Är det ok att elda i naturen?

I Sverige är det ju vanligt och tradition att tända små brasor vid lägerplatsen, såväl i fjäll, skog & i vissa fall i skärgården. Onekligen är det mysigt och praktiskt. Men är det egentligen ok? Jag börjar bli lite tveksam själv.

På de flesta håll i Västeuropa gäller regeln "Take nothing, leave nothing", och det inkluderar lägereldar. Folk kör sina gas/bränslekök och klarar sig bra med det, såvida det inte finns riktiga eldstäder vid rastplatser etc. Hänger väl samman med nödvändighet också kanske, med mycket folk på mindre yta, plus att markägarna kan ställa högre krav.

Men även i Sverige kan det ibland bli väl många sotsvarta gropar längs stigarna, och tyvärr tenderar de bli återanvända mycket vilket bidrar till markslitage och även ibland gömda sopor i snåren när folk börjar se stället mer som en rastplats än orörd natur.

Vad tycker ni om traditioner, lagar, regler och praxis kring eldandet i den svenska naturen?
 
Det är trevligt med lägereld även om jag sällan gör mig besväret att göra upp någon. Vet man vad man gör kan man i.o.f.s. även uppfylla devisen "take nothing, leave nothing" utan problem även vad gäller eld, givetvis undantaget de grenar och pinnar som eldas upp...

"Tyvärr tenderar de att bi återanvända mycket", det är väl bara positivt om de som vill göra upp lägereld håller sig till befintliga eldstäder?
 
Elda i naturen??

Jag har sedan länge antagit en rabiat inställning och kör nästan uteslutande med medtagen brännare. I skogen eldar vi ibland "au naturelle" men då bara om vi kan lämna platsen utan att det syns. Detta eftersom jag tycker att det ser för luderaktigt ut på de flesta rastplatser, sopor o fimpar o allmänt obrännbara rester, vem fan tror att glas brinner upp i en vanlig vedbrasa, eller aluminiumet i alla dessa frystorkpåsar osv. Det verkar vara alldeles för många som tror att en eldstad är en kommunal soptunna. Dessutom tycker jag att återanvändningsgraden är väldigt låg. Alla verkar göra en ny eldstad bredvid de gamla. Och alla tror att näver kan dras av första bästa björk. Ser mycket tråkigt ut. Sen har ju en del med sig yxa ut och hugger sig en vedpinne, och lämnar stubbar som är halvmeterhöga. Ser ännu tråkigare ut. Ta med ett kök med brännare, bär ut det du burit in. Lämna inga spår!


Mikael
 
Det finns ju väldigt många aspekter runt eldning. En aspekt som du inte nämner är ju miljövänligheten. En liten brasa ger ifrån sig en hel del rök och frågan är om en eldstad i det fria verkligen ger optimal förbränning? (Fast med ett kök så "kostar" ju transporter av bränslet "miljöpåverkan" också....)

Sen har vi ju det här med bränsle, längs leder och liknande riskerar ju allt "löst skräp" på marken försvinna rätt snabbt om det eldas friskt, och mindre nogräknade (okunniga?) ger sig ju då på levande träd.

Sen själva elden i sig. Att elda direkt på marken är ju helt förkastligt (även om det förekommer att folk bara lägger stenar i en ring och eldar direkt på marken där), men även om man har spade med sig och gräver en grop för eldstaden så dödar man en massa växter och mikroorganismer i marken (den blir ju helt steril i gropen).

Det är alltså väldigt viktigt att elda med omsorg, man måste vara bekant med den aktuella biotopen så man vet hur mycket skada den tar. På vissa ställen återhämtar sig marken helt på en vecka medans på andra ställen kan det ta flera år innan växtligheten kommit tillbaka.
 
Re: Elda i naturen??

Mikael_B; sa:
Jag har sedan länge antagit en rabiat inställning och kör nästan uteslutande med medtagen brännare. I skogen eldar vi ibland "au naturelle" men då bara om vi kan lämna platsen utan att det syns. Detta eftersom jag tycker att det ser för luderaktigt ut på de flesta rastplatser, sopor o fimpar o allmänt obrännbara rester, vem fan tror att glas brinner upp i en vanlig vedbrasa, eller aluminiumet i alla dessa frystorkpåsar osv. Det verkar vara alldeles för många som tror att en eldstad är en kommunal soptunna. Dessutom tycker jag att återanvändningsgraden är väldigt låg. Alla verkar göra en ny eldstad bredvid de gamla. Och alla tror att näver kan dras av första bästa björk. Ser mycket tråkigt ut. Sen har ju en del med sig yxa ut och hugger sig en vedpinne, och lämnar stubbar som är halvmeterhöga. Ser ännu tråkigare ut. Ta med ett kök med brännare, bär ut det du burit in. Lämna inga spår!

