Sytips och trix

Billig tråd är dyr i längden.

Det är enklare att rita egna mönster än att försöka hitta det man vill ha som köpemönster.

Rita sömsmåner på mönster, så man slipper så och greja med det vid tillskärning.

Det som säljs som mönsterpapper är helt jävla kass. Golvskyddspapp eller mjölkpapp är åtminstone 1000 ggr bättre.

En overlock är en mkt bra investering, en gammel tretrådig duger gott.

Man får klippa i papp med en tygsax. Man behöver bara bryna oftare.

Att nåla tyg är ingen bra metod, tråckla istället (om det inte rör sig om material som skall vara vattentätt, men det är väl självskrivet).

Ofta går det fortare att sy för hand än att trixa med symaskinen om det är något knixigt parti.

Ta för vana att pressa sömmar, då sätter sig sömmen bättre.

Kommer säkert mer.
 
Skapa en grundkunskap dvs även om det funkar att sy föremål x så kan det bli både lättare och bättre om man även kan sy A till t och y till ö. Det ger både mängdträning och fler förslag på lösningar.
Är man nybörjare, eller inte har sytt på ett tag, så beta av några enklare projekt för att komma igång. Packpåsar täcker t ex förvånande många områden inom sömnad och då speciellt om man gör mönster och har lite olika stängningsmetoder.
 
Bra saxar underlättar jobbet.

Fiskars tycker jag är tillräckligt bra.

1. Liten sysax. Klipper tråd och trimmar tyg.
2. Skrädarsax. Klipper tyg
3. Mönstersax/ Sicksack. Trevligt med sicksack istället för rak kant ibland.
4. Rullkniv och skärmatta. Skär kurvor och följer mönster. Blir mjuka svängar och inga fransar.
 
Tror det finns ett snickaruttryck i England som säger "Measure once - cut twice or measure twice and cut once!"
Min erfarennhet är att det är synnerligen applcerbart även vid sömnad.

/Patrik, vars gamla Singer måste på service då den sliter av tråden ideligen
 
Kurvmallar skärs ut ur ritkartong, Sömnads och skärbord är funkis. Saxar o Krita. När undertråden börjar klippas av byt till ny undertrådshållare, den syntetiska undertråden slipar hållaren vass.

HB Textilhandboken, Sy kläder innehåller mängder med tips, symaskinens HB visar tillbehör o tips för maskinen.
Jo sömnad är en prylspor.t

god tur
 
Den här boken tycker jag är bra. Sy den kompletta sömnadshandboken Ica bokförlag 2005. Pedagogiska teckningar korta instruktioner om i vilken ordning. Köpte min via bokborsen.se sedan jag kollat den på bibliotek.

Thure
 

Bilagor

  • 20191219_090338.jpg
    20191219_090338.jpg
    66.4 KB · Visningar: 341
  • 20191219_090421.jpg
    20191219_090421.jpg
    35 KB · Visningar: 325
  • 20191219_090558.jpg
    20191219_090558.jpg
    60.9 KB · Visningar: 325
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Tejp att tejpa skalbyxor med samt sytips skalmaterial Gör det själv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...