BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin)

Är inte alla kök Kinakök numera? Håller hårt I mitt gamla Svea!

Ja, förmodligen. Förutom kanske Coleman då. Men det är väl som med allt annat. Det tillverkas i Kina med utländska kravspecifikationer och ger därför en känsla av högre kvalité. På eBay, Aliexpress och DX, med mera, kan man ju hitta saker som förmodligen är tillverkade i samma fabrik eller med orginalritningen. Fast utan märken. Det kräver dock betydligt mer forskning för att avgöra kvalitén.

Just i detta fall så är ju frågan om man, tredje gången gillt, till slut lyckats göra de förändringar som behövs för att uppnå åtminstone okej eller till och med bra kvalité. Man får ju två BRS för varje erkänt kök. Tyvärr så behöver man väl 10 år på sig för att bevisa sig mot exempelvis Coleman. Primus Omnifuel och dess kopia bör ju å andra sidan båda ha kortare livslängd pga rörliga delar.
 
Ja, förmodligen. Förutom kanske Coleman då. Men det är väl som med allt annat. Det tillverkas i Kina med utländska kravspecifikationer och ger därför en känsla av högre kvalité. På eBay, Aliexpress och DX, med mera, kan man ju hitta saker som förmodligen är tillverkade i samma fabrik eller med orginalritningen. Fast utan märken. Det kräver dock betydligt mer forskning för att avgöra kvalitén.

Just i detta fall så är ju frågan om man, tredje gången gillt, till slut lyckats göra de förändringar som behövs för att uppnå åtminstone okej eller till och med bra kvalité. Man får ju två BRS för varje erkänt kök. Tyvärr så behöver man väl 10 år på sig för att bevisa sig mot exempelvis Coleman. Primus Omnifuel och dess kopia bör ju å andra sidan båda ha kortare livslängd pga rörliga delar.

Fast märkena står ju kvalitetssäkring och backar upp om nåt skulle hända. Det sker inte med kinesiska egna produkter. Dessutom så kostar tolerans, och där kan man liksom aldrig lita på de kinesiska märkena.

Jag har en del kopior från kina (kina har ju väldigt länge haft en etablerad kopieringsmarknad riktad mot väst), och det är aldrig samma känsla av kvalitet. Jämför rolleiflex vs seagull (kameror), hero vs parker (reservoarpennor) etc etc. Det blir liksom aldrig riktigt samma sak. Däremot så kan kinamärkena vara väldigt prisvärda, men man får liksom jämföra dem på en annan skala.
 
Ett kök är ju ingen raketvetenskap även o V1or och pulskök har mycket gemensamt.
Även om du är skrotsamlare så skulle jag i ditt fall satsa på ett fungerande Coleman. Av flera skäl som nämnts ovan.
Mitt Coleman försvann vid någon flytt.
Loppisar och marknader brukar vara fyndställena.
Att alltid ha med sig 25 20or för fynd är ingen dum ide.
go tur

Jag kan givetvis inordna mig och efter C Linds avstämning dra tillbaka min anmälan.
 
Fast märkena står ju kvalitetssäkring och backar upp om nåt skulle hända. Det sker inte med kinesiska egna produkter. Dessutom så kostar tolerans, och där kan man liksom aldrig lita på de kinesiska märkena.

Sant. Men i detta fall så verkar som sagt BRS i alla fall vara ett riktigt märke, för vad det nu är värt. De har en hemsida, verkar agera som sponsorer på evenemang, delta vid mässor och som sagt sälja föregångaren till Coleman-varianten (BRS-12A) till Dutch Army. En viss kvalitetssäkring bör ju därför finnas. Men det har man ju mindre nytta av då deras internationella försäljning sker genom eBay och liknande och supporten verkar ske genom dåliga översättningar.

Jag har en del kopior från kina (kina har ju väldigt länge haft en etablerad kopieringsmarknad riktad mot väst), och det är aldrig samma känsla av kvalitet. Jämför rolleiflex vs seagull (kameror), hero vs parker (reservoarpennor) etc etc. Det blir liksom aldrig riktigt samma sak. Däremot så kan kinamärkena vara väldigt prisvärda, men man får liksom jämföra dem på en annan skala.

Samma här. Handlar en hel del allt möjligt från Kina och det generella är väl som du säger sämre kvalité. Men det finns ju bättre och sämre kopior också. För vissa saker spelar ju kvalitén mindre roll. Vad gäller dessa typer av produkter så behöver de ändå hålla viss kvalité för att man inte ska bränna ihjäl sig själv, men samtidigt så är det något som andra märken, oavsett om de är från Kina eller ej, kan replikera.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​

Även om du är skrotsamlare så skulle jag i ditt fall satsa på ett fungerande Coleman. Av flera skäl som nämnts ovan.