Mikael

Kan väl bara säga "Amen" till detta inlägg. Stämmer väl med mina erfarenheter & värderingar.
 
Re: Re: Elda i naturen??

jarlmoden; sa:
Mikael_B; sa:
Jag har sedan länge antagit en rabiat inställning och kör nästan uteslutande med medtagen brännare. I skogen eldar vi ibland "au naturelle" men då bara om vi kan lämna platsen utan att det syns. Detta eftersom jag tycker att det ser för luderaktigt ut på de flesta rastplatser, sopor o fimpar o allmänt obrännbara rester, vem fan tror att glas brinner upp i en vanlig vedbrasa, eller aluminiumet i alla dessa frystorkpåsar osv. Det verkar vara alldeles för många som tror att en eldstad är en kommunal soptunna. Dessutom tycker jag att återanvändningsgraden är väldigt låg. Alla verkar göra en ny eldstad bredvid de gamla. Och alla tror att näver kan dras av första bästa björk. Ser mycket tråkigt ut. Sen har ju en del med sig yxa ut och hugger sig en vedpinne, och lämnar stubbar som är halvmeterhöga. Ser ännu tråkigare ut. Ta med ett kök med brännare, bär ut det du burit in. Lämna inga spår!

Mikael

Kan väl bara säga "Amen" till detta inlägg. Stämmer väl med mina erfarenheter & värderingar.
Att vissa människor beter sig illa har väl inget specifikt med just eldning att göra?

Ska fiske generellt förbjudas för att vissa individer ägnar sig åt rovfiske? Ska fjällvandring generellt förbjudas för att vissa individer lämnar obränt onergrävt dasspapper efter sig och dumpar sina sopor bakom en sten? Ska MTB generellt förbjudas för att vissa individer kör felaktigt och kör sönder stigar i nedförslut? Osv, osv. Nej tycker jag.

Den typ av individ som använder eldstäder som soptipp, vad tror ni den typen skulle göra om det var totalförbjudet att elda? Troligen skulle skiten dumpas någon annanstans. Min uppfattning är att en klar majoritet av de människor som är ute mycket i naturen är det för att de gillar naturen, och då vill man inte sabotera den. Sunt förnuft vid eldning och känsla för naturen helt enkelt, som på så många andra områden.

Själva sätter vi en ära i att inte lämna några spår efter oss. Vandrar sällan leder utom första och sista dagsetapperna , så det finns sällan färdiga eldstäder. Men kommer du förbi vår lägerplats 5 minuter efter att vi dragit så syns ingenting, utom två "legor" som försvinner efter några dar. "Knepet" vid eldning är enkelt; i en tältkåta används eldspis vilket lämnar noll spår, "utomhus" stensätts marken, dvs. inte bara stenar i en ring utan stensatt mark.
 
Min personliga uppfattning är att elden hör naturen till och har så gjort sedan urminnes tider. Människor har alltid eldat i skog och mark och jag har inga problem med en vanlig eldplats, som om den inte används igen döljs förvånansvärt snabbt av naturen. Jag håller dock med om att det är trist att se eldplatser som ser ut som sophögar, men det är ofta i besökstäta områden eller där det är nära till vägar och det är kanske till och med bra att skräpet koncentreras till dessa platser. Problemet som jag ser det är inte eldandet i sig, utan att vissa människor saknar en grundläggande respekt för vår natur och detta löser man inte genom att förbjuda eldande. Sunt förnuft är a och o så när jag är i Skåne håller jag mig till iordningställda eldstäder t ex längs skåneleden om jag vill elda, men jag kommer inte att ha några samvetskval om jag gör upp en eld vid en fiskesjö i norra norrlands inland.

/D
 
Kunskap...

Jag eldar rätt ofta när jag är ute, mycket för att det ger både värme och ljus. Att man sedan även kan använda elden till attt tillaga maten istället för att sätta igång gasköket.
Men jag hugger aldrig ner träd för eld. Jag stensätter både marken och runt själva elden, jag eldar inte glas och metaller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.