Utsidans dykdatabas

clindh

Forumvärd
Som en del av er vet har Utsidan en gammal databas över dykställen, som också går att placera ut på vår karta.

Vi sitter nu och ser över alla funktioner på Utsidan inför en större ombyggnad/uppfräschning och jag funderar på om den funktionen är värd att ha kvar. Jag antar att nuförtiden har det dykt upp andra sajter dedikerade för svenska dykare, som kanske har likadana och bättre register redan?

Så, frågan är kort och gott - har Utsidans dykdatabas något "existensberättigande" eller kan/skall vi lägga ner den? Eller kan vi bygga på ut/den på något sätt så den blir bättre än existerande?
 
Jag driver själv den site som har störst dykplatsregister.

Jag tycker:

Den innehåller inga direkta fakta förutom på ett fåtal platser.

Den innehåller ibland helt fel positioner = vilseledande (arbetar själv med att få positioner rätt, vilket är ett rent helvete).

Det finns som sagt dedikerade siter, men om ni vill lägga ner 100-tals timmar så varsågod. Ibland funderar jag själv på hur många timmar jag lagt ner på våra 865 dykplatser som är både välskrivna och förhoppningsvis med rätt positioner... (gissar på 1000?).

// Jocke
 

clindh

Forumvärd
Bra, som jag trodde fanns det alltså en riktig och väl underhållen databas för detta. Jag kommer ha med "dykplats" som kartpunkt bland många andra typer, men ingen speciell databas med mer info - man får gärna länka till din om man vill.
 
Sedan ett par dagar tillbaka kan man också ladda hem informationen som en KML-fil för användning i Google Earth.

Magnus
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...