STOPPA EU:s DÖDSTESTER!

Bra monca! Folk verkar bli så upprörda när man inte är tydlig.

/sam

Tack kabonk, kul att man gör någon glad på det här stället.
Nermander- Jag ser mitt fel. Hädanefter ska jag hålla mig till trådar angående prylar och olika fjäll där etik och moral inte hör hemma :)
[Ändrat av samme83 2003-05-04 kl 18:28]
 
Ang.EU

Tack ska du ha för det! Nej! det är ju inte min mening att propagera här inne, vill bara att folk ska veta lite innan valet te.x om vad som kan ske...och sen om det gäller djur eller inte det är ju vad man själv brinner för, vissa brinner för jakt och fiske vissa för dom hemlösa te.x och jag brinner för djurens väl.

Ha en bra dag! Monka!
 
Jag förmodar att nedanstående är direkt svar på Raskesvens förfrågan om länk/referens med fakta:

monka; sa:
Visst har jag det om du går in på : http://www.djurensratt.org/articles/articles.asp?typeid=2 så kan du läsa om deras saker och aktiviteter samt politiska åtgärder som ska ske och som ligger inne för att få gå igenom. Har du någon mer fråga så bara fråga så ska jag se om jag kan svara på den..

Jag följde den länken och försökte leta reda på info om vilka studier som gjorts för att jämföra tillförlitligheten hos djurförsök med datorsimulering etc. som du påstod i ditt inledande inlägg. Jag hittade inte något om det. Känner du till källan till detta påstående eller är det bara något som traderats i djurrättskretsar och som, Gud förbjude, kan ha missförståtts eller förvanskats för att det passar de egna syftena? Upplys mig!
Jag är defintivt ingen anhängare av djurförsök, i synnerhet inte om de är "fullkomligt onödiga och dubblerade", men tycker att ämnet verkligen ligger på gränsen för vad som borde behandlas här på Utsidan.
Mvh,
/Oscar

P.S. Jag begriper heller inte kopplingen till det stundande valet. D.S.
 
Re: Ang.EU

Innan vilket val? Vi hade folkomröstning om EU 1994.

/Henrik


monka; sa:
Tack ska du ha för det! Nej! det är ju inte min mening att propagera här inne, vill bara att folk ska veta lite innan valet te.x om vad som kan ske...och sen om det gäller djur eller inte det är ju vad man själv brinner för, vissa brinner för jakt och fiske vissa för dom hemlösa te.x och jag brinner för djurens väl.

Ha en bra dag! Monka!
 
Graip; sa:

Nu hänger jag inte med. Detta har väl inget med EMU att göra? Om man är emot EU, så är det en sak. Då skulle man röstat nej 1994. Nu blev det så att majoriteten röstade Ja! Nu ska vi ta ställning om vi vill vara med i EMU, inte EU, för där är vi redan med. Men visst blir det ett avbräck för EU och dem svenskar som tycker om EU, om det blir ett Nej för EMU.

Oj, tycker att den här diskusioner nu handlar helt om politik.
 
On/off topic?

Nu har internet funnits i ganske många år och det finns miljontals mailinglistor och forum, alla inriktade på var sitt område, så att det finns något som passar alla. För de personer som endast går in och läser på ett enda forum kan det väl vara kul att läsa om lite annat än det som forumet är till för emellanåt. Men om man är med i 10 olika mailinglistor och går in på 10 olika forum och läser så börjar man snart uppskatta att diskussionerna håller sig till ämnet. Ofta tycker jag att det är det som skiljer på seriösa och oseriösa forum.

Nu är ju iofs detta förum till för att diskuttera miljön i och då kan jag tänka mig att djurförsök passar in där. Men jag ville bara säga detta, att jag önskar att alla tänker efter en gång innan man postar information på ett forum eller mailingslista.
 
Och så en liten provokation...

Är det bättre för miljön och djurens (inklusive människan) väl om alla dessa kemikalier släpps ut otestade?

Är det kanske värt att offra några kaniner i ett laboratorium för att upptäcka farliga ämnen i tid, och därigenom rädda okänt antal vilda djur?

Visst är det lätt (och rätt) att protestera mot "onödiga djurförsök", men vad som är "onödigt" är väldigt svårt att säga på förhand.

Sedan retar jag mig ochså på det slentrianmässiga sättet att kalla EU för "dom".
Alldeles för många fylls av helig vrede när "EU" tillåter exempelvis långa djurtransporter och annan grym behandling av boskap.
Men väldigt väldigt få kommer ihåg detta när de ser fläskfilen för 69 kr.
Väldigt väldigt få frågar efter närproducerad mat i affären. Så fort det berör den egna plånboken är engagemanget plötsligt borta.

(och ja, det är ett sidospår)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.