Kristallklar sjö i skogen

Hej!

Var ute med mountainbiken för ett tag sedan och cyklade på skogsvägar nära min bostad. Eftersom jag är ganska nyinflyttad så ville jag undersöka närmiljön.

Jag åkte upp till ett ställe som på kartan visade en utsiktspunkt. NÄr jag kom fram så såg jag på kartan att en liten skogsjö i närheten hette Klarsjön. Jag blev nyfiken och funderade över om sjön också var klar, eftersom den hette så. Och mycket riktig... när jag kom fram så visade sig sjön vara helt kristallklar! Alltså en skogstjärn mitt ute i skogen...klar som en fjälltjärn! Har aldrig sett nåt liknande. På håll skimrade dessutom vattnet turkosa.

Kan någon förklara för mig hur sjön kunde vara så klar? Den ligger på en höjd och nära ett mindre stup. Annars är omgivningen som det brukar vara runt en vanlig skogstjärn. Lite sumpigt och med tall och gran. En lite större sjö kanske 300m därifrån och några meter lägre ner var som en vanlig sjö med brunt vatten.

Mvh Stefan
 
hmm

Jag har för mig att det finns sjöar som i princip inte har något tillopp, utan vattnet sipprar upp genom bottnen. Källsjö var det någon som kallade det, ligger tydligen en vid E4 utanför kolmården.
/Daniel
 
Just så

Tror att föregående har helt rätt då sjön ligger på en höjd. Om tilloppet är bara grundvatten så blir sjön mycket näringsfattig med lite alger och annat jox. Sura sjöar blir också väldigt klara, eftersom alger mm inte trivs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maria-t Ett klick för skogen ! Miljöpåverkan 0
adventure_transport Mönster i skogen? Miljöpåverkan 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.