Paddlare dömd enligt miljöbalken

Hej

En paddlare har blivit dömd till 50 dagsböter för att ha paddlat i ett naturskyddsområde vid Lilla Karlsö, skriver tidningen Metro idag.
Jag tycker i och för sig att det är rätt, är det fredat område så är det, men värre brått begås varje dag mot vår miljö utan att myndigheterna lyfter ett finger. Antagligen var detta ett långsamt och lätt mål. Jag skulla kanske önska att kustbevakning och polis här på västkusten också kunde aktivera sig och ta fast alla de motorbåtar mm som t.o.m förtöjer vid fredade öar och badar där. Det är ju också långsamma mål, de sitter ju fast i berget.

/Hans
 
Svår fråga egentligen. Det är som med beskattning; lite från många kan ge mer än mycket från få. Vitsen med naturskyddsområden är ju just att de är fredade.
En dom mot paddling i ett naturskyddsområde är en nyttig påminnelse om detta, för det kan vara svårt att se sin egen roll i ett större sammanhang, även om man är helt klar över att reglerna gäller för andra. I synnerhet utövare av "tysta" aktiviteter (segling, paddling, vandring) kan ha svårt att inse att de faktiskt utövar påverkan, redan genom att finnas på en viss plats vid ett visst tillfälle. Något som snarare verkar förstärkas av att många av dessa utövare har ett aktivt miljöintresse; det blir lätt ett resonemang av typen "det är klart att detta gäller i allmänhet, men just jag med min kunskap och erfarenhet ska bara...".Så jag tror nog att lite större aktivitet från rättsväsendets sida kunde vara på sin plats, helt enkelt för att inskärpa betydelsen av fredad.Vilket naturligtvis inte utesluter ingripanden mot alla andra typer av brott mot miljöbalken. hälsningar Lotta
(som också har hamnat lite väl nära fågelskyddsöar ibland)
 
Hutt; sa:
Hej

En paddlare har blivit dömd till 50 dagsböter för att ha paddlat i ett naturskyddsområde vid Lilla Karlsö, skriver tidningen Metro idag.
Jag tycker i och för sig att det är rätt, är det fredat område så är det, men värre brått begås varje dag mot vår miljö utan att myndigheterna lyfter ett finger. Antagligen var detta ett långsamt och lätt mål. Jag skulla kanske önska att kustbevakning och polis här på västkusten också kunde aktivera sig och ta fast alla de motorbåtar mm som t.o.m förtöjer vid fredade öar och badar där. Det är ju också långsamma mål, de sitter ju fast i berget.

/Hans

Självklart skall paddlaren dömas till böter för något sådant, men hur vet du att myndigheterna inte gör något mot motorbåtar och andra miljöbovar? Så länge du inte svarar att "Jag läste det i Aftonbladet/Expressen/Metro" så godtar jag det :)

Jag tror nog att miljöbalken blir mycket användbar i framtiden, den är kraftfull och användbar på det mesta. Den är bara än så länge ganska ny så det tar nog ett tag innan den slår igenom överallt.

/Martin
 
Det finns ju en stor fara med att bara koncentrera sig på de stora brotten och strunta i de små: Signalen blir att de små brotten är ok.

Av den anledningen är det ju viktigt att även små brott beivras.
 
Håller med.

Jag håller med er i allt. Dock är det lite av att sila mygg och svälja kameler. Det beror lite på vilket perspektiv man har, lokalt kan kanotister ställa till stor skada, globalt knappast.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Vattenkraft inte hållbart enligt EU-kommissionen. Miljöpåverkan 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.