Det är precis vad jag gör. De dyker upp mellan lite nu och då på eBay, framförallt från USA. Midnre sällan i Europa dock. Men tids nog.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​

Har för mig att det i tidigare trådar fanns folk som köpt dessa föregångare. Vad hände sen och vad säger ni om de ovan nämnda förändringarna i förhållande till tillförlitlighet och pris? Om nu någon av dessa läser detta, dvs.
 
Sant. Men i detta fall så verkar som sagt BRS i alla fall vara ett riktigt märke, för vad det nu är värt. De har en hemsida, verkar agera som sponsorer på evenemang, delta vid mässor och som sagt sälja föregångaren till Coleman-varianten (BRS-12A) till Dutch Army. En viss kvalitetssäkring bör ju därför finnas. Men det har man ju mindre nytta av då deras internationella försäljning sker genom eBay och liknande och supporten verkar ske genom dåliga översättningar.



Samma här. Handlar en hel del allt möjligt från Kina och det generella är väl som du säger sämre kvalité. Men det finns ju bättre och sämre kopior också. För vissa saker spelar ju kvalitén mindre roll. Vad gäller dessa typer av produkter så behöver de ändå hålla viss kvalité för att man inte ska bränna ihjäl sig själv, men samtidigt så är det något som andra märken, oavsett om de är från Kina eller ej, kan replikera.

Obs: Dutch army översätts till nederländska armén. Och det är ingen som helst kvalitetsgaranti då de styrs av upphandlingar. Dvs lägsta anbud vinner.

Jag kan inte hitta BRS egna hemsida, bara länkar till dx, amazon och diverse forum.

Ska jag vara helt ärlig kommer jag aldrig köpa BRS, så jag kan inte tillföra så mycket mer i denna tråden. Jag kommer köpa coleman mest av nostalgiska skäl, och då är det det rätta märket som gäller. Mitt colemankök hade fyrkantiga kärl som passade perfekt runt köket. Sånna vill jag hitta igen!
 
Jag har hört av köksentusiast från Kina att brs (Bulin) är den minst ansedda av de inhemska märkena. Fire maple den högst ansedda.

Jag kan inte svara för den nya generationen kök som du pratar om men de tidigare rapporter som jag sett talar om ganska allvarliga brister i material osv. Allt från pumpcylindrar som lossnar pga lim som lösts upp av bränslet, med bränslegejser från flaskan som följd, till slangar och o-ringar som blir porösa och svampiga. Colemanvarianten saknar tydligen säkerhetsstängningen i backventilen med påföljd att bränsle kan tryckas ut genom pumpröret...

Jag skulle aldrig lita på att de skärpt till sig tillräckligt vid tillverkningen av just mitt kök, utan skulle vara tvungen att göra full översyn och rep på det för att våga lita på det. Och måste man gå så långt kan man ju lika väl jaga reda på ett klassiskt kök beggat och serva det.
 
Obs: Dutch army översätts till nederländska armén. Och det är ingen som helst kvalitetsgaranti då de styrs av upphandlingar. Dvs lägsta anbud vinner.
Okej, tack. Men du förstod ju vad det betydde i alla fall. Att de beställt den är i sig ingen kvalitétsgaranti, men att de har åtminstone en förmodat professionell kund i Europa betyder i alla fall att tillverkaren har en viss kapacitet. Beroende på hur stor ordern verkligen är förstås. Vad gäller upphandlingar så beror ju den helt på vilka kravspecifikationer kunden har. Hade det bara varit priset så hade de väl valt ännu billigare kopiorna av kopian.

Jag kan inte hitta BRS egna hemsida, bara länkar till dx, amazon och diverse forum.
Finns bara på Kinesiska:
http://www.futailong.com/
eller..
http://www.brs.net.cn/
Det finns viss översättning på sidan, annars kan du låta Google översätta sidan om du googlar på det istället.



Jag har hört av köksentusiast från Kina att brs (Bulin) är den minst ansedda av de inhemska märkena. Fire maple den högst ansedda.

Jag kan inte svara för den nya generationen kök som du pratar om men de tidigare rapporter som jag sett talar om ganska allvarliga brister i material osv. Allt från pumpcylindrar som lossnar pga lim som lösts upp av bränslet, med bränslegejser från flaskan som följd, till slangar och o-ringar som blir porösa och svampiga. Colemanvarianten saknar tydligen säkerhetsstängningen i backventilen med påföljd att bränsle kan tryckas ut genom pumpröret...

Jag skulle aldrig lita på att de skärpt till sig tillräckligt vid tillverkningen av just mitt kök, utan skulle vara tvungen att göra full översyn och rep på det för att våga lita på det. Och måste man gå så långt kan man ju lika väl jaga reda på ett klassiskt kök beggat och serva det.

Har för mig att Fire Maple är Japanskt, men är inte säker? Hursom, tack för ett tekniskt intressant svar. Det vore intressant att se om problemen kvarstår med den nya pumpen eller ej. De är ju nu dyrare än Fire Maples versioner, så något materialskifte bör ju ha skett. Men det skulle väl som du säger krävas en grundlig genomgång för att fastställe det. Och ingen verkar ju ändå ha dessa versioner än så länge.

