hundras...håller på att fundera mig halvt galen

har funderat och kollat....

de fyra toppkandidaterna än så länge efter att ha läst runt och funderat (och som mycket väl kan komma att ändras) är:

*beauceron

*samojed

*curly eller chesapeake bay retriever

*storpudel

Har insett att jag kanske få ta chansen med en mer familjehunds hund, som kanske inte drar.....om min livsstil (just nu) inte passar den sortens hund.........

så funderandet fortsätter.......får se om någon av dessa passar tillslut.....
 
Jag är lite i samma situation som TS, och har funderat en del på schäfer. Jag är förvånad att bara en har kommenterat den hundrasen. Den är ju känd för att vara allround.

Problemet med Schäfer och många andra raser är höft, armbåge, rygg, länd-problemen och vill man dra med hunden så gäller det att hitta en frisk.
Men en frisk schäfer är en jäkligt bra hund.
 
Har du...

...kollat på Riesenschnauzer? En arbetsvillig hund som kan det mesta. Tålig när man är ute, både vinter och sommar, drag på vintern, klövja på sommaren, spår och annat är inga problem.
Har haft två tidigare och trevligare kompisar får man leta efter. Oavsett vad man skall göra, bluesefestival, uteservering, svampplockning eller vinterfjäll, de ställer upp.
Hade jag inte jagat så vore valet för mig väldigt enkelt.
 
Retriever är inte dumt sett till det du efterfrågar. Jag har en golden som är med på allt, vinter som sommar. Fryser väldigt sällan, bär gärna klövje och iaf min går hyggligt att dra med. Viktigt att hitta en frisk linje då höfter och armbågar kan strula med lite otur. Arbetsvillig, dock har jag ett exemplar som gärna drar efter vilt och det drabbar lösspringandet en del.

Avlade för att vara tålmodiga och är nästan läskigt sociala. Lite pälsvård men det mesta sköter sig själv förvånansvärt bra, någon mer grundlig dusch då och då, mer behövs inte. God aptit och lätt att arbeta med. Spårar en del med min och att få fart i spåret är inga problem, snarare tvärtom. Tar villigt plats i bil, tält, snöhög eller lerigt dike och gör det med ett leende.
 
Inget rasråd

Tänker inte komma med något rasråd. Har goda erfarenheter av många raser... Vill bara påminna om att man ofta inte behöver vara så rädd för "mental stimulans" som många är. I en barnfamilj har man stor nytta av en hund som ställer skor i skoställ, hämtar post, sorterar tvätten (får gärna också hämta i tonåringarnas rum), talar om när vattnet på spisen kokar o.s. v. Allt detta är mental stimulering! Själv skulle jag, med barn i dina åldrar leta efter en 1-2 år gammal omplaceringshund. De är ofta inga dåliga hundar, utan hundar som hamnat på fel plats - på rätt plats blommar de!
 
Tänker inte komma med något rasråd. Har goda erfarenheter av många raser... Vill bara påminna om att man ofta inte behöver vara så rädd för "mental stimulans" som många är. I en barnfamilj har man stor nytta av en hund som ställer skor i skoställ, hämtar post, sorterar tvätten (får gärna också hämta i tonåringarnas rum), talar om när vattnet på spisen kokar o.s. v. Allt detta är mental stimulering! Själv skulle jag, med barn i dina åldrar leta efter en 1-2 år gammal omplaceringshund. De är ofta inga dåliga hundar, utan hundar som hamnat på fel plats - på rätt plats blommar de!

Du har helt rätt i att omplaceringar ofta kan bli mycket bra.......min nuvarande blandras är en omplacering, och han är det finaste hund jag haft.........vi har faktiskt funderat över att ta ännu en omplacering, men vi ville utforska detta kring olika raser först............men det kanske blir ännu en omplacering tillslut iallafall.........vi vill bara ha rätt hund för oss........vi tycker inte att det spelar roll om den rätta hunden är blandras eller rasren.
 
Kan du utveckla lite? Menar du verkligen att det inte finns någon hundras som är nöjd med 1,5-2 h promenad om dagen +dragträning 2-3 ggr/vecka? (Nu kanske jag tog i i underkant med den dagliga motionen, men hellre det än tvärtom.....de flesta hundar brukar ju kunna anpassa sig till MER motion.......)

