Hur använder ni GPSen egentligen?

Jag har paddlat med karta och kompass i ett antal år men börjar bli nyfiken på hur gpspaddlaren använder sin gps, använder man den parallellt med papperskarta eller har den tillräcklig information och överblick för att man ska vilja använda den enbart? Samt isåfall, hur ser ni på säkerheten om den släcker ner under en dimmig överfart? Och jag är lika intresserad av att höra hur folk resonerar som valt att inte använda gps.
 
Jag har paddlat med karta och kompass i ett antal år men börjar bli nyfiken på hur gpspaddlaren använder sin gps, använder man den parallellt med papperskarta eller har den tillräcklig information och överblick för att man ska vilja använda den enbart? Samt isåfall, hur ser ni på säkerheten om den släcker ner under en dimmig överfart? Och jag är lika intresserad av att höra hur folk resonerar som valt att inte använda gps.

Jag paddlar med GPS. Översikt har jag på papper (A4, Eniros sjökort). Har ofta ett spår som förslag (från mapsource, där jag planerat färden) som jag följer på ett ungefär. Tar sikte på verkliga mål, när jag har kollat kursen i GPS:en. Behöver då inte stirrglo på GPS:en. Har en GPS till som backup. Och är väldigt observant innanför 3metersgränsen där man inte kan lita på något (inte sjökort heller!). Man kan lägga en waypoint på ett mål och se när man kommer fram. Bra funktion. Kanske läge att lägga natthamn tidigare än planerat.

häls thomas
 
Jag kör parallellt med gps och karta som jag tycker uppfyller två olika funktioner. En gps visar var jag är, men kartan är överlägsen för att planera var jag ska. Framförallt pga den begränsande skärmstorleken på en gps. Däremot använder jag kompassen mindre och mindre när jag är ute, utan använder nästan bara gps-spåret som referens. Vid enstaka tillfällen (långa överfarter) har jag kört med waypoints och navigering mha gps, men oftast tycker jag det är bäst att bara ta ett riktmärke irl och köra mot det. Gps som har ett bra sjökort inlagt är helt underbart i riktigt småsprängd skärgård, t.ex. den vi har i S:t Anna, för att hålla koll på exakt på vilken sida av kobbarna man befinner sig. Noggranheten brukar vara mycket hög och stämma väl överens med verkligheten :)

mvh /Håkan
 
Jag använder gps-en mest som back-up och att hålla koll på farledernas begränsningar i trånga passager då jag knappast syns vare sig på radar eller visuellt i dålig sikt eller mörker. Sjökort används i väldigt liten omfattning (fotografiskt minne) utom i helt okända vatten då jag gärna vill ha en referens att utgå ifrån. Det jag skulle ha störst nytta av vore en liten radar bara för att ha koll på närområdet och andra fartyg, men nån passande har inte dykt upp än.
 
Köpte en gps för många år sedan. Gjorde en snygg hållare att spänna upp framför sittbrunnen. De gånger jag använt gps har jag satt in strategiska uddar och sund som waypoints att passera. Dock har jag frångått gpsen och kör numera nästan endast med karta o kompass.
Det har olika orsaker:

1: GPS äter batterier. Det är få tillfällen där gpsen verkligen spelar roll för att navigera rätt. Då behöver man knappast bränna batterier varje dag.

2: Min väg genom skärgården bestäms ofta på plats och kan ändras under dagen, beroende på väder och vind, ork, lust, ny information (på den ön finns ett rökeri med nyrökt sik) eller att man ser något intressant som man inte ser på kartan. Att planera in waypoints för det skulle ta för lång tid.

3: Ärligt talat tycker jag inte det är särskilt svårt att navigera att gpsen behövs. Det är kul med utmaningen att leta sig fram, att läsa landskap och tolka kartan. Paddlar man lite "vilse", fel väg runt någon ö eller genom ett annat sund, gör det oftast inte så mycket. Man upplever nya vyer och nya vägar.