Vilka mer ansedda märken nämner den kinesiska köksentusiasten? Så jag kan fortsätta mitt informationssökande.
 
...just nu hade förstås valet varit enkelt. Ser att en Coleman Feather bara kostar några kronor mer från Tyska Amazon inklusive frakt om BRS-29 fastnar i tullen. 785.53 SEK. Eller 730.08 SEK från Spanska Amazon inkl. frakt.
 
Jag köpte förra året ett liknande som "BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) "

Det går att köra på både flytande bränsle och gas.

Det tog mig ca 8-9 minuter att koka upp 8 dl vatten på gas, fruktansvärt oeffektivt.
Sedan provade jag på miljöbensin, det tog endast tre minuter att få kokande vatten. Men redan tredje gången jag provade det så började det läcka.
Så nu liger det i en kartong på förådet, och jag införskaffade trangias gasbrännare, och är sedan dess mycket nöjd.

Enligt mig ett riktigt skitkök, och jag vill varna folk från att köpa det.
 
Det er åpenbart noe ulik kavalitet, og dårligere funksjon på kopiene enn orginalene.

Di første Japanske bilene husker jeg som dårlige kopier, de ble fort bedre, og etter 40 år så har ingen kvalitet som Toyota. (Jeg har ikke Toyota)

Vi får håpe at Kinerserene kommer etter. Vi ser på disse siste modellene at det er lettere å få ut rense tråden, som jo er en typisk MSR ide. Innebygget rensenål er nok foreløpig noe vi kan drømme om.

Ellers har jo BRS 29 sikkerhetsventil, det er jo ingen dum ide.

BRS 28 ser mer ut som en Coleman 550B (Se Review) http://tinyurl.com/ngdfpvf
men funker best på full styrke, og mangler colemans stengeventil på pumpa.

dsk
 
Gammal tråd men nytt svar?

Hej, alla i den här tråden!

Jag äger själv - sedan en rätt bra tid - ett BRS12 (jag tror att det är en sen modell - för generatorn på min ser lite annorlunda ut och den har backventil i pumpen.) fast mitt är sålt - i Sverige - av "Röda Stjärnan" under namnet "MilTec M/95".

Jag äger också ett Coleman 442 Feather (dual fuel - "peak 1") och tycker bägge köken är fantastiskt bra.

Fördelarna (ja FÖRDELARNA!) med BRS12 mot Coleman är:
1) att det i Sverige är lättare att få reservdelar som pumplädret (av gummi), packningar och o-ringar (som har samma mått som MSRs, by the way) och brännarplatta/flamspridare än till Coleman.
2) pumpen är lättare att manövrera - och underhålla.
3) Rens-wire i generatorn (som på t.ex. MSRs kök) är lätt att komma åt och kräver inga specialverktyg - vilket gör att det är oerhört lätt att göra rent där - utan att behöva plocka isär köket, eller demontera generatorn.
4) Jag inser att det är en smaksak - men jag gillar "klock-brännare" bättre än "hattbrännare" då jag tycker att de är lättare att se "vad som händer" när köket brinner.

Fördelarna med Coleman är egentligen bara flamhanteringen med en spak - vilket medger lite bättre kontroll än den lilla ratt-flärpen som sitter på ventilen på BRS12, och att förvärmningsproceduren är lättare.

Jag vet inte om Coleman 442 finns att få tag på längre, annat än på begagnat-marknaden - men det köket är ju lättservat och kräver ett minimum av underhåll. MEN - i Sverige verkar man inte kunna få tag på några service-kit? Köket var dessutom - vad jag minns det - rätt dyrt jämfört med Europeiska kök.

BRS12 kostar ungefär hälften av vad andra likvärdiga europeiska kök kostar. Det hostar ur sig 2kW i uteffekt - vilket möjligen kan tyckas vara lite klent för ett kök som kör på alkylatbensin - men som sagt - det är lätt att få tag på reservdelar till det - och det är lättservat.

Mina "pet peeves" kring BRS12 är att serviceverktyget man får med inte är något vidare. Rensnålen har inte brutits - men _ramlat_ur_hållaren_ på serviceverktyget. När det gjorde det var jag tacksam för att jag skruvat ur munstycket och rengjorde det separat och inte bara kratsade i hålet på munstycket ute i fält - det hade gett dålig stämning.

All in all tycker jag köket är prisvärt. Jag har använt mitt kanske 100 måltider (om kaffe räknas som en måltid - annars kanske 50) under det senaste året och gjort allt möjligt på det, och jag tycker det har funkat utmärkt. Bränsleåtgången är något lägre än hos coleman - och det antar jag har med brännarens konstruktion att göra. Effekten är också ungefär 500w sämre enligt vad som står på kartongerna.

Hur BRS8 håller sig i jämförelse har jag ingen åsikt om. Jag äger inget och har inte använt det - men BRS12 tycker jag _faktiskt_ är ett av mina bästa kök, inte minst vintertid.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...