Jag tolkade inte motionsnivå till 3 gånger i veckan, utan tänkte att motionsnivå är runt 1 gång i veckan max 6-7 km (vilket är ett maximum i mitt huvud för en hund som promenerar 1.5 h i skogen varje dag). 1.5 h om dagen och en "långrunda" i veckan tycker jag är ganska lite för en hund oavsett om det är en chihuahua eller en schäfer. Men om det är vilodagar som innebär 1.5 timmar promenad så är det väl rimligt, såna dagar har nästan alla hundar några gånger per månad.
 
håller inte med.

Jag tolkade inte motionsnivå till 3 gånger i veckan, utan tänkte att motionsnivå är runt 1 gång i veckan max 6-7 km (vilket är ett maximum i mitt huvud för en hund som promenerar 1.5 h i skogen varje dag). 1.5 h om dagen och en "långrunda" i veckan tycker jag är ganska lite för en hund oavsett om det är en chihuahua eller en schäfer. Men om det är vilodagar som innebär 1.5 timmar promenad så är det väl rimligt, såna dagar har nästan alla hundar några gånger per månad.

Jag håller faktiskt inte med dig här. För en brukshund som behöver arbeta, kan jag förstå om man anser det vara i underkant.......men inte för "sällskapsraserna". Där går våra åsikter definitivt isär.
 
De jyckar jag har stämmer nog inte alls in på dina önskemål,men cavalier king charles är en fin kompis som kan gå med på turer i skog och fjäll och när jag springer,kan var med i kajak,väldigt ofrusen i låga (typ -20.30C)temperaturer nån timme i sänder.Springer bredvid när jag åker skidor och kan sitta fast i tolklinan vid behov och drar dessutom lite väl mycket ibland.Lättsamt och förnöjsam när inget händer också.
Den andre,en vorsteh på snar 11 år har varit en superb snabb stark dragare men håller nu bäst för ca 10km,så där finns ej längre utrymmet för ens en redig dagstur på skidor.Behöver kläder när det är kallt,ingen jag skulle vilja tälta med.Lugn inomhus,äter mycket,stressar upp sej väldigt när det är nån aktivitet på gång.
Båda djur mår gott av en timme i skogen i sin egen valda takt.
Springer spaniel kanske kunde vara att alternativ om inte en liten husky passar.
 
Har riesen och jaktcocker

Jag kör drag med mina riesens och en jaktcocker, fungerar utmärkt! Och jag tror att riesen skulle passa bra för det du har att erbjuda!

Ang detta med mentalstimulans. Jag tränar och tävlar i drag med mina hundar och de får faktiskt ingen annan mentalstimulans än drag och ett "vanligt" liv. Visst spårar vi någon gång ibland ,och nåt uppletande men det är inget vi gör regelbundet. Min 6-årig riesen kanske gick 2 spår under hela förra året och gjorde kanske 5 uppletande, men han äter varken upp huset eller grannarna :)

Mina drag/fystränas lite olika beroende på om det är tävlingsäsong eller inte men säg iallefall 2-5 dagar i veckan. De dagar som de inte tränar så får de oftast runt 1 h lösspring i skogen + koppelrastningar i byn, nån gång i veckan blir det en längre tur på ett par timmar om vi är inne i en period med lite träning. En bra hund ska kunna ta det lugnt mellan träningarna/aktiviteterna.
 
Beagle!

Skulle helt klart rekommendera beagle. Vår beagletös stämmer in på många av dina kriterier. Hon är frisk, stark, älskar promenader och har varit på fjället med oss otaliga gånger. Att dra när man åker skidor är bland det bästa hon vet.
Stabil familjehund, lämplig storlek när man ska åka bil och lättlärd är andra fördelar.
Vi jagar med vår hund men det är ändå en rätt begränsad tid på året som man kan ägna sig åt jakten. Annars blir det såna aktiviteter som ni beskriver att ni vill kunna göra.
Och den korta pälsen har inte varit något problem. Vi bor i norrland och använder bara i undantagsfall täcke på henne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johansson90 Hundras(er)-erfarenheter? Hundsport 16
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...