Vargstammen

Läste precis artikeln om nya rovdjurspropositionen. vad annat kan man säga att man blir bestört över Jägarförbundet och svenska jakthundsföreningen idéer om hur den svenska vargstammen ska se ut. Svenska jakthundsföreningen vill skjuta av "så många vargar som är nödvändigt för att skydda jakthundarna" Undrar om de tänkt på att de då skjuter av urarten till sina egna djur.

Nej !! djuren etablerade sig först !! det är vi som ska anpassa oss efter deras behov och inte tvärtom, det är min inställning. Jägare från norr motiverar avskjutningen av vargstammen med att deras livskvalitet i form av jakt, blir förstörd. Det måste vara in absurdum att skjuta av en biotop för att i lugn och ro och för det höga nöjet skull skjuta av en egen utvald biotop.

Jägarna måste helt enkelt anpassa sin jakt och sin hundhållning till att leva i symbios med varg och andra rovdjursprimater, och inte försöka uppnå något förspännt jakt och naturideal, genom att rensa undan obehagliga element.

MVH Göran
 
Jag kan inte göra mer än att hålla med till 100%, jägarnas dubbelmoral i den här frågan är otrolig...

/Martin
 
Jag undrar om det är bara jägare som reagerar när deras
hundar blir dödade av varg. Jag skulle tro att alla hundägare skulle reagera på ungefär samma sätt.
BOS
 
Troligen reagerar alla hundägare med samma bestörtning oavsett om det rör sig om jägare eller ej. Dock måste man som hundägar inse intrånget man gör då man släpper sin hund i naturen. Jag har flera gånger sett lösspringande hundar jaga både harar och klövvilt, troligen rör det sig inte om jakt i de flesta fall. Vid två tillfällen har jag personligen fått arga hundar efter mig då jag varit ute i naturen. Är man som hundägare införstådd med riskerna att släppa sin hund (vargar, bilar, vådaskott för att nämna några) så får man stå sitt kast. Jag känner åtminstone 2 jägare som insett detta och accepterar att vår natur faktiskt inte består bara av söta, ofarliga köttförråd. Vargen har större rätt att finnas där än alla knähundar i världen.
 
varg i Sverige

Jeg foragter ærlig talt de jægere der står for denne dobbeltmoral. At der skulle være et problem med at varg spiser skødehunde lyder i mine øjne latterligt. Det sker da kun, hvis hunden dagligt får lov til at strejfe rundt i naturen, hvilket er forbudt!

Hilsen

Martin
 
Vargen har väl antagligen också större rätt än människan att finnas i skogen. Är det då dubbelmoral om man vill skjuta en varg som angriper en människa?
Jag vet att varg sällan angriper människor, men om vi byter ut vargen mot en björn, så är det inte så ovanligt.

BOS
 
Skjut då den varg som angriper en människa och inte i förebyggande syfte. Det finns större skäl att rensa bland sveriges hundar; nyligen kom en undersökning från SLU som pekade på de felavlade hundraser som man envist "arbetar" på genom medveten avel på utseende. Tragikomiskt är det att jag, beväpnad enbart med kamera i naturen, aldrig känt mig hotad av våra rovdjur. Det verkar vara en rädsla förunnat ett fåtal jägare med studsare.
 
Jag har heller aldrig känt mig hotad av djuren i skogen, men jag skulle inte tveka att skjuta en varg eller annat rovdjur som angrep min hund. Beträffande hundraser håller jag med om att det finns många raser som genom avel blivit fullständigt vanskapta. Detta gäller dock inte jakthundsraserna som vanligtvis är mycket sunda.
 
Svar till Bengt-Arne

Svar till Bengt-Arne

Självklart skulle man bli bestört om ens hund vart dödad av en varg. Men jag skulle bli lika bestört om min hund vart dödad i trafiken, av björn, järv, lo eller av någon annan rovdjursprimat eller oförutsedd händelse överlag. Det är därför hundägare under vissa tider i naturen, i tätbebyggt område, i naturreservat och i nationalparker, är skyldiga att hålla sina hundar kopplade.

Jag har själv två hundar och vet hur viktigt det är att detta efterlevs, inte alla älskar vargens tama variant på samma sätt som vi själva gör.

Jag är införstådd i att jägare ser det här som ett problem. De kan inte på ett sätt som tidigare släppa sina hundar på spår eller ståndjakt. JA, det är ett problem som de måste acceptera och rätta sin jakt efter.

MVH Göran
 
Svar 2 till Bengt-Arne

Rent informativt så är sagan om Rödluvan och vargen just bara en saga.

Det finns i Sverige inget kännt fall där varg har attackerat människa. Vargen är ett oerhört skyggt djur, som precis som de flesta vilda djur flyr långt innan vi ser dem. Självfallet så kan en varg bli "knäpp", precis som en älg eller en tamhund för den delen. Lyckligtvis så tar oftast naturen själv hand om det problemet. Det sjuka djuret stötas bort av andra flockar och individer, blir oförmöget att jaga och dör slutligen.

Skulle detta till trots en sådan varg bli ett hot mot människor, ska den naturligtvis skjutas bort, så gör man över hela världen.

MVH Göran
 
Ber om ursäkt Bengt-Olof.

Läste ditt namn fel i all hast, Bengt-Olof skall det vara, inte Bengt-Arne.

MVH Göran
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...