Hur är Itab Outdoor idag 2016, Kvalitét och Pris?

Hej

Jag troligen åka till butiken på Onsdag för att kolla om deras kläder är så bra och prisvärda som jag uppfattar dom på bilder på deras websida, vad anser ni som handlat därifrån det senaste året ungefär?

Hittade en recension här som var kanske ett år gammal som gav dom hyfsat omdöme men att dom försämrats.

4 av 5 gav dom mycket dåligt omdöme på prisjakten.

Jag gillar verkligen kvalitét och bra funktion, men kan jag köpa ett par "vildmarks" brallor för 2-400kr och dom är motsvarande ett par för 12-1500kr så är ju det enorm skillnad, osv.

Själv är jag en riktig nybörjare på skogsliv men har dåligt tålamod med saker som inte funkar.

Några åsikter innan jag åker dit och bränner pengar? :)
 
Hej

Jag troligen åka till butiken på Onsdag för att kolla om deras kläder är så bra och prisvärda som jag uppfattar dom på bilder på deras websida, vad anser ni som handlat därifrån det senaste året ungefär?

Hittade en recension här som var kanske ett år gammal som gav dom hyfsat omdöme men att dom försämrats.

4 av 5 gav dom mycket dåligt omdöme på prisjakten.

Jag gillar verkligen kvalitét och bra funktion, men kan jag köpa ett par "vildmarks" brallor för 2-400kr och dom är motsvarande ett par för 12-1500kr så är ju det enorm skillnad, osv.

Själv är jag en riktig nybörjare på skogsliv men har dåligt tålamod med saker som inte funkar.

Några åsikter innan jag åker dit och bränner pengar? :)


Har köpt rätt mkt kläder genom åren från itab då jag bor några km från butiken..
Har inte upplevt att dom är sämre än andra kläder som är 2ggr så dyra.. Har skaljackor av lite dyrare märken som kostar 2500-3000kr o har inte märkt nå skillnad på funktion o komfort..

Vet iofs hur folk använder sina kläder..finns säkert folk som kryper runt bland kottar o barr så de går hål i kläderna.. Har lärt mig gå strax innan jag va 2år o gjort dä sen dess..
Finns säkert galonisar/sparkbyxor av vuxenmodell el så får någon vid behov tipsa Fjällräven el Lundhags att ta fram sparkbyxor med förstärkta knän..
 
Det är oftast klokt att ha klämt och vridit på flera artiklar av den sort man söker. Ju mer man vet om varan ju klokare utseendeval kan man göra.

Avseende kvalitet så har ju flera fabrikat emellanåt haft problem med någon produkt eller utförandet av arbetet.

Det finns i mina ögon inga bara bra och heller inte några bara dåliga märken.

Mycket av de som säljs av Idefixo är tillverkat för T&P som är en stor gedigen kedja men inte i högprissegmentet. Det jag handlat av deras produkter har med råge uppfyllt mina krav.

Speciella friluftsbyxor har jag övergivit sedan länge då jag vill kunna gå in i civilisationen och proviantera utan att avvika alltför mycket. Dessutom tycker jag att det är skönt att släppa in luft nertill i byxorna.

Smaken är som baken och inget kan direkt överföras från en individ till en annan.

Men ha inte för brotom att skaffa en komplett friluftsutrustning. Du har säkert en hel del hemma i garderoben som duger, det viktigaste är att gå ut och börja ha kul.

go tur.
 
Nu är det ett par år sen jag köpte på itab men de TPX byxor jag köpte då höll ca ett-två år i yrkesmässig användning de håller inte kvaliten för ett 1500kr par men jag har inte heller betalat för det heller. Mitt vinterställ för allroundbruk(5år) är jag mycket nöjd med det håller för bl.a. arbete, skidåkning och uteliv, samma den vindtäta snödräkten.
 
Har handlat en del genom åren, och det har blivit en förändring det senaste året. Det är enkelt att handla och byta om man inte är nöjd, liksom tidigare. Däremot tycker jag att informationen är sämre i katalogen, och att inriktningen har gått ifrån deras tidigare TP-X sortiment, t.ex.. Det tycker jag personligen är synd, men deras kläder är helt okey och kan rekommenderas.
 
Vissa av deras kläder är mkt prisvärda och bra.

Har handlat av dem ca 10 ggr sista decenniet. De har ökat utbudet under den tiden.

Vissa modeller jag gillar har tyvärr utgått men jag kommer att återkomma som kund.

Thure
 
Vad bra med lite svar och input, det uppskattas!
Kommer som sagt åka dit i morgon och klämma och känna, skulle tro att det blir lite inköp, men oavsett vad så kommer ju inte svaret på frågan för än över tid.

Tack för hjälpen!
 
Mycket av de som säljs av Idefixo är tillverkat för T&P som är en stor gedigen kedja men inte i högprissegmentet. Det jag handlat av deras produkter har med råge uppfyllt mina krav.

Säker på det? På itabs hemsida skriver de följande:

T&P är vårt eget varumärke. Det är under detta namn vi gör egen design och tillverkning av fritidskläder inom ett flertal områden, däribland kläder för outdoor, jakt, vintersport och arbete. Tack vare att vi tillverkar egna kläder kan vi sälja direkt till dig som kund, utan några mellanhänder. Kolla igenom vårt sortiment av T&P kläder nedan.
 
Säker på det? På itabs hemsida skriver de följande:

T&P är vårt eget varumärke. Det är under detta namn vi gör egen design och tillverkning av fritidskläder inom ett flertal områden, däribland kläder för outdoor, jakt, vintersport och arbete. Tack vare att vi tillverkar egna kläder kan vi sälja direkt till dig som kund, utan några mellanhänder. Kolla igenom vårt sortiment av T&P kläder nedan.

En del kläder som säljs som T&P återfinns hos t ex XXL under annat namn.
 
Tack för noteringen Erik3. Det hade jag inte sett.

Men att ett märke i andra länder säljs under annat märke har jag lagt märke till.
 
Det är ganska vanligt när det gäller EVM (egna varumärken). ICA-pastan kan vara tillverkad i samma fabrik som Brailla-pastan, typ. I det här fallet är det väl någon fabrik i Kina som tillverkar byxor också säljs de som både T&P och...är det McKenzie som XXL kallar sina? I så fall är det bara etiketten som skiljer.

I andra fall tas special-modeller fram för ngt visst varumärke och då skrivs nog kontrakten så, att tillverkaren inte får sälja dem till någon annan.

Egen tillverkning är det färre som har, men det förekommer det med. Så är det väl med Alpkit, till exempel, som designar sin grejer själv och dessutom städslar tillverkare i Kina (tror att de dessutom har en del tillverkning i UK).

Och alla tre varianterna kan mycket väl rymmas under samma varumärke.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...