Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte?

Ja lite som rubriken. Jag tänkte köpa ett par nya skidbyxor och undrar över vad dom gamla rävarna tänker. Jag tänkte mig ett par skalsbyxor (texmex eller annat) att åka med, topptur på fjället men även i pisten.

Frågan är:
Räcker det med dragkedja längs med låret som ventilation på toppturen eller är det stor fördel med dragkedja längs med hela benet? (En del byxor har dragkedja i grenen också, vad tänker ni om det?)

Det gör säkert stor skillnad vilken kropp man har etc men berätta gärna vad ni har för byxor och hur det fungerar för er.
 
Med eller utan hängslen, byxhöjd

Jag är tjej och när det gäller höga hängselbyxor, då är det skönt med smart konstruktion så man kan gå på toa utan att plocka av sig en massa kläder på överkroppen. Brukar ofta vara genom att det är hellånga blixtlås i sidorna, och att hängslena fäster in smart. Vet inte hur viktigt det är för killar och toabesök, eller just för dig!
 
Ska du topptura kan det vara skönt att ta av brallorna då svetten lcakar uppför utan att ta av pjäxor och skidor - det funkar ju om du har delbara helllånga blixtlås längs båda benen. Jagar du gram väger blixtlås onödigt mycket men jag skulle rekomendera det - även skönt att kunna ventilera rejält utan att ta av brallorna. Inget membranmatrial ventilerar lika bra som en öppen blixtlås....

/Patrik, med hellånga blixtlås i senaste två paren skalbyxor
 
Är man kille, kan göra nummer ett ståendes via gylfen, är 4/5 långa blixtlås bättre än hellånga på rejäla skalbyxor för fjällbruk.
Ex http://elevenate.com/product/mens-bec-de-rosses-pant-15/
Då slutar blixtlåsen just under höftkulan, man slipper ett hårt blixtlås som ligger under höftbältet på ryggsäcken, selen.

För 25 år sedan var det som ovan beskrivs, standard med hellånga blixtlås på de rejäla skalbyxorna man har på sig hela skiddagen/ bara undantagsvis tar av sig. Den mer utvecklade lösningen med blixtlås som går nästan hela vägen upp tycker jag är klart bättre.

Nackdelen ar att man måste ta av sig skidorna är byxor ska av och på, men fördelarna överväger.

Dragkedja i grenen tycker jag är ruskigt obekvämt, men kanske är motiverat för tjejer som klättrar, vill gå på toa utan att använda pip, och måste ha selen på? I övrigt inget att rekommendera. Stort slitage på dragkedjan.

När det gäller tunna vindbyxor, tunna midjebyxor i Gore-Tex, som man har som förstärkning ovanpå ett par softshell, kan det vara motiverat med hellång dragkedja. Då klär man sig på ett annat sätt, byxorna åker av och på berodde på aktivitetsgrad/ väder. Tänk regnbyxor. Men även där föredrar jag 4/5 dragkedja.
 
Föredrar helt klart hellånga dragkedjor på topptursbrallor, men blir också lätt förbannat varm uppför så det är garanterat en smaksak, men jag gillar helt klart att kunna ta av och på brallorna utan att ta av skidor/pjäxor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...