredare liggunderlag är ett tält med 130cm bredd invändigt att föredra om man är två personer men då ökar även vikten när du skall bära det ensamt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
karlsson Skillnaden på polyester och nylon??? Bo och sova 2
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...