Hundsport Drag, Fjäll, Räddning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-28, 14:57
niklaz niklaz är inte uppkopplad

Jag tycker att vi sköter oss och att hunden tar någon lämmel då och då är inte konstigt eller något jag ser allvarligt på. Att kalla lämmel för vilt tycker jag är lite komiskt faktiskt. Det du kallar anarki kallar jag sunt bondförnuft. Bedömer jag risken för att hunden ska gå efter ren eller annat som obefintlig så kan jag släppa hunden, och har då lagen med mig. Det står på dagkorten för ripjakt vad som gäller med hund och ren och vi följer det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Paddington Visa inlägg
Finns ju folk i den här tråden som erkännt att de inte ens med hunden i koppel kan hindra den från att ta Lämmel. Det är att driva vilt och dessutom så tror jag det är förbjudet av djurskyddskäl att låta hundar stå för avlivandet av vilt. Där kan jag ha fel?

Normala och pli.
Jag utgår ifrån att alla människor jag möter med lös hund är normala. Tror också att de själva anser sig ha pli på sin hund. Men som jag har gett uttryck för så är utrymmet minimalt för att låta hunden gå okopplad. Beteendet är väldigt svenskt, att göra fel när man vet att man kan komma undan med det. Ögontjäneri eller som jag kallar det hobbyanarkism.

Senast redigerad av niklaz den 2012-07-28 klockan 15:06 Anledning: iPad felstavade åt mig
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 15:02
millgard millgard är inte uppkopplad

Koppel eller "som om den vore kopplad", dvs i princip fot och med beredskap att ta fast den om impulsen kommer.

Återigen, det handlar inte om hundrädda människor utan om det sunda förnuft som säger att människan inte är det enda djur som har rätt till fred i naturen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 15:08

Kan du länka till lagtext angående det där med att gå fot tack. Tror att du övertolkar tills jag får se annat.

Citat:
Ursprungligen postat av millgard Visa inlägg
Koppel eller "som om den vore kopplad", dvs i princip fot och med beredskap att ta fast den om impulsen kommer.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 17:17
avslutat medlemskap 131216 avslutat medlemskap 131216 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av niklaz Visa inlägg
Jag tycker att vi sköter oss och att hunden tar någon lämmel då och då är inte konstigt eller något jag ser allvarligt på. Att kalla lämmel för vilt tycker jag är lite komiskt faktiskt. Det du kallar anarki kallar jag sunt bondförnuft. Bedömer jag risken för att hunden ska gå efter ren eller annat som obefintlig så kan jag släppa hunden, och har då lagen med mig. Det står på dagkorten för ripjakt vad som gäller med hund och ren och vi följer det.
Som jag sa, så avstår jag från att tycka och tänka. Lämmel är vilt, finns ingen annan definition.
Sunt bondförnuft att själv välja vilka lagar man skall följa???
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 17:22
avslutat medlemskap 131216 avslutat medlemskap 131216 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av niklaz Visa inlägg
Kan du länka till lagtext angående det där med att gå fot tack. Tror att du övertolkar tills jag får se annat.
Det var just det som jag har kopierat in i mitt inlägg nr 18 (inget annat) som svar från Sv. Jägarförbundet. Där står även mailadressen till han som svarat.
Lagtexten, läs §16. Nu står det inte i klartext i lagtexten att hunden skall gå fot utan det gäller att förstå innebörden av "tillsyn så att de hindras".
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 19:27
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Som jag sa, så avstår jag från att tycka och tänka. Lämmel är vilt, finns ingen annan definition.
Den hund som har möjlighet att ta lämmlar, tar naturligtvis också allt annat mindre vilt den kommer åt, vare sig det är en vanlig förekommande art eller t o m en rödlistad art.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 21:15

Att ha sin hund lös inom 10-15 meter rankar jag som att gå eller cykla mot röd gubbe. Något jag gör dagligen, cykelpendlar till jobbet mitt i Sthlm. So sue me. Fast egentligen är det en definitionsfråga. Jag kan ropa fast vår hund för småvilt. Orkar inte dividera. Jag kör för fort ibland och det är nog mycket sämre för samhället än om min hund går läs och inte åstadkommer någon skada på varken djur eller natur.

Citat:
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 21:23

Jag har sett en mycket lydig Vorsteh springa ifatt och ta ett rådjur trots att ägaren hade extremt bra pli på den (hund utan pli i renområde = död hund) och försökte bryta. Men eftersom "hon aldrig behövde vara kopplad) så gick det som det gick.

Det är noga räknat ingen diskussionsfråga. Hund skall hållas under sådan uppsikt att den hindras att dra iväg (lika med kopplad, åtminstone gällande de flesta hundar, en papillon kanske man kan hålla koll på ändå).
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 21:47

Hur mycket ni än vill det så är det sållan absolut kopplingstvång utan upp till ägaren. Vilket jag som liberal tycker är bra. Vi har nog med lagar och förbud som det är. Det där med död hund inom renområde är nog mer sista utvägen. Har aldrig hört att det hänt även om det kanske har gjort det. Har ändå träffat hyfsat många hungägare på fågelhundskurser senaste åren.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 23:01

Vi bara upplyser dig om vad som gäller, det är upp till dig att ta in det.

Sov gott.
Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 00:11

Jag tycker att några försöker hävda fot och absolut kopplingstvång utan att så är fallet. Det är det jag vänder mig emot. Som ripjägare är jag väldigt mån om att fåglarna får vara ifred fram till 25:e augusti så ni behöver inte vara oroliga. Ingen av alla hundar jag jagat med har gått efter ren någonsin.
Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 02:04
Patrik_L Patrik_L är inte uppkopplad

Hur hindrar (Lag (2007:1150 16§) om tillsyn över hundar och katter) man hundar från att springa lösa i marker där det finns vilt på annat sätt än att ha dem kopplade? Hindra är ett starkt ord som kräver fullständig kontroll över rovdjuret i fråga.

För övrigt anser jag att hundar luktar illa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:22.

Logga in

Tips!