Gissa position

Inte Låptåvágge.
Under denna vandring gick vi i samtliga väderstreck men för närvarande rör vi oss mot etappmål där en global dignitär haft sin vila.
 
Vadar ni Sårjåsjåhkå? Har aldrig varit i dessa trakter men jag vet två "lägerfoton" med Dag Hammarsköld. Det ena från Sarvesvagge och där finns ingen gräns, men det andra är från Sårjåsjaure och konsul Perssons stuga.

Peter HP
 
Personen i fråga har övernattat på ett antal ställen i vår fjällvärld. Jag har kollat lite i Grundstens bok om honom. Det är nog bättre att gå på känsla så jag försöker med att vadet sker vid utloppet av Buojdes.
Det skulle vara bra att få veta vilken gissning som är närmast.
 
pal2 har rätt, vi vadar den på kartan namnlösa jokken som rinner ut i Sårjåsjaure, antar att den iaf borde heta Sårjåsjåhkå. Dag H bodde i Konsul Perssons stuga vid ett flertal tillfällen, i stugan finns en del anteckningar och skisser som han gjort (kopior förstås).
Ledtrådarna:
Gränsfall - närheten till såväl riksgränsen som Padjelanta
För närvarande - FN
Dignitären var Dag Hammarskjöld

Bra jobbat samtliga gissare!
 
pal2 har rätt, vi vadar den på kartan namnlösa jokken som rinner ut i Sårjåsjaure, antar att den iaf borde heta Sårjåsjåhkå. Dag H bodde i Konsul Perssons stuga vid ett flertal tillfällen, i stugan finns en del anteckningar och skisser som han gjort (kopior förstås).
Ledtrådarna:
Gränsfall - närheten till såväl riksgränsen som Padjelanta
För närvarande - FN
Dignitären var Dag Hammarskjöld

Bra jobbat samtliga gissare!

Och jag lämnar med varm hand stafettpinnen till...Tore kanske? Har brist på (egen)tid. I ärlighetens namn gick mina tankar snarast mot jokken mellan Sårjåsjaure och Gáhpesluoppal..

PeterHP
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.