STOPPA EU:s DÖDSTESTER!

Propaganda 2

monka; sa:
EU-kommissionen vill testa 30,0000 kemikalier som redan är testade vissa t.o.m. fullkomligt onödiga och dubblerade...
Om detta är "rätt ställe" eller inte avgör inte jag. För mig handlar det emellertid om ganska ointelligent propaganda snarare än objektiv upplysning.

Om man skriver som en 13-åring och påstår saker med hänvisning till icke namngivna vetenskapliga undersökningar, så får man nog vara beredd på lite kritik.

För att vara lite konstruktiv...
"Vissa" av 30000? kemikalier är alltså onödiga. Onödiga kemikalier ska naturligtvis inte användas. Min försynta fråga är då: Vem har avgjort att dessa "vissa" är onödiga och på vilken grund? Skulle vara fint med ett tydliggörande.
Dom har starka vetenskapliga studier kring meningslösheten med dessa djurförsök, där finns avancerad dator och utvecklandet av mänskliga cellkulturer som kan nå avsevärt mer tillförlitliga resultat än vad ... kaniner med helt andra genetiska nycklar kan bjuda på.
Detta innehåller en hel hög med påståenden relaterade till ganska avancerad vetenskap. För 13-åringar är det kanske självklart att skribenten har rätt. För mig behövs det mer än att någon säger eller skriver en sak för att den ska tas som sann. Speciellt om den, uppenbarligen :), inte är skriven av en expert inom sakområdet.

Det minsta man kan begära är en hänvisning till en lite utförligare text, där man även ska kunna hitta referenser till de "vetenskapliga" rapporterna.

Inget krav på vetenskapliga referenser här alltså, men man måste kunna komma vidare om man vill veta mer.

Precis som "Graip" så tycker jag det är rätt att informera om saker o ting. Nu väntar jag bara på något som mer liknar "information" än djurrättspropaganda.

mvh/Niklas
 
Skräpinlägg

Som redan påpekats är Monkas inlägg mer propaganda än information. Förmodligen sprutmålar hon just nu ett antal sajter med samma onyanserade larmbudskap.

Skulle hon verkligen vara intresserad av att väcka opinion hade hon väl vid det här laget kommenterat de svarsinlägg hon har fått.

Helt oavsett frågan i sig har den här typen av okunniga, onyanserade inlägg inget här att göra.
 
Ojoj. Vilket liv det blir när man inte uttrycker sig som om man skrev ett examens arbete...

När jag läste det öppnade inlägget blev jag arg.
På EU. Inte på skribenten. Jag tror helt enkelt inte på att någon skulle komma på tanken att använda dessa forum till propaganda.

Jag håller med om att ibland ställs frågor som inte har en anknytning till friluftsliv och äventyr, men vem bestämmer egentligen detta? Drar man kopplingar tillräckligt långt hittar man en koppling till allt.

Personligen tycker jag att detta har med vårt friluftsliv att göra. Att EU gennererar dåliga förslag om vart annat. Går vi t.ex. med i EMU är detta ännu ett steg mot att bli ett enda stort land. Vad händer då med vår allemansrätt i slutändan...?
Och sen är det ju synd om djuren.

/sam
 
Re: Skräpinlägg

Sven S; sa:
Som redan påpekats är Monkas inlägg mer propaganda än information. Förmodligen sprutmålar hon just nu ett antal sajter med samma onyanserade larmbudskap.

Skulle hon verkligen vara intresserad av att väcka opinion hade hon väl vid det här laget kommenterat de svarsinlägg hon har fått.

Helt oavsett frågan i sig har den här typen av okunniga, onyanserade inlägg inget här att göra.
Anledningen att monka inte kommenterat svarsinläggen kan vara att hon inte varit inloggad sedan de skrevs.
Hon kanske inte är van vid att skriva till en i många fall upplyst massa som är van vid, och kräver, saklighet och fakta. Men vi kan väl ge henne en chans?
Inlägget kanske inte ska finnas under miljö, eftersom miljö väl associeras till "miljö och friluftsliv". Men det finns ju kategorin "Fritt forum".
 
Som person icke boendes i Sverige är det intressant att se hur EU ständigt beskriv som "dem" (inte bara i denna trâd utan i största allmänhet). EU har beslutat, EU har sagt och EU har gjort...

Är inte Sverige en del av EU?

Mvh / Mats
 
samme83; sa:
När jag läste det öppnade inlägget blev jag arg.
På EU. Inte på skribenten.

Och det var EXAKT vad skribenten var ute efter med sin propaganda. När vi väljer något så gör vi det bara till 20% med hjärnan, till 80% är det "känslan" som avgör och för att vädja till folks "mage" krävs inga fakta. Det gäller bara att slänga fram lite påståenden om orättvisa, elakhet etc.
 
Jaså det tycker du? För det första så är det inte ren och skär propaganda utan ren fakta och om du kollar dom andra jag har svarat så finns där en sida med mer info om just denna sak. Sen så om jag inte förstått helt fel, är detta ett forum där man ska kunna fritt säja vad man tycker och känner det är ju det som är vitsen med det och jag lovar att detta är inget jag själv har skrivit ihop utan det är sanningen och vad jag vill kunna åstadkomma med detta inlägg är bara att männinskor ska få kännedom och insikt i hur det kan bli.Sen att jag inte har svarat förrän nu kan kanske bero på att jag inte har varit ute på Internet sen förra gången. Är det något du vill kommentera så är det bara till att göra det..

Ha en bra dag! Monka!
 
Ang.EU

Tack för det. Det ända jag vill få ut med detta budskap eller vad man nu vill kalla det, är att vi ska tänka både 2 och 3 gånger på följderna av EUs handlande och tänka på våra djur. Jag prackar absolut inte på några andra mina åsikter utan vill bara göra fler personer uppmärksamma på detta om våra djur. Kalla det propaganda eller vad ni vill men jag vill bara djurens väl. Och opponerar mig mot djurförsök som inte är nödvändiga alls.Tittar du på dom andra svaren jag har skrivit så hänvisar jag till en sida med mer fakta om detta ämne. Ha en bra dag. Monica!
 
Tack för svar! Jag håller ändå fast vid att det här är fel debatt på fel ställe.

Monka, det som gör att jag inte tar till mig din typ av inlägg är att de är fullständigt ensidiga.
Har du tänkt en enda tanke på *varför* EU sägs ha startat detta initiativ? Är EU bemannat av stora mängder känslokalla sadister som vill plåga djur för nöjes skull? Eller har de en bättre orsak? Kanske att vi - människor och djur - omges av tiotusentals kemikalier som vi inte vet mycket om vad gäller deras kortsiktiga eller långsiktiga effekt på människor, djur, växter ...

Vi bombas alla av dagliga larmbudskap, folk stänger av och dina och andra aktivisters mödor blir förgäves. Jag är inte insatt i den här frågan som du driver, men vill du väcka åtminstone mitt intresse så pröva mer balanserad argumentation. Slut från mig i den här debatten.

Trevlig söndagskväll!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.