Så numera är gpsen mest med som backup. Skulle något hända och jag behöver ta mig iland i dimma eller mörker kan jag ta fram den och köra på utan att kunna navigera synligt. Hittills aldrig varit nödvändigt, men bra som extra trygghet. Det som verkligen skulle kunna få mig att vilja använda gps igen vore en kartgps med touch screen. Att ta upp aktuell karta och bara rita in en rutt på skärmen för att sedan få ut en färdig riktning. Problemet skulle fortfarande bli #1 batterier.

Så köp du gärna en gps som leksak, men glöm inte papperskarta och kompass. De fungerar alltid.
 
1: GPS äter batterier. Det är få tillfällen där gpsen verkligen spelar roll för att navigera rätt. Då behöver man knappast bränna batterier varje dag.

Håller med om det mesta du säjer. Men SÅÅ farligt med batterier tycker jag inte att MIN GPS drar faktiskt. En Garmin GPSmap 76 CSx. Fick ut 34 timmars drift av 2 AA Energizer Lithium på veckofärd. Bytte då jag inte riktigt visste hur mycket MER som gick att krama ut. Jag hade klarat minst 5 timmar till. Det vet jag nu. En omgång batterier på 5 dygn, är det så farligt mycket?

Sen finns en fördel till för dom som paddlar nattetid, inbyggd belysning (men då drar det lite mer batteri!).
 
GPS med inbyggd karta

är användbart i mörker och dimma men är också trevlig som dokumentation av rutten efteråt.

Karta och kompass har jag alltid med hur som helst. Kompassen är IMHO den viktigaste detaljen av treenigheten; kompass, tryckt karta/sjökort och GPS.

Thure
 
Mycket intressant. Man använder i första hand gpsen för att hålla koll på var man är, överblicken får man via papperskartan. Mao så är det inte så viktigt med grafik och färgskärm, tolkar jag det rätt?
 
Jag skulle idag aldrig köpa en gps för karta/sjökort utan färgskärm. Du sparar några få hundralappar och kommer ångra dig under varje paddling.
 
Mycket intressant. Man använder i första hand gpsen för att hålla koll på var man är, överblicken får man via papperskartan. Mao så är det inte så viktigt med grafik och färgskärm, tolkar jag det rätt?

Jo jag har BlueChart sjökort i mina GPS:er, så grafik och färg känns viktiga för mig. Men GPSmap 76CSx och Etrex Legend HCx har små bildskärmar och då är det ännu viktigare att dom är tydliga. En Etrex Legend HCx kostar 1354kr inkl moms på Pixmania, det är ett bra pris för denna lilla kompetenta GPS som dessutom är vattentät (i ytvattnet i alla fall). Men sjökorten kostar extra.

Och du har rätt, GPS:en talar om var man är. Har du däremot lagt in ett planerat spår (och/eller waypoints) så ser du var du befinner dig i förhållande till dessa. Och även vart du ska. Precis som man tittar på ett sjökort vid frukosten och lägger upp dagens färdplan, kan du titta på din pappersöversikt och göra några markeringar i GPS:en. Sen behöver du inte pappersöversikten under färd.

GPS:en använder jag inte som leksak, och därför har jag en till som backup.
Men kompassen SKA vara med också, den är den viktigaste backupen.

I vatten med mycket smågrynnor och skär har jag skalan i GPS:en ställd på 30-50m och ser då tydligt var jag befinner mig i förhållande till dessa.
 
Mycket intressant. Man använder i första hand gpsen för att hålla koll på var man är, överblicken får man via papperskartan. Mao så är det inte så viktigt med grafik och färgskärm, tolkar jag det rätt?

Var man är, men också var man varit. Trackingfunktionen har inte nämnts i tråden, men jag tycker det är jättebra att i efterhand kunna se var spåret gick.

--- Mats ---
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...