KAP-arktic, nybörjar-fråga

  • Trådstartare johan.rundberg@swipnet.se (Johan Rundberg)
  • Start datum
Jag har ett gammalt KAP-Arktic kök som jag provade senast i söndags, det fungerar fortfarande. Numera har jag det aldrig med mej ut längre (för tungt) men det står i reserv i fall att det blir strömavbrott eller dyl.
//Bengt H

Visst är det tungt. Speciellt om man jämför med sommarkök.
Sommarkök är kök som av en eller annan anledning inte är bra på vintern. Här räknar jag in alla gaskök, utom de med permanent upponer eller propan, kök med för liten effekt för snösmältning, kök med för klent vindskydd och kök som är omöjliga att sätta ihop med tumvantar på händerna.
Jetboil Joule ?vindskydd ?igensatta munstycken
Primus Frigg ?vindskydd
Optimus 111 ?vindskydd
Multifuel spindelkök nästan samtliga ?vindskydd ?tumvantar
Trangia Multifuel X2 ?smygbränning(kanske mindre viktigt på vintern)
Svea 123 ?effekt ?vindskydd
Trangia med vintertillsats
 
Trangia med vintertillsats ?för liten spritbehållare

Jag brukar ofta köra med kök som inte klarar snösmältning, genom att ha isborr med mig. Pimpelmete är en del av vinterupplevelsen för mig.
Fungerar då gör tex:
Trangia+vintertillsats+snöbricka+isborr.
Coleman 442 Unleaded+vindskydd+snöbricka+isborr.
Svea 123+vindskydd+snöbricka+isborr.
Optimus 111+vindskydd+snöbricka+isborr.

Vad gäller vindskydd är lösningar som bygger på trangia överlägsna. Trangian klarar en snöstorm på pimpelisen.
En murarhink med kapad botten är både tung och otymplig, trangian slår lätt den lösningen.

/John
 
Jag har pensionerat mitt KAP-Arctic (som jag köpte nytt över disk i Kiruna vårvintern 1988)
till förmån för ett permanentkonverterat Optimus Polaris + Trangia UL/HA - inte för att KAP:et
var slut eller så, utan för att det blivit alltför värdefullt som begagnat numera! Det bor nu
i ett av vitrinskåpen... /Odd

Thure;
Initialt kallade Gunnar Finn sin produkt för Trangia Arctic, men det påstås att de blev lite
gramse i Trångsviken och då blev det Finn-Arctic istället. Sedan blev det det namn som
numera blivit generell beteckning på alla de modellgenerationer Gunnar gjorde: KAP-Arctic.
KAP är en akronym för namnet på Gunnar Finns bolag: Kiruna Arktiska Produkter...
Bästa vinterköket imho.
 
Håller med dig Odd att det är bästa vinterköket. Däremot så använder jag de tre jag lyckats skrapa ihop, har även fyra nya brännare som reserv samt nya bränsleslangar och O-ringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Medicin Kap Artic Friluftsmat 2
Medicin Kap Artic Friluftsmat 1
KAP-kök Friluftsmat 4
ala KAP brännare tungt totalt sett? Friluftsmat 6
KAP Kök Friluftsmat 2
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
KAP-köket vid första starten. Friluftsmat 0
norpan_ KAP-köket Friluftsmat 6
KAP-Artic kök Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...