Hundsport Drag, Fjäll, Räddning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-06-12, 20:35
gundj gundj är inte uppkopplad

Nu har ju Klager redans spårat ur tråden så vi kan väl ta fakta.
Under perioden 1/3 - 20/8 skall hundar hållas under sådan kontroll att de förhindras störa och eller jaga vilt. Med betoning på ungar och djur som p g a vegitation mm har svårt att fly.
Det betyder att om din hund inte jagar eller strövar fritt utan din uppsyn och skulle kunna bryta mot ovanstående så får du ha hunden okopplad, men under kontroll.
Vår ena hund jagar inget och går aldrig mer än några meter från oss, kortare än t ex ett flexi-koppel och är därför aldrig kopplad.
Den andra är alltid kopplad p g a jaktintresse (igentligen vallning) och då är villkoren uppfyllda.
Men att låta hunden ströva omkring i naturen under denna period utan uppsikt är inte tillåtet och på många öar tilämpas striktare krav, t ex alltid koppel eller lina på.
Så kolla vad som gäller på den specifika platsen.
Beträffande kortison så sägs det att det lindrar svullnad som kan hindra fria luftvägar i övrigt gäller inte längre tankarna på att ge kortison direkt oavsett hur bettet tagit.
Viktigare är att ha numret till några jourveterinärer i telefonen.
Svara med citat
Gammal 2014-06-12, 21:02
fuchs fuchs är inte uppkopplad

Jo precis men av Kurt lärt det som det var en allmän grej att ingen hund fick vara lös på ngn ö.
Att ha pli på sin hund och ingen jagd osv är såklart en tolkningsfråga men självklart ska det inte händer ngt. Är jag på en större ö som t.ex Utö är det även en helt annan sak än en liten stenkulle på ngr kvm ute på havet. Men även på de mindre öar kan det finnas ormar - det som tråden handlade om fast grundfrågan har ju redan besvarats,
Svara med citat
Gammal 2014-06-13, 03:04
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fuchs Visa inlägg
För att? Är jag t.ex.på en 100kvm ö där jag kan överblicka hela ön kan väl min hund springa lös?
Men svaret är ju det samma , om du anser att du kan se ALLA djur på en 100 kvm stor ö, inklusive ormar och ruvande ejderhonor, eller fågelungar då har du ju kontroll och behöver ju inte oroa dig för att hunden skall bli ormbiten eller skada något annat djur.

Det är ju absurt när du påstår dig kunna se alla andra djur, men inte ormarna!
Svara med citat
Gammal 2014-06-13, 07:52
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KLAGER Visa inlägg
Men svaret är ju det samma , om du anser att du kan se ALLA djur på en 100 kvm stor ö, inklusive ormar och ruvande ejderhonor, eller fågelungar då har du ju kontroll och behöver ju inte oroa dig för att hunden skall bli ormbiten eller skada något annat djur.

Det är ju absurt när du påstår dig kunna se alla andra djur, men inte ormarna!
Det handlar ju jäkligt mycket om hur den aktuella hunden beter sig. En hund som håller sig i närheten och inte är och far i buskarna på jakt efter nåt att jaga kan man ha lös, men hunden kan ju fortfarande råka trampa på en orm, likväl som du kan råka trampa på en orm.
Svara med citat
Gammal 2014-06-13, 11:12
fuchs fuchs är inte uppkopplad

Okej du tänkte så, då är jag med. Ja det är det vad jag menade med "trist" att man behöver ha hunden i koppel när man annars egentligen inte skulle behöver den i vissa situationer. Jag hade nog inte insett förrän jag skaffade hunden hur "farligt" det är med ormar för en hund och det är självklart att jag hellre ha hunden i koppel än att få problem med ormar.
Svara med citat
Gammal 2014-06-13, 12:05
seobserver seobserver är inte uppkopplad

cool

Det är märkligt hur lagarna skall tolkas att gälla för andra men inte en själv, noteras.
Svara med citat
Gammal 2014-06-13, 14:01
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Förutom det generellt kravet att hundar under tiden 1/3 - 20/8 skall hållas under sådan kontroll att de förhindras störa och eller jaga vilt, så har olika länsstyrelser mera strikta direkt koppeltvång i större delen av Östersjöns skärgårdar, undantag endast för vissa större bebodda öar..

http://www.naturvardsverket.se ... r-i-naturen/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.